عمومیمطالب کسب و کار

ویژگی شیت گالوانیزه با کیفیت برای خرید و فروش

امروزه ورق های گالوانیزه کاربردهای بسیار زیادی را در صنایع به خود اختصاص می دهند. از این رو تولید کنندگان و مصرف کنندگان این صنایع همواره به دنبال خرید ورق گالوانیزه با کیفیت هستند. از سوی دیگر شرکت ها و کارخانجات تولید کننده باید این فلزات را با کیفیت بالایی تولید کنند تا در عرضه بورس کالا و بازار آزاد آهن آلات تقاضای بیشتری برای آن ها توسط شرکت ها و افراد واسطه ایجاد شود. به همین دلیل اکثر این شرکت ها یک سری منابع در قالب راهنمای خرید ورق گالوانیزه با کیفیت دارند تا در نهایت ورق گالوانیزه خریداری شده متناسب با کاربرد مد نظر مشتریان باشد.

با این حال بهتر است بدانید یک ورق گالوانیزه با کیفیت دارای قابلیت های رنگ آمیزی، جوشکاری، فرم دهی و وزن سبکی است. از سوی دیگر دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر اکسیداسیون، خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت می باشد؛ از این رو طول عمر بسیار زیادی در حدود 20 تا 30 سال دارد. محصولات گالوانیزه با کیفیت دارای سطح ظاهری یک دست، صاف و درخشان با پوشش روی مناسب هستند. ضخامت پوشش روی در این فلزات بسته به شرکت تولید کننده بین 70 تا 300 گرم بر متر مربع می باشد.

همچنین بهتر است بدانید اسپانگل هایی که بر سطح این فلزات وجود دارند، هر چه با طرح های ریزتری باشند یا در کل وجود نداشته باشند، ورق گالوانیزه کیفیت بالاتر و البته استحکام بیشتری را به خود اختصاص می دهد. سطح شیت های گالوانیزه نیز در زمان رنگ آمیزی کاملاً صاف و بدون هیچ گونه چربی و آلودگی باید باشد؛ از این رو بسته بندی شیت های گالوانیزه با کیفیت کاملاً بر اساس ضوابط نگهداری و انتقال باید انجام شود.

نقش ورق گالوانیزه در ساخت لوازم خانگی با کیفیت

همان طور که اشاره شد، ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی کاربردهای بسیاری را به خود اختصاص داده است. این فلزات به علت داشتن مزیت هایی مانند دوام و طول عمر، مقاومت در برابر شرایط جوی و نیروهای خارجی مختلف، قیمت مناسب، رنگ پذیری، فرم دهی و ایمنی در ساخت لوازم خانگی به کار برده می شود. ابتدایی ترین کاربرد فولاد گالوانیزه در این صنعت، در ساخت لوازم خانگی سفید مانند یخچال، ماشین ظرف شویی، لباسشویی، اجاق گاز، کولرهای گازی و … هستند که عمدتاً با رنگ سفید یا طوسی روشن تولید می شوند.

امروزه رنگ سفید نقش بسیار مهمی را در دکوراسیون داخلی خانه ها پیدا کرده است، اما مبحث مصرف انرژی مسئله مهمی است که در این رابطه باید به آن توجه کرد. برای کاهش مصرف انرژی این وسایل و تجهیزات باید از مواد و متریالی استفاده شود که علاوه بر ثبات رنگ، ساختاری محکم و سازگار با محیط زیست را ایجاد نمایند. ورق های گالوانیزه علاوه بر فراهم کردن این موارد، در جلوگیری از ایجاد غبار، آلودگی، چربی، حشرات و … نیز مؤثر هستند.

این فلزات قابلیت برشکاری و فرم دهی در انواع قطعات و طرح ها را برای بدنه لوازم خانگی مختلف دارند و برای مواردی مانند سوراخ کاری در ساخت کولرهای گازی نیز مناسب می باشند. ممکن است سینی های پشت یخچال و اجاق گاز را دیده باشید که از جنس فولاد گالوانیزه هستند و در هدایت رسانایی الکتریکی میان موتور و دیگر اجزا اثرگذار بوده و در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی دارند. پوشش دهی ورق های گالوانیزه با رنگ های مختلف سفید، خاکستری و … سبب شده تا این فلز در ساخت لوازم خانگی با کیفیت نقش مهمی داشته باشد.

تفاوت ویژگی های ورق گالوانیزه و سایر ورق های فولادی

به صورت کلی ورق های گالوانیزه به مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی، اکسیداسیون و به طور کلی عوامل رطوبتی شهرت یافته اند، اما بهتر است بدانید سایر ورق های فولادی مانند ورق سیاه، روغنی یا اسیدشویی نیز تا حدودی در برابر مواردی مانند خوردگی و زنگ زدگی مقاومت دارند؛ زیرا برخی از تولیدکنندگان در اتمام فرآیند تولید پوششی روغنی را بر سطح آن ها اعمال می کنند. این پوشش تا یک مدت زمان خاصی از این فلزات در برابر این گونه عوامل محافظت می کند، اما طول عمر چندانی ندارد و پس از این که با یک خراش یا خط و خش از بین می رود، فلز پایه در صورت برخورد با این موارد دچار زنگ زدگی یا خوردگی خواهد شد. همچنین قابلیت رنگ آمیزی و فرم دهی از دیگر خصوصیاتی است که بیشتر در ورق های گالوانیزه یافت می شود.

لازم به ذکر است ورق های سیاه قابلیت رنگ آمیزی نداشته و فرم دهی آن ها نیز بسیار کم اتفاق می افتد؛ زیرا معمولاً در ضخامت های بالا تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات اسیدشویی نیز در واقع همان ورق های سیاهی هستند که تنها سطحی صاف، صیقلی با رنگ روشن تری را به خود اختصاص می دهند، اما ورق های سرد یا روغنی هم دارای قابلیت رنگ پذیری و هم فرم دهی هستند، اما این فلزات نیز تا مدت زمان مشخصی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت دارند. به همین علت ماده اولیه مناسبی برای تولید ورق های گالوانیزه (البته با یک آنالیز شیمیایی تعیین شده) به شمار می آیند.

ضخامت فولاد گالوانیزه نیز نسبت به سایر محصولات فولادی کمتر می باشد. این فلزات اولین محصولات پوششی در بین محصولات تخت فولادی به شمار می آیند؛ زیرا محصولات گرم یا سرد لایه پوششی جداگانه بر سطح خود ندارند؛ در صورتی که فرآیند تولید ورق گالوانیزه با ایجاد یک پوشش از جنس فلز روی بر سطح محصولات سرد انجام می گیرد.

محاسبه مقدار وزن ورق گالوانیزه

پارامتر وزن یکی از مهم ترین ویژگی های ورق های تخت فولادی به شمار می آید. ممکن است بپرسید چرا؟ در این مورد باید گفت با محاسبه وزن این فلزات می توانید بر اساس نرخ هر متر مربع، قیمت کلی آن ها را محاسبه نمایید. قیمت محصولات گالوانیزه نیز به صورت نرخ هر متر مربع و کیلویی توسط کارشناسان فروش و وب سایت ها اعلام می گردد؛ از این رو با داشتن سه پارامتر اصلی ضخامت، طول و عرض به راحتی وزن ورق گالوانیزه را می توان به دست آورد و سپس در نرخ روز ضرب کرد تا قیمت نهایی شیت گالوانیزه به دست آید.

با ذکر یک مثال می توان گفت اگر یک ورق گالوانیزه با کیفیت با عرض 1500 میلی متر، ضخامت 5/0 میلی متر و طول 6 متر داشته باشیم و اگر قیمت ورق گالوانیزه در همان روز حدود 54000 تومان برای هر متر باشد، این شیت وزنی در حدود 33/35 کیلوگرم دارد؛ در نتیجه قیمت این شیت حدوداً 1 میلیون و 907 هزار تومان برآورد خواهد شد. استفاده از جدول وزن یا فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه از دیگر راه های محاسبه مقدار وزن و قیمت نهایی این فلز می باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه

نرخ محصولات گالوانیزه نیز به عنوان محبوب ترین ورق های تخت فولادی بر اساس عوامل مختلفی محاسبه می گردد. پارامتر وزن که به آن اشاره کردیم و علاوه بر آن سایر مواردی مانند طول، عرض، ضخامت و … از عوامل مهمی هستند، اما بهتر است بدانید یک سری موارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر نرخ این فلزات اثرگذار می باشند. از جمله این موارد می توان به نوسانات ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد و بازار فیزیکی بورس کالا، نرخ مواد اولیه، سهمیه مواد اولیه شرکت تولید کننده، کیفیت سطحی، نوع اسپانگل های سطح، ضخامت پوشش روی، گرید و کیفیت محصول اعم از تجاری و ویژه، قیمت فلز روی و کاربرد نهایی اشاره داشت.

هر کدام از این عوامل نیز به تنهایی دچار نوساناتی می شوند، اما به صورت کلی قیمت ورق گالوانیزه بسته به آن ها تعیین می شود و با وجود ویژگی هایی که به خود اختصاص داده است، از جمله محصولات مقرون به صرفه شناخته می شود. شرکت آهن اینفو پیشنهاد می کند پیش از خرید ورق گالوانیزه با کارشناسان مجموعه کاملاً مشورت کنید تا در نهایت خرید اطمینان بخشی متناسب با کاربری مد نظر داشته باشید.

نیازمندی های صنعت ایران به ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با داشتن ویژگی های مهم در بین قطعات فولادی از جمله مقاومت و استحکام در برابر عوامل رطوبتی و اکسیدی، نقش مهمی را در صنایع داخلی و حتی بازارهای خارجی به خود اختصاص داده است. در مورد کاربرد این فلزات باید گفت اصلی ترین و مهم ترین استفاده از این فلزات در تولید شیت های رنگی و شیروانی می باشد. این فلزات در پوشش دهی سقف انواع مکان های عمومی، خصوصی، اداری و تجاری به خصوص در مناطق معتدل و مرطوب به کار برده می شوند.

ساخت سوله، پوشش دهی سقف های داخلی، پوشش نما ساختمان و دکوراسیون داخلی، ساخت دیواره انبارها، درب های ورودی پارکینگ ها، حصار دور زمین و محوطه، کانتینر سازی و … نیز از دیگر مصارف شیت های رنگی شیروانی با طرح های متنوع و رنگ های مختلف هستند. از دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه به صنعت لوازم خانگی و اهمیت کیفیت این محصول در ابتدا مطلب اشاره شد. با این وجود ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی در ساخت بدنه و تجهیزات خودروها، بشکه سازی، ساختمان سازی، ساخت لوله، پروفیل، قوطی، ساندویچ پانل، تولید کانال های کولر، تجهیزات و بدنه لوازم سرمایشی و گرمایشی، سینی ها و کابل های صنعت برق و الکترونیک و … نیز به کار برده می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا