بین الملل

تهران، حمایت های مسکو و پکن را از دست می‌دهد؟

به گزارش نازک نارنجی ، بیژن احمدی درباره نتیجه مذاکرات در وین و رسیدن به توافق نهایی بین واشنگتن و تهران صحبت می کند: در این زمینه ، ما باید بین تهران و واشنگتن اعتماد ایجاد کنیم. در این زمینه ، ایالات متحده برجام را مقدمه ای برای ایجاد اعتماد بین دو کشور برای بحث در مورد سایر مسائل در آینده می داند. در دولت آقای روحانی نیز شاهد این بودیم که در مورد تحولات بعدی صحبت شده است. امروزه ، بیشتر مردم دوست دارند بیشترین خواسته ها را روی میز بگذارند و اعتماد کردن برای آنها سخت است. اما اگر هر دو طرف مایل به تبادل امتیاز باشند ، امکان برگشت و احیای توافق همچنان باقی است. در همان زمان ، ما در داخل احساس کردیم که برجام شخصیت خود را از دست داده است و ما باید وارد مذاکرات دیگری با ایالات متحده یا 1 + 5 شویم. توافق جداگانه ای از برجام به این شکل که مذاکرات می تواند در ساختار آن اتفاق بیفتد. بدون شک این مسیر نیز می تواند طولانی و دشوار باشد که می تواند در کوتاه مدت با افزایش تنش ها همراه شود. اگر مذاکرات وین شکست بخورد ، شاید ما شاهد تنش هایی باشیم ، جایی که ایران در حال حاضر از حمایت روسیه و چین در سطوح فعلی برخوردار نیست.

او اضافه کرد: بهترین و قابل تحمل ترین گزینه بازگشت و احیای برجام است. حتی شایعاتی مبنی بر توافق محدودی وجود دارد که در آن ایران برخی تعهدات خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد باز می گرداند ، به عنوان مثال ، برای توقف سطح غنی سازی و در عوض دریافت امتیازاتی برای ایجاد زمینه برای از سرگیری مذاکرات. در این زمینه ، باید اشاره کنم که اگر ایران سطح غنی سازی را افزایش دهد ، تهران ممکن است حمایت خود را از مسکو و پکن از دست بدهد و مکانیسم علی از سوی یکی از طرفین شورای امنیت بسیج شده و تحریم هایی علیه امنیت اعمال می شود. شورای علیه ایران

او نتیجه می گیرد: نکته دیگر این است که برجام بدون مذاکرات آینده با آمریکا پایدار نخواهد بود. در سال 2023 ، ایران با غروب آفتاب دوم روبرو می شود و اگر برجام هنوز مذاکره نکند ، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شود. ما باید از خود بپرسیم که آیا ایران می خواهد با ایالات متحده موافقت کند که دولت دموکرات از او پیروی کند و در صورت قدرت جمهوری خواهان نقض خواهد شد؟ این کشور باید به چگونگی حل مشکلات به صورت پایدار نگاه کند تا در صورت تغییر دولت و سیستم ایالات متحده به توافق صدمه وارد نشود. راه حل این نیست که این توافق در کنگره به تصویب برسد ، زیرا ترامپ نشان داده که می تواند از مصوبات کنگره نیز خارج شود. لازم است نحوه دستیابی به یک توافق قوی ، محکم و پایدار را از دیدگاه استراتژیک مورد بررسی قرار دهیم.

مشروح بحث را در لینک زیر بخوانید:

اولویت سیاست خارجی در وزارت امیرعبداللهیان چیست؟

311311

دکمه بازگشت به بالا