اقتصادی

بازار ۲۰ میلیارد دلاری برق عراق برای ایران

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران گفت: بازار انرژی عراق یکی از مهمترین بازارهایی است که ایران می تواند در آن نقش داشته باشد ، حتی اگر دولت مرکزی محدودیت هایی را تعیین کند.

حمیدرضا صالحی در مصاحبه با نازک نارنجی اظهار داشت: عراق هنوز از نظر زیرساخت برای تأمین انرژی محدودیت های جدی دارد ؛ بنابراین ، تأمین نیازهای آن از کشورهای همسایه ، به ویژه ایران ، یکی از گزینه هایی که دولت بغداد بطور مداوم در سالهای اخیر دنبال کرده است.

به گفته وی ، این نیاز همانند سالهای اخیر ، دولت ایالات متحده صادرات برق ایران از عراق را از محدودیت های تحریم و اخیراً مجوز برای ادامه صادرات به این منطقه به مدت یک ماه و نیم آزاد شد.

یکی از اعضای اتاق معاون تهران گفت ایران از این فرصت برای تأمین منابع مالی لازم برای اداره کشور استفاده نمی کند. هزینه ای پرداخت نکرد و بنابراین دولت مجبور شد برای بازگرداندن درآمد کشور راه حل های مختلفی ارائه دهد. با این وجود ، اگر برق به بخش خصوصی صادر شود ، می توان آن را به راحتی به کشور بازگرداند.

صالحی در مورد ظرفیت عظیم بخش انرژی عراق صحبت کرد: “ما تخمین می زنیم که در این منطقه 10 تا 20 میلیارد دلار بازار برای صادرات ایران به عراق وجود دارد.” این رقم از صادرات مستقیم برق و همراه با صادرات خدمات فنی و مهندسی آغاز می شود. اما ورود به این بازار نیاز به طراحی یک برنامه بلند مدت و تمایل به رقابت با سایر کشورها دارد.

وی بازگو می کند: “این واقعیت که سالها از زمان ما یک دفتر بازرگانی عراق برای کنترل اوضاع و ایجاد فرصت برای فعالان اقتصادی ایران می گذرد ، نشان دهنده بی توجهی به منابع حیاتی کشور در این کشور است. محل. ” با این حال ، اگر برنامه ریزی به خوبی پیش رود ، قطعاً فرصتی برای ورود به این بازار بسیار قدرتمند وجود خواهد داشت.

نازک نارنجی موافق است که ، با وجود بیشترین تحریم های آمریکا علیه ایران ، کاخ سفید صادرات برق ایران به عراق را در لیست معافیت های صادراتی قرار داده است.

با این حال ، به دلیل تحریم های بانک ایرانی ، برای بازیابی پول از صادر کنندگان خود با مشکلات جدی روبرو است ، بنابراین در ماه های اخیر ، ناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ، دو نفر برای دیدار با مقامات عراقی به بغداد سفر کردند. ، برای آماده سازی بازگشت این پول در کشور.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا