علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

خواص دمنوش بابونه برای لاغری

بابونه بیشتر به دلیل توانایی‌اش در آرام‌کردن و آرامش بدن شناخته شده است و کمتر کسی از خواص بابونه برای لاغری مطلع است. بابونه یک گیاه عالی برای پاکسازی قوی بدن است که می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد. دمنوش مفرح برای چی خوبه ؟  این گیاه به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. همچنین باعث کاهش استرس و ترشح هورمون‌هایی می‌شود که باعث ایجاد رسوب چربی در شکم می‌شوند. اگر می‌خواهید تا از خواص بابونه برای لاغری بهره‌مند شوید، توصیه می‌کنیم که حتماً این بخش را مطالعه فرمایید.

خواص بابونه برای لاغر شدن

بابونه در واقع آرام‌بخش است حتی اگر مقادیر بسیار کمی از آن را به صورت دمنوش میل کنید، تاثیر خود را میگذارد. همچنین بابونه برای تسکین گرفتگی معده عالی است و گاز‌های مزاحم روده را از بین می‌برد اما در عین حال یکی از موثرترین دمنوش‌های لاغری قبل خواب است. مطالعات علمی اخیر نشان میدهند کسانی که خواب کافی ندارند، راحت‌تر وزن اضافه می‌کنند. با بهبود متابولیسم به سم زدایی بدن کمک می‌کند. بابونه برای کاهش وزن بسیار مفید است، زیرا سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و از هیپرگلیسمی جلوگیری می‌کند.

بابونه خواص آنتی اکسیدانی دارد و یک دستگاه گوارش عالی است. این مورد یک عامل کلیدی برای کاهش وزن است. علاوه بر این، همانطور که اشاره کردیم بابونه دارای خواص آرامبخش است که به ما کمک می‌کند بهتر بخوابیم و زمان لازم را استراحت کنیم که برای کاهش وزن بسیار مهم است. می‌توانید قبل از هر وعده غذایی یک فنجان چای بنوشید تا تولید شیره معده را تحریک کنید که به هضم غذا کمک می‌کند. اختلالات خواب باعث ایجاد اختلال در تولید انسولین و سایر فرآیند‌های هورمونی می‌شود که تأثیر مستقیمی بر ذخیره پوند‌های اضافی دارند و مانع تلاش شما برای کاهش وزن می‌شوند.

اثر ادرارآور بابونه با تسهیل تخلیه و پاکسازی بدن از سموم و مایعات اضافی، ادرارآوری را تحریک می‌کند.. همچنین به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند و از هیپرگلیسمی جلوگیری می‌کند که متابولیسم را نیز بهبود می‌بخشد. در نهایت، زمانی که آن را گرم مصرف کنید، یک اثر گرمازایی دارد و برای از بین بردن چند کیلو از وزن اضافی عالی است. در دنیای پرتنش این روزها، همه ما به دنبال راهی هستیم تا آرامش را به زندگی خود برگردانیم. وقتی به دنبال یک نوشیدنی آرامش‌بخش و مفید می‌گردید «دمنوش بابونه» یکی از بهترین گزینه‌ها است. بابونه یک گیاه پرخاصیت است که کاربردهای فراوانی در طب سنتی دارد.

دمنوش بانوان دکتر بیز با عطر و طعم خوشایند خود نه تنها تنش و استرس روزمره را از شما دور می‌کند، بلکه خواص ضد التهابی، ضد اضطراب و ضد افسردگی هم دارد. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به بررسی علمی و دقیق خواص بابونه و تأثیرات آن بر سلامتی خواهیم پرداخت. شاید لازم باشد یک بار آن را امتحان کنید! صدها سال است که بابونه به‌عنوان دارویی عمومی و دمنوش گیاهی تسکین دهنده استفاده می‌شود. یونانیان باستان، رومی‌ها و مصری‌ها بابونه را به دلیل خواص دارویی‌اش مصرف می‌کردند و امروزه هم در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود. برای تهیه دمنوش گیاهی بابونه، توصیه می‌کنیم به ازای هر ۱۷۷ میلی‌لیتر آب، یک قاشق چای‌خوری بابونه را در قوری بریزید.

سپس آب را روی حرارت بگذارید تا کاملاً بجوشد و بعد از آن بابونه‌ها را حدود ۵ دقیقه دم کنید. چای بابونه، هم به تنهایی و هم با مقداری عسل بسیار خوش طعم است. بابونه از آن دسته گل‌هایی است که علاوه بر زیبایی، خواص دارویی و درمانی فراوانی هم داشته و عصاره‌اش در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی پیدا می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهره‌مندی از خواص بابونه، نوشیدن آن به صورت چای است. اگرچه چای بابونه به صورت چای کیسه‌ای در مغازه‌ها فروخته می‌شود، اما هیچ چیز جای یک لیوان چای تازه‌دم و طبیعی را نمی‌گیرد.

در مطالب پیشین کتاب کاله راجع به خواص متعدد سیاه‌دانه صحبت کردیم. در این مطلب با خواص چای بابونه و نحوه دم کردن و فواید آن برای سلامتی آشنا می‌شوید. گیاه بابونه که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی تاریخ بشر شناخته می‌شود، از خانواده کاسنیان یا گل‌ستاره‌ای‌ها است. بومادران، کاسنی، گل آفتاب‌گردان و باباآدم از دیگر گیاهان این خانواده محسوب می‌شوند. خود گیاه بابونه هم به دو دسته بابونه رومی (Chamaemelum Nobile، بابونج یا بابونه شیرازی) و بابونه آلمانی (Matricaria Chamomilla) تقسیم می‌شود که نوع دوم به صورت خودرو روییده و استفاده از نوع اول، برای مصارف دارویی و درمانی رایج‌تر است.

بابونه و فواید مصرف

گیاه بابونه به اشکال متنوعی در سرتاسر جهان یافت می‌شود. ممکن است اجزای گل‌ها بابونه و اشکال آن‌ها باهم تفاوت داشته باشند ولی خواص یکسانی دارند. برای مثال چای بابونه در اسپانیا به اسم چای مانزانیلا شناخته می‌شود. خواص درمانی و شفا بخشی آن سبب شده به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با خواص چای بابونه و طرز تهیه آن آشنا کنیم. بابونه گیاهی زیبا با رنگ سفید و زرد است که به صورت چای و دمنوش نیز استفاده می‌شود. بابونه گیاهی از تیره گیاهان کاسنی است و خواص درمانی بسیاری دارد. از گل‌های خشک شده این گیاه به منظور  تهیه چای و دمنوش بابونه استفاده می‌شود.

این دمنوش رازیانه بیز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است به همین واسطه فواید زیادی دارد. خواص چای بابونه و طرز تهیه آن، باعث استفاده وسیع از بابونه به صورت چای و دمنوش شده‌است. کاربرد این گیاه تنها محدود به تهیه نوشیدنی نمی‌شود و می‌توان از بابونه در ساخت محصولات دیگر نیز استفاده کرد. از عصاره بابونه در محصولات مخصوص کودکان همچون شامپو، صابون و دستمال مرطوب می‌توان بهره برد. عطر این گیاه خاصیت آرامش بخشی دارد به همین دلیل در تهیه محصولات کودکان کاربرد دارد. در تهیه روغن و لوسیون‌های بدن نیز از عصاره بابونه می‌توان استفاده‌کرد.

با خواص بابونه وزن مناسب را پیدا کنید : بسیاری از متخصصان تغذیه وجود دارند که مصرف بابونه را توصیه می‌کنند و آن را در برنامه‌های کاهش وزن خود قرار می‌دهند. برای اثربخشی بابونه و همچنین هر دم کرده دیگری، باید آن را با یک رژیم غذایی سالم و متعادل و فعالیت بدنی منظم و مداوم همراه کرد. زیرا بابونه عملکرد گوارشی مهمی دارد و برای معده مفید است و به دفع گاز از دستگاه گوارش کمک می‌کند و شکم را تسکین می‌دهد. بنابراین با تسریع در عبور روده به کاهش تورم شکم کمک می‌کند.

ترکیب اثرات بابونه با چای امکان‌پذیر است، زیرا کافئین موجود در چای روند کاهش وزن را سرعت می‌بخشد. ترکیب دیگر بابونه همراه با آب لیمو است زیرا تولید آب معده را تحریک می‌کند و بدن را از مواد مضر سم زدایی می‌کند. اگر از اسهال حاد رنج می‌برید، از نوشیدن چای بابونه خودداری کنید و تنتور چای بابونه را مصرف کنید. نکته مهم دیگر این است که نباید از فواید این گیاه سوء استفاده کنید، زیرا مصرف پیش از حد برای بهره‌مندی بیشتر از خواص بابونه برای لاغری باعث ایجاد احساس استفراغ، سوزش سر دل و حتی کم آبی بدن می‌شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا