بین الملل

رسانه چینی خبر داد: ایجاد زمینه‌های توافق در مذاکرات وین

به گزارش شبکه خبری CJTN، هشتمین دور مذاکرات برجام در وین با این پیام روشن به پایان رسید که در صورت اتخاذ رویکردی موثر و هماهنگ، امکان بازنگری در توافقنامه 2015 وجود دارد.

شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق کردند که پیشرفت های خوبی حاصل شده است و در چارچوب پیشرفت مذاکرات اجماع وجود دارد.

حمزه رفعت، یکی از اعضای سابق مرکز استیمسون در واشنگتن و مؤسسه سابق تحقیقات سیاست مستقر در اسلام‌آباد، گفت: «دلیلی برای خوش‌بینی محتاطانه وجود دارد، زیرا اولویت‌ها و ضمانت‌های مورد توافق طرف‌های ذینفع اکنون تابع تصمیم‌های سیاسی واشنگتن است. عقلانیت بهتر باشد، اما شکست دیپلماسی آمریکا آنچه انجام شده (در مذاکرات) را با عواقب غیرقابل تصوری برای جامعه بین‌المللی نابود خواهد کرد.

این گزارش می افزاید: “این واقعیت توسط انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا تاکید شد و گفت که زمان تقریباً به نتیجه نهایی رسیده است. سند مشترک جدید که اکنون در کانون توجه برای ازسرگیری مذاکرات قرار دارد، به رفع تحریم ها نیز می پردازد. و در مورد موضوع هسته ای. در این صورت، چه چیزی می تواند منجر به شکست مذاکرات شود؟

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در پایان این مذاکرات در کنفرانسی خبری گفت که تحریم‌های سخت علیه اقتصاد ایران مانع بزرگی برای احیای این توافق است که ایران آمریکا را مقصر آن دانست. با این حال، هیچ مذاکره مستقیمی بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت نگرفته است و ایران از گفتگو با دولت بایدن خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش؛ عامل مهمی که مسیر آینده این تلاش ها را تعیین می کند در همین جا نهفته است. همانطور که اولیانوف فرستاده روسیه خاطرنشان کرد، لغو تحریم ها به صورت غیررسمی مورد بحث قرار گرفت، که به طور منطقی به این معنی است که نیاز به اطمینان دادن به ایالات متحده وجود دارد که برای اطمینان از پیشرفت بیشتر در مذاکرات، توافق را رها نمی کند.

اما این شرایط هنوز برآورده نشده است و همانطور که وانگ کان، نماینده چین در وین به آن اشاره کرد، مخالفت شدید دولت بایدن ایران همچنان یکی از موانع اصلی است. کان ماه گذشته از آمریکا به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران انتقاد کرد.

همچنین به این معنی است که خوش‌بینی از دور هشتم مذاکرات باید ملاحظات واقعی سیاست را نیز در نظر بگیرد، زیرا دولت بایدن، بر اساس آرمان‌های سیاسی کنگره آمریکا، به راحتی می‌تواند همه توافق‌های حاصل شده با طرف‌های دیگر در مذاکرات وین را به خطر بیندازد. ، که رقت انگیز است.

البته کشورهای اروپایی درگیر در مذاکرات نیز نگران فعالیت‌های غنی‌سازی ایران هستند، اما این درک مشترک وجود دارد که بدون امتیازات آمریکا و تحت فشار قرار دادن ایران، نمی‌توان به دستاوردهای زیادی دست یافت.

بنابراین، دور هشتم مذاکرات در سال 2021، بستری ایده‌آل برای توسعه مورد انتظار و بسته شدن موضوع هسته‌ای ایران فراهم می‌کند و اکنون نوبت ایالات متحده برای حمایت از این اقدامات است.

311311

دکمه بازگشت به بالا