عمومیمطالب کسب و کار

همه چیز درباره درب های ضد سرقت مدرن و روز دنیا + عکس

درب ضد سرقت چیست؟ چه مشخصاتی دارد؟

در این مطلب قصد داریم یک مرور کلی در خصوص مشخصات و ویژگی های درب ضد سرقت داشته باشیم. بسیاری از مطالب ذیل، قبلا در وبلاگ آرسان درب نوشته و منتشر شده است. برای انسجام بخشیدن به مطالب و آشنایی بهتر و آسان‌تر با این محصول، تصمیم گرفتیم تعدادی از نوشته‌های قبلی وبلاگ را در قالب یک متن جدید در اختیار خوانندگان عزیز قرار بدهیم.

اجزاء درب ضد سرقت

درب ضد سرقت ایرانی موجود در بازار ایران، که برای تولید آن از دربهای ترک الگوبرداری شده ( و به اشتباه گاهی اوقات با همین نام درب ضد سرقت ترک در بازار معرفی و شناخته می‌شود)، بطور عمده از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • چهارچوب و شاسی (لنگه) فلزی
  • رویه / روکش
  • یراق آلات

چهارچوب و لنگه فلزی درب ضد سرقت:

شاسی فلزی درب ضدسرقت نقش بالایی در تامین ایمنی درب ورودی دارد. تولید کننده‌های درب ضدسرقت با انتخاب ضخامت های مختلف ورق فولادی و طراحی متفاوت برای وسط لنگه، خود را از دیگران متمایز میکنند. انتخاب نوع چهارچوب و شاسی فلزی تاثیر زیادی در قیمت تمام شده آن دارد. همچنین، میزان امنیت درب ضدسرقت بستگی زیادی به نوع و ضخامت ورق فولادی، و نحوه‌ی طراحی شاسی فلزی درب دارد.

پروفیل های چهارچوب و لنگه درب ضد سرقت:

پروفیل های چهارچوب درب ضد سرقت با  استفاده از دستگاه خم برک به شیوه‌ی دستی، و یا با روش رول فرمینگ تولید می‌شوند. برای تولید این نوع از چهارچوب، معمولا از ورق فولادی روغنی به ضخامت های ۱.۵ میلیمتر، ۱.۲۵ میلیمتر، و ۱.۱۵ میلیمتر استفاده می شود. ضخامت ورق چهارچوب درب ضدسرقت نقش بالایی در قیمت نهایی آن دارد.

پروفیل های استحگام دهنده وسط درب ضد سرقت:

شاسی فلزی یا لنگه درب ضدسرقت با استفاده از پروفیلهایی بصورت عمودی یا افقی تقویت می‌شود. هر شرکت تولید کننده درب ضد سرقت متناسب با شیوه‌ی مونتاژ درب از ابعاد متفاوت پروفیل برای تقویت لنگه استفاده میکند. معمولا ابعاد پروفیل مورد استفاده ۲ در ۳ سانتیمتر، با ضخامت ۰.۷ میلیمتر یا ۰.۹ میلیمتر (پروفیل صنعتی سبک) می‌باشد. تعداد پروفیلها و نحوه جوشکاری آنها در قیمت تمام شده و همچنین ایمنی درب تاثیر بالایی زیادی دارد.

نحوه‌ی سوار کردن رویه ها بر روی لنگه‌ی فلزی:

دورتادور لنگه درب ضد سرقت ، از سمت داخل و بیرون، یک شیار به پهنای 8 میلیمتر ایجاد می‌شود. شیوه‌ی مونتاژ دربهای ایرانی به این صورت است که MDF های دوطرف (که طرح و مدل درب را ایجاد می‌کنند) به صورت کشویی وارد شاسی فلزی می‌شوند، و از هیچ گونه چسب یا رزین برای نگهداری و چسباندن آن استفاده نمی‌شود. این شیوه‌ی مونتاژ باعث میشود که خریدار و استفاده‌کننده از درب هر زمان که خواست طرح درب را عوض کند، بدون نیاز به تعویض لنگه فلزی، رویه های درب را با رویه های جدید جابجا کند. بعد از جازدن رویه‌ها، در زیر لنگه درب ضدسرقت یک عدد ناودانی پیچ یا پرچ می‌شود.

ورق وسط درب ضد سرقت:

یکی دیگر از قسمتهای مهم فلزی درب ضد سرقت ، ورق وسط درب است. ورق درب بصورت سرتاسری ( به شکلی که همه‌ی سطح درب را بپوشاند) ، و یا به صورت نیم ورق (معمولا به پهنای ۷۰ سانت وسط درب) تعبیه میشود. ورق وسط باید در سمت بیرونی درب قرار بگیرد، و بهتر است به جای پیچ کرده، جوش داده شود. استفاده از ورق های نورد شده به استحکام بیشتر درب ضدسرقت کمک میکند و جلوی لقی آن را میگیرد.

ضخامت ورق وسط درب و تاثیر آن درب ایمنی درب ضد سرقت:

خیلی از کارشناسان ایمنی اعتقاد دارند که ضخامت بالای ورق وسط درب ضدسرقت تاثیر چندانی در ایمنی آن ندارد و صرفا وزن درب را بیشتر میکند؛ که خودش ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای رگلاژ درب بشود. اما در هر صورت، وجود ورق وسط با ضخامت هرچه بیشتر باعث آرامش خاطر استفاده کننده از درب ضدسرقت خواهد بود. ضخامت ورقهایی که معمولا تولیدکننده های ایرانی برای وسط درب استفاده میکنند، ۰.۳۵ میلیمتر، ۰.۵ میلیمتر، و ۰.۷ میلیمتر است.

لولای درب ضد سرقت:

لولای دربهای ضدسرقت به تعداد ۳ عدد و از نوع لولای استوانه ای سه تکه، یا دوتکه (نر و ماده‌گی) با ضخامت ۱۸ یا ۲۰ میلیمتر می‌باشد. بر خلاف دربهای چینی که سابق بر این در بازار ایران موجود بود و دارای لولای مخفی بودند، لولای درب ضدسرقت ایرانی (مثل دربهای ترک) مخفی نیست و از سمت داخل ساختمان قابل مشاهده هستند.

رنگ الکترو استاتیک:

پوشش نهایی چهارچوب درب ضدسرقت ایرانی ، رنگ الکترواستاتیک است. رنگ معمول از نوع الکترواستاتیک چرمی یا چکشی و به رنگ قهوه‌ای است. اما برای بعضی مدلها، از چهارچوبهای رنگ سفید ، مسی ، زیمنس ، و ماهگونی هم استفاده می‌شود.

ابعاد چهارچوب درب ضد سرقت:

چهارچوب درب ضدسرقت در حال حاظر در سه اندازه استاندارد تولید می‌شود که خریدار متناسب با نیاز خود می‌تواند یکی از این اندازه ها را انتخاب کند:

اندازه ۲۱۰*۱۰۵ سانتیمتر

اندازه ۲۱۰*۱۱۰ سانتیمتر

اندازه ۲۱۰*۱۱۵ سانتیمتر

توضیح ضروری:

اندازه‌ها مربوط به پشت تا پشت چهارچوب ( از سمت داخل ساختمان ) است. با توجه به اینکه پروفیل چهارچوب درب ضدسرقت ایرانی از سمت بیرون دارای لبه پرواز به پهنای از هرطرف ۲.۵ سانتیمتر ( و در مجموع ۵ سانتیمتر) ، ممکن است برخی از فروشنده ها ابعاد درب را از سمت بیرون لحاظ کنند. یعنی درب ۱۰۵ سانتی را ۱۱۰ سانت، و درب ۱۱۰ سانتی را ۱۱۵ سانت به مشتری اعلام و معرفی میکنند.

ابعاد درب ضد سرقت یک و نیم لنگه و دو لنگه:

تولید چهارچوب درب ضدسرقت ایرانی در ابعاد یک و نیم لنگه و دولنگه هم امکانپذیر است. تولیدکننده های ایرانی اندازه های بالای ۱۲۰ سانت را معمولا ۱.۵ لنگه ، و بالای ۱۸۰ سانت تا حداکثر ۲۲۰ سانت را دولنگه مساوی تولید میکنند. البته با توجه به اینکه دربهای دولنگه و یک و نیم لنگه معمولا امنیت کمتری نسبت به دربهای یک لنگه دارند ، سفارش این نوع از درب ضدسرقت محدود است و بیشتر برای ورودی لابی ساختمانها مورد استفاده قرار می‌گرید.

رویه / روکش درب ضد سرقت:

رویه های ام دی اف، به تعداد دو عدد در پشت و روی درب ضدسرقت ایرانی استفاده می‌شوند. ظاهر و مدل درب بطور کامل به رویه های ام دی اف آن وابسته است. ام دی اف های دوطرف درب معمولا با روکش هایی از جنس چوب طبیعی، یا پی وی سی، و یا انواع دیگر روکش های مصنوعی از قبیل ملامین، لامینوکس و هایگلاس پوشش داده می شوند. انعطاف پذیر بودن کار بر روی ام دی اف و قابلیت اجرای انواع طرحهای برجسته و سی ان سی باعث شده است که تنوع درب های ضد سرقت ایرانی بسیار بالا باشد. با استفاده از رویه های ام دی اف  ، تقریبا برای هر سلیقه ای امکان سفارشی سازی درب با هزینه ای اندک وجود دارد.

انواع و کیفیت رویه های درب ضد سرقت:

رویه‌های درب ضدسرقت ایرانی از ام دی اف ۵ میلیمتر ، یا ام دی اف ۸ میلیمتر ، و یا ام دی اف ۱۰ میلیمتر تولید میشوند. البته در سالهای اخیر، به دلیل مشکلات در واردات انواع ام دی اف های ۱۰ میلیمتری، اغلب دربها با ام دی اف ۵ میلیمتر یا ام دی اف ۸ میلیمتر تولید میشوند. رویه درب ضد سرقت ضمن اینکه به استحکام آن کمک شایانی میکند، باعث زیبایی بسیار بالای درب ضدسرقت ایرانی میشود.

روکش نهایی روی درب:

برای ایجاد ظاهر زیبا، معمولا روی ام دی اف درب ضدسرقت با یک لایه دیگر پوشش داده میشود. روکش های مورد استفاده برای روی درب عبارتند از:

    انواع روکش چوب طبیعی (راش ، ملچ ، بلوط ، گردو ، …)

    انواع روکش های پی وی سی با ضخامتهای مختلف

    روکش لامینوکس و روکش ملامینه

    روکش هایگلاس

انواع روکش های مرسوم برای روی درب در بازار ایران:

در حال حاضر پرفروش ترین و پرطرفدارترین روکش در بازار ایران، روکش راش است. هرچند البته انواع روکش PVC و ملامینه اگر در ضخامت پایین مورد استفاده قرار بگیرند باعث کاهش قیمت تمام شده درب ضدسرقت میشوند؛ که همین موضوع باعث استقبال از درب ضدسرقت روکش PVC در سالهای اخیر شده است.

انواع طرحهای درب ضد سرقت:

با توجه به انعطاف بالای ام دی اف برای نجاری ، طرحهای بسیار متنوعی می توان روی دربهای ضدسرقت ایرانی اجرا کرد. این نوع طرحها بطور کلی دو دسته هستند:

    طرح های CNC

    طرحهای برجسته

درب ضد سرقت طرح سی ان سی:

در نوع اول ، یعنی درب ضدسرقت طرح سی ان سی ، با استفاده از دستگاه سی ان سی بطور اتوماتیک شیارهایی روی درب ایجاد می شود. دستگاههای CNC این قابلیت را دارند که هر طرحی توسط طراح وارد برنامه آنها شد بر روی درب اجرا کنند. به همین دلیل هیچ محدودیتی در اجرای طرح روی درب وجود ندارد و وقتی تولید درب ضد سرقت حالت سفارشی داشته باشد، خریدار میتواند هر مدل و طرح دلخواهش را روی درب ایجاد کند. حتی طرحی که با سلیقه خودش روی کاغذ کشیده و در اختیار تولید کننده قرار داده است.

درب ضد سرقت طرح برجسته:

در نوع دوم، یعنی درب ضدسرقت طرح برجسته ، با استفاده از لایه های چوب و ام دی اف ، و هنر نجاری ، برجستگی هایی با ضخامت های مختلف متناسب با طرح درب، روی آن ایجاد میشود. در حال حاضر ، به دلیل اختلاف قیمت پایین دربهای ضدسرقت ساده طرح سی ان سی، با دربهای ضدسرقت طرح برجسته ، و حالت خاص و لاکچری که دربهای برجسته دارند، این نوع از دربها بیشتر مورد استقبال خریداران قرار میگیرند.

رنگ رویه های درب ضد سرقت:

برای پوشش نهایی بر روی دربهای روکش چوب طبیعی (یعنی درب ضدسرقت روکش راش ، درب ضدسرقت روکش گردو ، درب ضدسرقت روکش بلوط ، و درب ضدسرقت روکش ملچ) معمولا از رنگ پلی اورتان و رنگ پلی استر استفاده میشود. اگر تولیدکننده درب از انواع رنگهای مرغوب موجود استفاده کند، ضمن زیبایی و حفظ خاصیت های طبیعی چوب، در مقابل رطوبت، آفتاب، و خط و خش نیز مقاومت خوبی برای رویه درب ایجاد خواهد کرد.

کیفیت و نوع رویه درب ضد سرقت چگونه می تواند در قیمت نهایی آن تاثیر داشته باشد؟

آیتم های مربوط به رویه درب ضدسرقت که در تعیین قیمت نهایی آن دخالت دارند عبارتند از:

نوع ورق ام دی اف:

انواع MDF خارجی ، که در حال حاضر در بازار ایران کمیاب تر هستند، قیمت بالاتری نسبت به ام دی اف ایرانی دارند. البته کیفیت ام دی ف خارجی هم تا حدود زیادی بهتر ز ام دی اف ایرانی است و باعث دوام و ماندگاری بیشتر رویه درب میشود.

ضخامت ورق ام دی اف:

طبیعتا هر قدر ضخامت ام دی اف بیشتر باشد، قیمت بالاتر هم دارد. بهترین ضخامت ام دی اف برای تولید درب ضدسرقت، ضخامت ۸ میلیمتر است. برخی از تولیدکننده ها برای کاهش قیمت تمام شده درب، از ام دی اف ۵ میلیمتر استفاده میکنند.

نوع روکش:

همانطور که ذکر شد، ام دی اف معمولا بصورت خام برای تولید درب ضدسرقت مورد استفاده قرار نمی گیرد، و با یک لایه بعنوان پوشش نهایی روکش میشود. در حال حاضر، روکش های چوب طبیعی نسبت به روکش های مصنوعی، مثل PVC و ملامینه، قیمت بالاتری دارند.

نوع رنگ:

قیمت رنگ به سه عامل وابسته است: اول) وقت و زمانی که تولیدکننده برای پرداخت روکش چوب و پاشش نهایی رنگ انجام میدهد. دوم) مقدار متریال مورد استفاده، و سوم) کیفیت رنگ. در مجموع، رنگهای پلی اورتان قیمت بالاتری نسبت به رنگ پلی استر دارند. در حال حاضر بهترین نمونه های رنگ پلی اورتان موجود در بازار ایران، رنگهای وارداتی از کشور ترکیه است.

بطور کلی، ظاهر خوب و زیبای درب ضد سرقت به شدت به کیفیت رنگ مورد استفاده برای رویه آن وابسته است. همچنین توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که آیتم رنگ،  بیشترین تاثیر را بر روی قیمت تمام شده رویه درب ضد سرقت (و در نهایت قیمت تمام شده درب ضدسرقت)، دارد.

برگرفته شده از:

https://www.ghatar.com/185532/همه-چیز-درباره-درب-های-ضد-سرقت-مدرن-و-روز-دنیا-عکس/

دکمه بازگشت به بالا