اقتصادیمطالب کسب و کار

کسب درآمد از دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ چیست ؟ دراپ شیپینگ (Drop shipping) یک مدل کسب‌وکار است که در آن فروشندگان بدون ذخیره کردن کالا، آنها را به مشتری می‌فروشند.برای مثال فرض کنید پیج اینستاگرامی راه‌اندازی کرده‌اید که مختص فروش گوشی است اما خود شما حتی صاحب یک عدد گوشی نیستید. به عبارتی صاحب هیچ فروشگاه فیزیکی یا انبار فروش عمده این کالا نیستید اما چطور از این راه درآمدزایی می‌کنید؟در واقع قرار است به عنوان واسطه بین خریدار و تأمین‌کننده اصلی فعالیت کنید، به این‌صورت که وقتی مشتری یک کالا یا محصول را از شما خریداری می‌کند، این تأمین‌کننده شخص ثالث است که سفارش مورد نظر را برای او ارسال خواهد کرد.

سه نکته وجود دارد که باید به آنها دقت کنید: اول اینکه مشتری آن قیمتی را که «شما» مشخص کرده‌اید، بابت خرید محصول می‌پردازد، نه قیمت فروشنده اصلی را؛ که این مسئله اگر به خوبی مدیریت شود، می‌تواند سودآوری فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

از سوی دیگر شما نیازی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارید، پس یک کسب‌وکار کم هزینه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اید که با بودجه کم ایجاد شده است. در حالت سوم شما مجبور نیستید خود را درگیر مشکلات و چالش‌های مدیریت محصولات و ارسال آن‌ها کنید.

با این اوصاف تنها کاری که باید انجام دهید این است که فروشگاه مجازی خود را در یک یا چند پلتفرم مختلف مثل سایت و شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید و تمام تمرکز خود را روی جذب مشتریان بگذارید. اگر هنوز درباره ساخت سایت فروشگاهی اطلاعات زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله صفر تا صد طراحی سایت فروشگاهی داشته باشید.

اما شما یک کار سخت‌تر هم پیش‌ رو دارید و آن هم این است که تأمین‌کنندگان قابل اعتمادی پیدا کنید. کسانی‌که بتوانید بدون نگرانی، با آن‌ها همکاری طولانی‌مدت داشته باشید.

تعریف و شمای کلی دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ در واقع نوعی خرده‌فروشی است که در آن کالا از انبار تأمین‌کننده (یا تولیدکننده) به صورت مستقیم برای خریدار ارسال می‌شود. درواقع مشتری، کالا را از خرده‌فروش خریداری می‌کند ولی خرده‌فروش آن محصول را در انبار خود موجود ندارد. بنابراین خرده‌فروش محصول را از تأمین کننده می‌خرد و از او (تأمین کننده) درخواست می‌کند که آن محصول را به صورت مستقیم برای خریدار ارسال کند.

پاسخ به یک سوال بسیار مهم

در این میان چه چیزی به خرده‌فروش می‌رسد؟ سود او کجا می‌رود؟ فرض کنید که مشتری یک محصول را به قیمت 100 دلار از خرده‌فروش خریداری می‌کند. خرده‌فروش این کالا را به قیمت 80 دلار از عمده‌فروش یا تأمین‌کننده می‌خرد و 5 دلار هم بابت هزینه پست محصول برای خریدار می‌پردازد. در نهایت 85 دلار هزینه خرده‌فروش می‌شود و 15 دلار هم سود می‌کند.

  1. مشتری
  2. فروشگاه خرده‌فروشی (شما)
  3. تأمین کننده

همچنین در فرآیند Dropshipping سه کار انجام می‌شود که این سه کار عبارت است از:

  1. مشتری وارد سایت فروشگاه شما (خرده‌فروش) می‌شود و محصول مورد نظر خودش را خریداری می‌کند.
  2. حال که مشتری پول را پرداخت کرد، شما محصول مورد نظر مشتری را از یک تأمین‌کننده یا عمده‌فروش خریداری می‌کنید و از عمده فروش می‌خواهید که آن محصول را به صورت مستقیم از طریق پست برای مشتری ارسال کند.
  3. تأمین کننده هم به پست مراجعه می‌کند و با دادن آدرس مشتری، آن محصول را برای او ارسال می‌کند.

حال که با تعریف و فرآیند دراپ شیپینگ آشنا شدیم زمان آن است که یک گام فراتر بگذاریم و ببینیم که این مدل از کسب و کار اینترنتی که سود خوبی هم به همراه دارد، چه خصوصیات دیگری دارد.

مزایا دراپ شیپینگ

این کسب و کار اینترنتی مزایا و معایب متعدد و گوناگونی دارد که در ادامه ابتدا به مزایا و سپس معایب اشاره می‌شود. در حال حاضر تعداد افراد زیادی هستند که تمایل دارند از این روش برای رسیدن به درآمد استفاده کنند ولی ممکن است با مزایا و معایب آن به صورت کامل آشنا نباشند. به همین خاطر در این بخش از مقاله تصمیم گرفتیم به این موضوع بپردازیم:

1. به سرمایه کمی نیاز دارد

یکی از مهم‌ترین مزایای راه اندازی کسب و کار خرده‌فروشی به روش Dropshipping این است که به سرمایه بسیار کمی احتیاج دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. همیار آکادمی می‌تواند در مسیر راه اندازی این کسب و کار اینترنتی کمک زیادی به شما بکند.

این مجموعه یک دوره ارزشمند برای آموزش 0 تا 100 طراحی سایت دارد که در آن کلیه مسائل مربوط به راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی را توضیح می‌دهد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره به دوره 0 تا 100 آموزش طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید.

2. دستتان برای فروش باز است

یکی از مزایای این نوع کسب و کار خرده‌فروشی این است که انتخاب همه چیز با دراپ شیپر(Dropshipper) است و دست او کاملاً باز است. برخی از دراپ شیپرها ترجیح می‌دهند که فقط یک محصول یا یک سری محصولات خاص را به فروش برسانند. یک عده می‌خواهند محصولاتی را بفروشند که این محصولات به نوعی با هم در ارتباط هستند (مانند فروشگاه آرایشی و بهداشتی).

یک عده دیگر هم انوع و اقسام محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه می‌کنند. به همین خاطر است که در عنوان این بخش گفتیم دستتان برای فروش باز است و هر چیزی که تمایل داشته باشید می‌توانید در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید. one Million in Sales With Shopify in One Year را تنها با خرید بسته آموزشی ما تجربه کنید.

3. ریسک دراپ‌شیپینگ بسیار پایین است

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که می‌توانیم برای کسب و کار دراپ‌شیپینگ عنوان کنیم، ریسک پایین آن است. یک بار دیگر با دقت بیشتر به فرآیند دراپ‌شیپینگ نگاه کنید. شما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی می‌کنید و مشتریان یک دسته از محصولات را خریداری می‌کنند و یک دسته دیگر را اصلاً نگاه نمی‌کنند.

آیا دراپ شیپر ضرر می‌کند؟ دراپ شیپر در هیچ حالتی ضرر نمی‌کند. اگر فروشگاه کار خودش را به درستی انجام دهد، هیچ دلیلی برای ضرر کردن وجود ندارد. این ریسک پایین یکی از دلایلی است که Dropshipping را برای بسیاری از افراد جذاب می‌کند.

4. دراپ شیپینگ اصلاً وابستگی مکانی و زمانی ندارد

فرق دراپ‌شیپینگ با سایر فروشگاه‌های اینترنتی این است که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی مجبور می‌شوند که انباری هر چند کوچک ایجاد کنند و یک سری محصولات را در آن بچینند تا برای فروش، آماده داشته باشند. بنابراین این دسته از فروشگاه‌ها به مکان وابسته هستند. این در حالی است که در فروش به روش دراپ‌شیپینگ به هیچ عنوان وابستگی وجود ندارد.

به بیان دیگر شما محصول را از یک عمده‌فروش یا تأمین‌کننده می‌خرید و برای مشتری ارسال می‌کنند. بنابراین هیچ نیازی به مکان و انبار ندارید و از نظر زمانی هم هیچ وابستگی خاصی ندارید؛ زیرا مشتری در هر ساعت از شبانه روز که مایل باشد می‌تواند از شما خرید کند.

5. Dropshipping مشغله فکری و کاری چندانی ندارد

وقتی خبری از انبار نباشد، دیگر شما مشغله و درگیری خاصی نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید این است که روزانه قیمت‌ها را بررسی و به‌روزرسانی بکنید. نیازی به بررسی موجودی انبار و کمبودها نیست و به همین خاطر در زمان صرفه‌جویی می‌شود و مشغله فکری و کاری چندانی نخواهید داشت.

معایب دراپ شیپینگ

این کسب و کار در کنار مزایای بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی که دارد می‌تواند معایبی هم داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

1. رقبای زیادی منتظر شما هستند

در حال حاضر مزایای دراپ شیپینگ برای همگان روشن شده است و بسیاری از افراد دنبال راه اندازی چنین کسب و کاری هستند. از این رو  رقبای زیادی پیش روی شما قرار دارد که باید بتوانید با آن‎ها به صورت سالم رقابت کنید و مخاطبان را به سمت خودتان بکشید.

رقابت با سایر دراپ شیپرها کار آسانی نیست و ممکن است نتوانید بر آن‌ها پیروز شوید. پس باید خیلی جدید و سخت وارد میدان رقابت شوید و با تمام وجود بجنگید. وقتی رقابت بالا باشد، شاید مجبور شوید سود خود را به حداقل ممکن برسانید.

2. دراپ‌شپینگ حاشیه سود چندان زیادی ندارد

گاهی اوقات وقتی به یک تأمین کننده مراجعه می‌کنید و محصول را از او می‌خرید، متوجه می‌شوید که هزینه خرید و ارسال محصول برای مشتری واقعاً تفاوت چندانی با قیمتی که مشتری پرداخت کرده است ندارد. در برخی از محصولات حاشیه سود بسیار کم است ولی اگر می‌بینید که تعداد فروش آن محصول بالا است باید فروش آن را حفظ کنید؛ زیرا از طریق آن محصول می‌توانید مشتری را جذب کنید و محصولات بیشتری به او بفروشید.

3. ممکن است اعتبار برندتان ناگهان از بین برود

وقتی شما هیچ وقت کالا یا محصول را نمی‌بینید و عمده‌فروش یا تأمین کننده محصول را خودش برای مشتری ارسال می‌کند، ممکن است این ارسال با تأخیر انجام شود و محصول خیلی دیر به دست مشتری برسد. از طرفی شما هیچ کنترلی روی نوع بسته‌بندی ندارید. ممکن است محصول در راه آسیب ببیند.

همچنین احتمال دارد این محصول آن کیفیت همیشگی را نداشته باشد یا محصولی با یک برند دیگر برای مشتری ارسال شود که این کار هم می‌تواند مشکلات خودش را به همراه داشته باشد. حاصل نهایی این اشتباهات، آسیب دیدن اعتبار برند شما است. ممکن است مشتری تصمیم بگیرد که دیگر از شما خرید نکند و حتی احتمالاً به دیگران هم توصیه می‌کند که از شما خرید نکنند.

4. شما به انبار تأمین‌کننده دسترسی ندارید

یکی از مسائل و مشکلات کسب و کار دراپ شیپینگ این است که دراپ شیپر به انبار تأمین کننده دسترسی ندارد. به عنوان مثال یک مشتری به شما(دراپ شیپر) مراجعه می‌کند و از شما می‌خواهد که 500 قلم از یک محصول خاص به او بدهید. او درخواست را ثبت می‌کند، پول را هم می‌پردازد ولی وقتی شما به تأمین کننده‌های مختلف مراجعه می‌کنید، می‌بینید این تعداد از محصول در بازار موجود نیست.

در چنین مواقعی ممکن است مجبور شوید از مشتری عذرخواهی کنید و تعدادی که می‌توانید تأمین کنید را برای او ارسال کنید. همچنین ممکن است گاهی مجبور شوید برای جلوگیری از آسیب دیدن اعتبارتان آن محصول را با قیمت سر به سر(بدون ضرر و زیان) و حتی گاهی با زیان تأمین کنید و برای مشتری خود بفرستید.

5. برندسازی از طریق Dropshipping کمی مشکل است

وقتی شما محصول را از عمده‌فروش می‌خرید و از او می‌خواهید محصول را مستقیم برای مشتری بفرستد دیگر امکان برندسازی یا ارسال محصول به همراه علائم برند خودتان ممکن نیست و به همین خاطر برندسازی در زمینه دراپ‌شیپینگ کمی مشکل است. مسیر موفقیت اولین دراپ شیپر ایرانی را میتوانید در سایت ما بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا