علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

جمع شدن اسپرم در بیضه ها

عوارض ماندن اسپرم در بیضه

عوارض جانبی ماندن اسپرم در بیضه چیست؟ در جواب کوتاه به این سوال باید گفت: ((معمولا عارضه ای وجود ندارد)). در اغلب موارد، عدم تخلیه منی یا اسپرم تاثیری بر سلامت یا میل جنسی فرد ندارد. با این حال، در این زمینه نیز موارد استثنا وجود دارند. برخلاف تصور عموم، تخلیه اسپرم الزاما نیازمند رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی نیست. به همین دلیل، عوارض جانبی عدم تخلیه اسپرم ها کاملا به علت آن بستگی دارند. در ادامه، مبحث ماندن اسپرم در بیضه و نقش آن در درمان ناتوانی جنسی مردان در اصفهان را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

اجتناب عمدی از انزال

اجتناب عمدی از انزال، چندین قرن است که در پیروان برخی مذهب ها همچون تائو و بودا دیده می شود. افراد می توانند با عدم شرکت در فعالیت های جنسی یا فراگیری نحوه رسیدن به ارگاسم بدون انزال، از تخلیه اسپرم ها اجتناب کنند. این اقدام به دلایل مختلفی انجام می شود. در حالی که برخی افراد اجتناب از انزال را با هدف رشد روحی یا عاطفی انجام می دهند، برخی دیگر باور دارند که این کار سبب بهبود باروری می شود. همچنین، برخی از پزشکان فوق تخصص ناتوانی جنسی مردان باور دارند که اجتناب از انزال سبب افزایش قدرت فیزیکی و عضله سازی می شود. تاکنون عارضه ای جانبی از احتباس منی یا همان اجتناب از انزال گزارش نشده و در صورت تمایل می توان این اقدام را انجام داد.

آیا اجتناب از خود ارضایی با عارضه جانبی همراه است؟

موضوع اجتناب از خود ارضایی نیز در این زمینه جای داشته اما با احتباس منی یکسان نیست. برخی افراد باور دارند که با اجتناب از خود ارضایی و عدم مشاهده فیلم های پورن می توان رفتار های نامناسب جنسی را اصلاح، عادت خود ارضایی اجباری را درمان و زندگی بهتری را تجربه کرد. برخی دیگر علاوه بر این دو مورد، به طور کلی از هر گونه فعالیت جنسی خودداری می کنند. این افراد باور دارند که اجتناب از خود ارضایی همان مزایای فیزیکی و روانی احتباس منی را دارد. با این وجود، اغلب این استدلال ها و باور ها بر اساس شواهد علمی نیستند. اغلب متخصصان بر این باورند که خود ارضایی حتی در صورتی که با مشاهده پورن همراه باشد، اقدامی کاملا سالم است.

درد بیضه چرا؟

درد بیضه و نعوظ و سفت شدن آلت تناسلی در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد. بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم. منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم. به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود. اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد. استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است. با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد. استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، است. بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد. معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد. بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.با معاینه و سونوگرافی درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. عدم تخلیه اسپرم یا آزاد نکردن مایع منی، معمولاً بی ضرر است، اما باز هم خطرات ناشی از آن به علت آزاد نکردن منی  بستگی دارد. برخی از انواع عملکرد جنسی می تواند باعث عدم تخلیه اسپرم  و منجر به ناباروری شود.

دکمه بازگشت به بالا