اقتصادی

برنامه ۳۳ گانه فناورانه برای ایجاد امنیت غذایی در کشور/تولید ۷ ماده افزودنی صنایع غذایی

در دسترس بودن غذا ، دسترسی به غذا و نگهداری رسیدهای غذایی سه رکن اصلی امنیت غذایی در هر یک از ارکان امنیت غذایی در این کشور هستند ، علاوه بر این 33 برنامه برای ایجاد امنیت در صنایع غذایی ، تولید مواد افزودنی شیمیایی و صنایع صنایع غذایی نیز در دستور کار شرکتهای دانش بنیان قرار دارد.

به گزارش نازک نارنجی ، مطابق با تعریف سازمان ملل از امنیت غذایی ، همه مردم برای داشتن بدن سالم در همه زمان ها به غذای کافی دسترسی دارند. مطابق با این تعریف ، دسترسی به غذا ، دسترسی به غذا و مصرف مداوم غذا سه پایه امنیت غذایی است.

بر این اساس ، ستاد توسعه بیوتکنولوژی برنامه ملی پیشنهادی جهش اقتصادی کشور را از طریق بیوتکنولوژی با سه رویکرد “جهش تولید” ، “سلامت و امنیت غذایی و اقتصاد مبتنی بر دانش” و “پولشویی” در قالب 33 راه اندازی کرد. برنامه ها.

این برنامه ها با استفاده از قدرت بخش خصوصی اجرا می شوند ، بنابراین طبق گفته مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی ، یکی از مهمترین اهداف این برنامه افزایش سهم اقتصاد زیستی از کل درآمد است. در کشور 10 ٪

برنامه اولیه تولید داروها ، واسطه ها و مواد اولیه داروهای Arzbar با هدف اطمینان از ایمنی داروی کشور و کاهش اعتماد به واردات طراحی شده است. از مواد افزودنی دارویی توصیف شده این پروژه ها در نهایت یک تریلیون دلار به کشور اضافه می کنند.

به دلیل تکثیر کرونا ، تولید واکسن های تاج نیز در این برنامه گنجانده شده است. بر اساس این برنامه ، با همکاری بخش خصوصی ، 8 پروژه برای تولید واکسن های تاج با ارزش بالا و قابل توجه تعریف شده است و انتظار می رود این پروژه ها امسال تکمیل شود از نو ساخت و راه اندازی یک فرآیند پیچیده تولید واکسن همچنین در این برنامه گنجانده شده است که طی سه سال تکمیل خواهد شد. تولید 9 واکسن اولویت دار انسانی نیز ادامه دارد.

ساخت لوازم آرایشی یکی دیگر از برنامه های دفتر مرکزی است که در قالب 20 پروژه به ارزش 600 میلیون دلار اجرا می شود. تولید محصولات طبیعی ، سنتی و مکمل نیز با اجرای 28 پروژه دنبال می شود که 130 میلیون دلار ارزش اضافی به کشور باز می گرداند. دفتر مرکزی در تلاش است هزینه مواد صنایع دارویی را تکمیل کند.

امنیت غذایی یکی دیگر از برنامه های مهم در ستاد توسعه بیوتکنولوژی است. با تعیین 16 برنامه اصلی ، این رده مهم کشور را در نظر بگیرید. تحقیق و توسعه طیور ، تولید غذاهای دریایی زیستی ، پرورش و پرورش گونه های برتر دام های بومی ، تولید مواد افزودنی و جایگزین های خوراک دام و طیور ، تولید کودهای زیستی و بازدارنده های زیستی ، ساخت فرهنگ بذر بافت و احیای باغات از جمله پروژه های امنیتی این غذا.

این برنامه در صورت تأمین بودجه می تواند بیش از 23 میلیارد دلار به درآمد ناخالص کشور اضافه کند.

از جمله نیازهای غذایی کشور ، افزودنی غذایی یکی از عواملی است که باید برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در نظر گرفته شود ، از جمله مواد افزودنی شیمیایی مواد غذایی و مواد طبیعی با هدف بهبود کیفیت ، رنگ ، طعم ، مزه و افزودن با استفاده از ماندگاری مواد غذایی. مواد غذایی در حین تولید ، فرآوری ، بسته بندی و ذخیره سازی در صنایع غذایی و دارویی.

مواد نگهدارنده ، آنتی اکسیدان ، گیرنده های فلزی ، امولسیون کننده ها ، غلیظ کننده ، سفید کننده ، بافر ، مواد قلیایی و اسیدها ، رنگ ها ، شیرین کننده های غیر مغذی ، مکمل ها و روغنهای اساسی در این محصولات وجود دارد.

بازار این محصولات در کشور وارد می شود و سالانه بیش از 360 میلیون دلار مواد افزودنی مختلف به کشور وارد می شود ، اما در شکل گیری شرکت های دانش بنیان ، در حال حاضر 30 شرکت متعهد به ساخت این محصولات ، سریع هستند شرایط کسب و کار. و با دریافت حمایت های مادی و معنوی ، این شرکت ها قادر به تأمین بخش قابل توجهی از تقاضای صنایع غذایی برای محصولات هستند.

در همین راستا با حمایت ستاد توسعه بیوتکنولوژی ، 7 ماده مهم و استراتژیک در زمینه مواد افزودنی غذایی تولید شد.

زان

صمغ زانتان نوعی آدامس است که کاربردهای زیادی در صنایع غذایی و دارویی دارد. این آدامس از قندهایی مانند گلوکز ، مانوز و ترکیبی بنام دیگلوکورونیک اسید تشکیل شده است و به عنوان یک قند خارج سلول شناخته می شود.

این ماده به عنوان یک ماده مغذی و مغذی در غذا استفاده می شود ، باعث افزایش طعم ، قوام ، ماندگاری و شکل غذا می شود و به محصولات غذایی کمک می کند تا در دما و سطح مختلف مقاومت کنند و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

پیش بینی می شود با حمایت ستاد توسعه بیوتکنولوژی این محصول طی 5 سال با هزینه اضافی 2 میلیون دلار تولید شود.

آدامس گوار

صمغ گوار ، که به آن صمغ صمغ نیز می گویند ، صمغی است که از نوعی لوبیا به نام “لوبیای گوار” گرفته می شود و در صنایع غذایی به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود.

از این آدامس به عنوان ماده غلیظ در بسیاری از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. زیرا در آب محلول و جاذب است.

ژلی درست می کند که چسبندگی و غلظت غذا را افزایش می دهد. این محصول از طریق پشتیبانی ارائه شده ساخته می شود و ارزش آن یک میلیون دلار اضافی برای کشور است.

این قرار است به یک مشارکت پنج ساله منجر شود.

صمغ کارمین

این صمغ همچنین از محصولی تهیه می شود که از دریای سرخ به دست می آید. انواع مختلفی از آدامس ها در آشپزی استفاده می شود. کاپا کاراگینان بیشتر در خمیر و کره برای ایجاد حالت ژل های طبیعی استفاده می شود.

ژلاتین عصاره ، ساخته شده از گونه ای از جلبک های دریایی به نام جلبک در ایرلند ، صدها سال به عنوان افزودنی غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.

ساخت این محصول یک میلیون دلار هزینه اضافی برای کشور دارد و قرار است ظرف 5 سال به فروش برسد.

التهاب دارو و رژیم غذایی

داروخانه ها و الکتوز غذایی یکی دیگر از محصولات ساخته شده توسط یکی از شرکت های دانش بنیان است.

ماندگاری طولانی ، طعم شیرین ، مقرون به صرفه بودن و دسترسی سریع و گسترده از ویژگی هایی است که استفاده از این ماده را در صنایع مختلف توجیه می کند.

علاوه بر این ، الکتوزها به راحتی در بسیاری از اجزا موجود هستند ، به همین دلیل معمولاً به عنوان افزودنی خوراکی و کپسول استفاده می شوند.

هدف اصلی استفاده از این ماده افزودن طعم شیرین به محصول نهایی یا تقویت مواد تشکیل دهنده محصول مانند روغن و آب است.

علاوه بر این ، خوراک دام نیز حاوی این ماده تشکیل دهنده است. ارزش افزوده این محصول 10 میلیون دلار است.

آنتی اکسیدان های موجود در غذا

غذاهای دارای آنتی اکسیدان به عنوان غذاهای ضد التهاب شناخته شده اند. کاهش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن منجر به پیری زودرس ، تشکیل سلول های آسیب دیده یا جهش یافته ، بافت آسیب دیده ، فعال شدن ژن های معیوب DNA و افزایش فشار بر سیستم ایمنی بدن می شود.

آنتی اکسیدان ها ماده ای است که روند اکسیداسیون را مهار می کند.

کاهش خطر سرطان ، افزایش سم زدایی از بدن ، افزایش امید به زندگی ، جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی و کاهش مشکلات بهداشت روانی مانند زوال عقل از مزایای استفاده از این ماده سازنده است.

این ماده غذایی 17 میلیون دلار ارزش افزوده دارد و در قالب 5 پروژه در کشور ساخته می شود.

برای تهیه وانیلین خوراکی از روش های مصنوعی استفاده کنید

به دلیل استفاده گسترده از وانیلین خوراکی در کشور ، تولید این محصول نیز در اولویت ستاد توسعه بیوتکنولوژی قرار دارد. در این پروژه ساخت این محصول مصنوعی بوده است.

هدف از استفاده از این روش ساخت وانیلین استخراج این ماده به طور طبیعی از منابع گیاهی و انتقال بیولوژیکی میکروبی است.

هزینه این پروژه 10 میلیون دلار بوده و انتظار می رود ظرف 5 سال به اتمام برسد

تولید مواد افزودنی غذایی

تولید این ماده که 10 میلیون دلار ارزش اضافی به کشور تزریق می کند ، در قالب 50 پروژه تعریف شده است.

در این پروژه ها مشخص شده است که می توان با استفاده از دانش و تخصص کشور ، مواد افزودنی مختلف غذایی را در کشور تهیه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا