عمومیمطالب کسب و کار

کاربرد پکینگ یا فیل در برج خنک کننده چیلر

سطح تبخیر و راندمان پکینگ به چه معنی است؟

در مطلب تخصصی مربوط به پکینگ های برج خنک کننده صنعتی ، توضیح دادیم که وظیفه اصلی فیلینگ برج خنک کن، افزایش سطح تماس آب و هوا و بهتر کردن تبخیر سطحی است. بدین ترتیب پکینگ بستری را فراهم می کند تا آب مدت زمان بیشتری در معرض هوای در حال عبور از برج خنک کننده قرار بگیرد و نیز سطح بیشتری از آب با هوا در تماس باشد.

در کولینگ تاور های قدیمی، از الوارهای چوب اشباع به عنوان پکینگ استفاده می شد که پس از پیشرفت تکنولوژی، استفاده از پکینگ فیلم و فیلینگ ضد رسوب که از جنس پلاستیک و از نوع پی وی سی – PVC و پ پ – PP هستند، متداول شد.

سطح مفید تبخیر که با واحد متر مربع بر متر مکعب حجم پکینگ اندازه گیری می شود، عبارت است از سطح معادلی که تبخیر سطحی بر روی آن انجام می شود. باید توجه داشت که سطح مفید تبخیر الزاما با سطح فیزیکی پکینگ برابر نیست.

در مدیا نوع نت اسپلش، سطح مفید تبخیر پکینگ از سطح هندسی آن بیشتر است زیرا بخش قابل توجهی از تبخیر توسط قطرات آب که توسط بدنه پکینگ به اطراف پاشیده می شود، صورت می پذیرد.

مقایسه سطح تبخیر و عمر مفید انواع مختلف پکینگ فیلم و اسپلش

به صورت کلی سطح مفید تبخیر در فیلینگ نت اسپلش مدل NC20-25، گرید اسپلش، اسپلش بار، رندوم اسپلش و توربو اسپلش بین 50 الیm2/m3 130 و سطح تبخیر پکینگ برج خنک کننده کولینگ تاور فیلم بین 120 الی 240 متر مربع بر متر مکعب است.

در پکینگ یا فیلینگ فیلم، با افزایش گام پکینگ، سطح مفید تبخیر کاهش می یابد اما در عین حال احتمال گرفتگی نیز کم می شود. به عنوان مثال پکینگ فیلم گام 19 سطح مفید تبخیر کمتری نسبت به پکینگ فیلم گام 12 دارد اما در مقابل گرفتگی ناشی از رسوب مقاوم است.

سطح مفید تبیر برخی از پکینگ های کولینگ تاور پر کاربرد عبارت اند از :

سطح مفید تبخیر پکینگ فیلم کانتر فلو با گام 19 میلیمتر : 150m2/m3

سطح مفید تبخیر پکینگ فیلم کانتر فلو با گام 27 میلیمتر : 125m2/m3

سطح مفید تبخیر پکینگ نت یا تریکل اسپلش آلمانی ضد رسوب برج خنک کننده : 130m2/m3

سطح مفید تبخیر پکینگ اسپلش گرید کولینگ تاور : 50m2/m3

در  جدول های زیر سطح مفید تبخیر پکینگ های اسپلش آلمانی و نیز سطح هندسی پکینگ ارائه شده است و همانطور که گفته شد در پکینگ های اسپلش سطح هندسی از سطح موثر تبخیر کمتر است.

انواع پکینگ برج خنک کننده
مشخصات فیلینگ و مدیای متداول بازار
نوع پکینگ نام و کد تجاری  تحمل دما
(سانتیگراد)
سطح تبخیر
(متر مربع بر متر مکعب)
مقاومت در برابر رسوب، اسید و باز عمر مفید بر حسب سال
فیلم گام 12
PVC
CF 12 60 230 خیلی کم 2 تا 4
فیلم گام 19
PVC
CF 19 60 150 کم 2 تا 4
فیلم گام 19
PP
KFP 19 80 150 مناسب 3 تا 6
نت اسپلش (تریکل)
PP
NC 20 , NC 25, Net 150 80 110-130 خوب 7 تا 10
اسپلش گرید
FC 70 30
PP
FC 70. 34 80 80-95 عالی 7 تا 10

در جدول فوق سطح تبخیر، نام تجاری، جنس، مقاومت حرارتی و مقاومت انواع متداول پکینگ کولینگ تاور و مدیا اسپلش را برای استفاده شما عزیزان ارائه کرده ایم.

به نصف فاصله حداکثر بین دو ورق در پکینگ لانه زنبوری یا فیلم، گام پکینگ(بر حسب میلیمتر) گفته می شود. برای درک بهتر این مطلب اگر از بالا به پکینگ فیلم نگاه کنید شش ضلعی هایی می بینید که به فرم لانه زنبوری کنار هم قرار گرفته اند. فاصله بین دو ضلع متقابل بر حسب میلیمتر در این حالت معادل 2 برابر پکینگ است. در ادامه گام های رایج و پر مصرف پکینگ فیلم را توضیح میدهیم.

پکینگ فیلم گام 12 میلیمتر

این نوع پکینگ دارای سطح مفید تبخیر و راندمان بسیار بالایی است اما فقط در شرایطی که سختی آب خیلی پایین باشد مورد استفاده قرار می گیرد. پکینگ گام 12 لانه زنبوری فیلم برای آب در شهرک صنعتی و آب چاه مناسب نیست و معمولا خیلی سریع رسوب می گیرد. در عین حال به خاطر تنگ بودن روزنه های فیلینگ 12، معمولا موتور و فن باید فشار بیشتری را تحمل کنند.

پکینگ فیلم گام 19

فیلینگ برج خنک کن با گام 19 میلیمتر، متداول ترین محصول موجود در بازار است و عموما با آب شهر و آب نسبتا سبک سازگار است. اما در شرایطی که سختی آب بالا باشد این پکینگ نیز دچار گرفتگی می شود.

پکینگ گام 23 و گام 27

این نوع فیلینگ برای آب های نسبتا سخت استفاده می شود و راندمان تبخیر کمتری دارد. پیشنهاد می کنیم در صورتیکه در کولینگ تاور آب چاه یا آب سخت جریان دارد از پکینگ نت اسپلش ضد رسوب استفاده شود. فیلینگ تریکل اسپلش پلی پروپیلن هم عمر مفید بالاتری دارد و هم راحت تر تمیز می شوند.

در بخش دوم اطلاعات فنی مربوط به پکینگ، به طبقه بندی پکینگ ها از لحاظ نوع عملکرد می پردازیم. از لحاظ نوع عملکرد در پکینگ می توان پکینگ ها را به دو نوع پکینگ فیلم و پکینگ اسپلش برج خنک کننده تقسیم کرد.

ویژگی های فیلینگ فیلم کولینگ تاور

دلیل نامگذاری این نوع پکینگ ها به دلیل شرایط عملکرد آنها در برخورد با آب و یا سیال خنک شونده است. هنگامی که آب بر روی این نوع پکینگ ها ریخته می شود، فیلمی (سطحی) از آب بر روی ورقه ها تشکیل می شود. تشکیل این فیلم سطحی باعث می شود در حجم یکسان، سطح برخورد آب و هوا بیشتر شده و تبخیر سطحی افزایش یابد و در نتیجه سیال خنک شود.

بزرگترین مزیت پکینگ های فیلم، راندمان تبخیر بالاتر از پکینگ های اسپلش است. بزرگترین عیب این نوع پکینگ ها گرفتگی حفره های آن به دلیل ایجاد رسوب به مرور زمان است. شایان ذکر است که پکینگهای فیلم خود دارای انواع مختلف و با ابعاد حفره های مختلف می باشند که هرکدام کاربری خاصی دارند لیکن اصول خنک کردن و تبخیر سطحی در آنها یکسان می باشد.

مزایای فیلینگ نوع فیلم(لانه زنبوری) برج خنک کننده

  • راندمان بالای تبخیر آب
  • قیمت مناسب و کمتر از نمونه ضد رسوب NC 20 -25

معایب پکینگ فیلم برج خنک کن

  • گرفتگی شدید در صورت استفاده در آب با سختی بیش از 150 -200
  • ایجاد افت فشار هوای بیشتر در برج خنک کننده
  • نیاز به تعویض یا اسید شویی کامل بلوک های پکینگ بعد از 2 الی 4 سال

ویژگی های مهم پکینگ نت اسپلش یا تریکل اسپلش عبارت اند از :

استفاده از PP به صورت 100% نو و بدون استفاده از مواد بازیافتی

عدم گرفتگی پکینگ اسپلش در آب سخت و با وجود رسوب کربنات کلسیم

قابلیت تحمل دما از -20 تا 80 درجه سانتیگراد با فرض عملکرد پیوسته برج خنک کن

طول عمر بسیار بالای فیلینگ نت اسپلش

سرویس و شستشوی بسیار راحت با استفاده از واتر جت

مقاومت در مقابل شرایط آب اسیدی کولینگ تاور

مقاومت نت اسپلش در برابر شرایط آب قلیایی

مشخصات پکینگ نت اسپلش آلمانی

مزایای پکینگ اسپلش ضد رسوب برج خنک کننده 

  • قابل استفاده در برجهای خنک کننده صنعتی
  • عدم نیاز به تعویض تا مدت طولانی
  • رسوب بسیار کمتر نسبت به پکینگ فیلم
  • شستشو و سرویس بسیار راحت

معایب فیلینگ تریکل اسپلش کولینگ تاور

  • قیمت بالاتر از پکینگ فیلم
  • راندمان تبخیر کمتر از پکینگ فیلم

 

دکمه بازگشت به بالا