بین الملل

کرونا بحران کارآمدی سیستم حکمرانی لیبرال دموکراسی را عیان کرده است/ 2 سناریوی اصلی آینده نظام سرمایه‌داری

تاج و تغییر مدیریت -4 / عضو دانشکده فرهنگستان علوم اسلامی:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند ، عضو هیئت علمی فرهنگستان اسلامی و رئیس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی دیوان عالی علوم انسانی اسلامی ، در مصاحبه با خبرگزاری آنا صحبت کرد. آنچه در این دو سناریو اتفاق می افتد به علت طرفین بستگی دارد.

پیروزمند با تأکید بر تأثیرات این بحران گفت: انتظار می رود که سیستم سرمایه داری حتی اگر پس از یک دوره اعتراضات خیابانی در کشورهای سرمایه داری اتفاق بیفتد ، یک کاهش متمایز و مشهود را تجربه کند. کرونا در حکومت سرمایه داری.

تهدیدات و شانس کرونا

در این گفتگو پیروزمند از کرونا به عنوان یک حزب غیر حزبی یاد می کند که بر همه جنبه های فعالیت های انسانی از جمله حوزه حکمرانی تأثیر می گذارد.

وی گفت: “این رویداد دو تأثیر متفاوت بر استانداردهای مدیریت دارد.” “کدام بخش از داستان ماندگار خواهد شد به عوامل دیگری غیر از نتیجه طبیعی تاج بستگی دارد.”


بیشتر بخوانید:

نحوه اعمال کشورها از حق حاکمیت خود پس از انفجار تاج جهانی شد / لزوم تغییر روش های تبلیغاتی دولت

کورونا بر اهمیت حاکمیت بر اساس پیشنهادهای علمی تأکید می کند / PostCorona ، زمان روشن شدن اطلاعات ملل در برابر قدرت دولت ها

بحران کورونا عدم رهبری در خلیج فارس / احتمال حضور جدی در مورد واکنش در منطقه غرب را نشان می دهد


“از یک سو ، این پدیده باعث می شود نقاط ضعف سیستم سرمایه داری و سیستم لیبرال دموکراتیک آشکارتر شود و اعتماد به نفس حاکمیت جهانی را بر اساس همین تفکر کاهش می دهد و طبعاً رهبران اینها سیستم مجبور است که همچنان دکترین خود را تجدید نظر کند. “

پیروزمند ادامه داد: “برعکس ، آنها سعی می کنند از این فرصت برای گسترش نفوذ خود به روش های مختلف استفاده کنند.” “در این فضا ، تغییر دولت در دولت جهانی با هدف کنترل بیشتر انسان و منابع طبیعی در راستای شرایط در حال تحول انجام می شود.”

بحران در اثربخشی سیستم سرمایه داری

با توجه به چالش های بحران کورونا برای سیستم سرمایه داری ، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: سیستم های سرمایه داری نه تنها نتوانستند به کشورهای وابسته خود کمک کنند بلکه مشکلات اساسی نیز در این زمینه داشتند. خانه

وی گفت: “در حالت اول ، سیستم لیبرال دموکراتیک در حال حاضر با بحران کارآیی روبرو است.” وی ادامه داد: این بحران اثربخشی ناشی از این واقعیت است که ضعف های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی که آنها سعی در پوشش آن دارند در مقیاس ملی و فراملی قابل مشاهده است و این مسئله چالش های بسیاری را در این کشورها ایجاد کرده است. “

پیروزمند افزود: “به ویژه ، ما می توانیم در مورد بحران سلامت در این کشورها بحث کنیم که این نشان دهنده عدم وجود سیستم مراقبت های بهداشتی است.” البته برای قضاوت در مورد کمبود یا اثربخشی باید به جمعیت ، امکانات ، فناوری و دانش هر کشور توجه کرد تا داوری منصفانه اتخاذ شود. ما یک تحلیل دقیق دقیق اجتماعی صرفاً بر اساس جداول نداریم که تعداد بیماران یا فوت در بحران کرونا را نشان می دهد. “برای این که این تحلیل دقیق تر انجام شود ، باید به میزان چالش و امکاناتی که اعمال می شود ، توجه کنیم.”

تاج آمریکا

وی ادامه داد: با نگاهی به دلایل ، باید گفت كه كشورهای آمریكا و اروپا كه خود را پیشگام در ایجاد ثروت ، علم و فناوری و سرآمد آزادی و عدالت می دانند ، نیستند. فقط و نه تلاشی برای کمک به کشورهای دیگر ، بلکه در خانه نیز هستیم. ” “این همچنین یک مشکل اساسی دارد.”

وی در پایان گفت: “بنابراین در چرخش سمت كرونا كه ضعف های دموكراسی های لیبرال آشكار شده است ، و این باعث شده است كه آنها نسبت به گذشته در برابر تأثیرات مؤثر خود آسیب پذیر باشند و مشکلات داخلی خود را تجربه كنند.” توسط پیروزمند. “این شواهد وعده می دهند که تنظیم سیستم هژمونیک شکننده تر خواهد بود و کشورهای ضعیف انتظار دارند انواع مکانیسم های مدیریت جهانی را تجربه کنند.”

انقلاب اسلامی ، آغاز بحران لیبرال دموکراسی است

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی می گوید: البته بحران سیستم لیبرال دموکراتیک ، در کرونا آغاز نشده و این سرآغاز انقلاب اسلامی بود و روش جدیدی از تفکر را در غیر غربی یا شرقی

وی گفت: “غربی ها بلافاصله زنگ را در گوششان احساس کردند.” “آنها احساس می کنند که با ارائه ایده جدیدی از تفکر انقلابی و دفاع از ظلم و حفظ کرامت انسانی و عدالت توحیدی ، از بین رفتن ادعاهای آنها به عدالت و آزادی دیده می شود.”

علاوه بر جنبه منفی بحران کورونا ، جنبه ای مثبت نیز وجود دارد ، و معنای معنویت و تفکر توحیدی است که توسط سازمان اسلام و جامعه مسیحی افزوده می شود.

وی گفت: “هر چه خدا و معنویت بیشتر در زندگی انسان ها باز شود ، زمینه باریک تر برای تفکر انسان است.”

فرصت های کرونا برای سرمایه داری

پیروزمند گفت ، از طرف دیگر داستان تاج ، دو پایه وجود دارد كه دموكراسی های لیبرال می توانند حاكمیت خود را بر كشورها دوباره برقرار كنند.

وی این دو حوزه را چنین توصیف کرد: “موضوعی که کشورها به دلیل بحران اغلب با مشکلات اقتصادی روبرو می شوند و در این حالت بدهی آنها به کشورهای ثروتمند ، جهان است. ممکن است بانکها ، صندوق بین المللی پول و سایر کشورها افزایش پیدا کنند. افزایش بدهی ممکن است مسیر دستیابی کشورهای ثروتمند را در آینده تغییر دهد و کشورها را مجبور به فروش کند منابع آنها با قیمت های پایین. “علاوه بر تأثیر اقتصادی ، تأثیر اجتماعی و سیاسی به شرکت های چند ملیتی در کشورهای ثروتمند نیز می بخشد.”

دموکراسی لیبرال

وی گفت: “دلیل دوم این است که به دلیل محدودیت های ارتباطات بدنی ، مردم به فضای مجازی وابسته شده اند.” وی ادامه داد: این بدان معناست که مدیریت فضای مجازی عمدتاً در دست ایالات متحده است و تا حدودی در اروپا ، اعتماد به نفس اکثر کشورها یک تهدید محسوب می شود ، زیرا سیستم غالب می تواند بر آن غلبه کند. مکان و کنترل بیشتری بر سایر نقاط جهان داشته باشید. “

پیروزمند در پایان گفت: “با توجه به دو طرف سکه که در ابتدا توضیح داده شد ، دو سناریوی اصلی پیش روی جامعه بین المللی قرار دارد و کدام یک از این دو سناریو به عملکرد احزاب بازی بستگی خواهد داشت.” . عملکرد طرفین تعیین می کند که چگونه سیستم تسلط قادر به بازیابی و غلبه بر مشکلات ضمن استفاده از شرایط نوظهور است. وی گفت: “از طرف دیگر ، کشورهای در حال توسعه و عقب مانده تا چه اندازه می توانند از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند سیستم سرمایه داری را تضعیف کنند و نه تنها با تشکیل ائتلاف ثبات خود را افزایش دهند بلکه شکل می دهند تغییرات چشمگیر در الگوی حکمرانی جهانی نیز به عملکرد طرفین بستگی دارد. “

کاهش زیبا در سیستم سرمایه داری

پیروزمند در پاسخ به این سؤال که درباره واکنش کشورهای سرمایه داری به بحران کرونا ، به ویژه اعتراضات اخیر در ایالات متحده ، می گوید ، بحران های سیستم سرمایه داری و بی عدالتی های مختلف از جمله بی عدالتی اقتصادی ، ضربه خورده است. برای مردم این کشورها سالهاست اجتماعی می دهد.

وی گفت: “مردم در آن کشورها جرات اعتراض دارند زیرا احساس می کنند کنترل دارند و اگر می خواهند اعتراض کنند ، اوضاع هرج و مرج تر خواهد بود.” “اما اکنون که بی عدالتی ها آشکارتر شده و وضعیت سلامتی و اقتصاد رو به زوال است ، شاهد قیام های باز هستیم ، به این معنی که آنها از بین نمی روند.”

پیروزمند گفت: “ما باید انتظار داشته باشیم كه تاكتیك های مورد استفاده سیستم سرمایه داری برای كنترل غیرمستقیم مردم دیگر كار نخواهد كرد و اعتراضات زیادی به همراه خواهد داشت.” “در نتیجه ، ما باید ببینیم که یک سیستم سرمایه داری ، یک کاهش متفاوت و قابل رویت را تجربه می کند ، حتی اگر پس از یک دوره اعتراضات خیابانی ناپدید شود.”

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا