بین الملل

مولفه‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی و اقتدار کشاورزی ایران

نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد؛

حسین نوش‌آبادی، حمایت از کشت محصولات ارگانیک و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی را ازجمله مولفه‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی و اقتدار کشاورزی ایران برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، نخستین کنفرانس ملی «جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار» با قرائت پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، امام جمعه موقت ورامین و مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسؤلان، صاحب نظران، متخصصان، شرکت‌های تولیدی، استادان و دانشجویان حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک برگزار شد.

حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس یکی از مولفه‌های مهم اقتدار ملی را امنیت غذایی برشمرد و افزود: ۸۰ درصد امنیت غذایی و ۲۰ درصد اشتغال زایی و ارزآوری در حوزه کشاورزی رقم می‌خورد.

نماینده دیار ۱۵ خرداد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد و سازمان فائو، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک زندگی سالم می‌دانند.

وی امنیت غذایی را هدف اصلی توسعه هزاره سوم دانست و ادامه داد: محدودیت زمین‌های کشاورزی، کمبود منابع آب، افزایش قیمت انرژی، افت سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات کشاورزی، از موانع موجود در مسیر امنیت غذایی جهانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از اتلاف آب و انرژی از ضروریات کنونی توسعه کشاورزی در جمهوری اسلامی است.

نوش آبادی با بیان اینکه برای دستیابی به اقتدار کشاورزی و امنیت غذایی، باید ۶ رویکرد در دستور کار دولت قرار گیرد، بیان کرد: مدیریت زنجیره تامین و عرضه محصولات کشاورزی، مدیریت تصمیمات و سیاست‌های کشاورزی، تامین مالی و سرمایه گذاری، تحقیقات و نوآوری های کشاورزی، هوشمندسازی و بهره مندی از ظرفیت‌های فعالان کشاورزی، از مسائل مهمی است که پرداختن به آن‌ها تامین کننده امنیت غذایی، تولید ثروت، ایجاد قدرت دیپلماسی کشاورزی است و افزایش اشتغال را در این بخش فراهم خواهد کرد.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی با برخورداری از چهار حوزه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگل داری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی ایران است.

نوش آبادی ضمن تبیین اقلیمی منحصر به‌فرد ایران در سطح بین المللی از جمله چهار فصل بودن و سابقه تاریخی در تامین غذای خاورمیانه که از آن به عنوان انبار غله منطقه غرب آسیا یاد می‌شود، عنوان کرد: بخش کشاورزی ایران، توانایی زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد.

این مقام مسئول افزود: تلاش شبانه روزی برای تأمین امنیت غذایی کشور، توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی، توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی و صنایع روستایی و عشایری، توسعه و ارتقای فن آوری در تولید ماشین آلات و ادوات مورد نیاز کشاورزی، توسعه سرمایه گذاری در تولید دام، مدیریت یکپارچه توزیع و مصرف عادلانه آب زراعی، تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی، تنظیم بازار، جلوگیری از توزیع بی موقع محصولات وارداتی و مقابله با انحصار واردات، مبارزه با انحصار تولید، قیمت گذاری و توزیع نهاده‌های دامی و کشاورزی، حمایت از کشت محصولات ارگانیک، برنامه ریزی برای جلوگیری از ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی و اتلاف ۶۰ درصدی آب و ضایعات نهاده ها، استفاده از ظرفیت توافق نامه اورآسیا با مشارکت کلیه ذی نفعان، از مولفه‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی و اقتدار کشاورزی ایران است.

حجت الاسلام سید محسن محمودی هم در این همایش گفت: ورامین خاک حاصلخیزی دارد و این را کارشناسان اهل فن تایید کرده اند که هر محصولی در این خاک حاصلخیز قابلیت کشت دارد و فقط بایستی ظرفیت‌های کشت و محصولاتی که بازدهی اقتصادی دارد جایگزین محصولات کم بازده و دارای ضرر شود.

امام جمعه موقت ورامین افزود: می‌توان با تحقیقات لازم محصولات کشاورزی که ظرفیت صادراتی دارد در این منطقه کشت کرد و برای تحقق این امر، لازم است صادرات محصولات کشاورزی در این دیار با پیگیری‌های لازم از طرف وزارتخانه کشاورزی پیگیری شود. 

 محمودی کمبود آب کشاورزی را در کشور و دشت ورامین جدی دانست و بیان کرد: اگر آب کشاورزی مورد نیاز منطقه با توجه به الگوی کشت مناسب و تاسیس پایانه صادراتی تامین شود، می‌تواند به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح شود.

سید عبدالمجید موسوی دبیر این کنفرانس نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که پس از داوری کمیته داوران ۱۱۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. هم چنین ۹ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۰۳ مقاله به صورت پوستر در این کنفرانس ارائه شد.

موسوی با بیان اینکه هم زمان با برگزاری این کنفرانس، کنسرسیوم امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی برگزار شد، بیان کرد: در حاشیه این کنفرانس علاوه بر برگزاری سخنرانی‌های مختلف علمی، نمایشگاه محصولات کشاورزی دانش بنیان و پوستر مقالات برای شرکت کنندگان برپا شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا