بین الملل

چرا من می‌خواهم توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهم؟

Josep Borrell رئیس شورای خارجه اتحادیه اروپا در یادداشتی به مناسبت پنجمین سالگرد شورای امنیت سازمان ملل نوشت: “چرا می خواهم توافق هسته ای با ایران را نجات دهم.”

پنج سال پیش در این هفته ، توافق هسته‌ای ایران در وین به امضا رسید. بدون این توافق ، بیم آن می رود که ایران سلاح های هسته ای را توسعه دهد و همچنین می تواند یک عامل ترسناک در منطقه ناپایدار باشد. امروز توافق هسته ای ایران تحت فشار بسیاری از زمینه ها قرار دارد.

من مطمئن هستم که حداقل دو دلیل محکم برای حفظ توافق وجود دارد.

اول ، بیش از دوازده سال طول کشید تا جامعه جهانی و ایران بتوانند اختلافات خود را برطرف کرده و به توافق برسند. پس از نهایی شدن این توافق ، اجتناب ناپذیر است که در آینده نزدیک هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری وجود نداشته باشد.

دوم ، توافق هسته ای ایران نه تنها یک موفقیت نمادین بود ، بلکه آنچه را که وعده داده بود انجام داد. به دنبال دسترسی ناشناخته آژانس انرژی هسته ای بین المللی به توافق نامه های ایران ، 15 گزارش نظارتی متوالی بین ژانویه 2016 و ژوئن 2019 تایید می کند که ایران به کلیه تعهدات خود طبق توافق عمل می کند.

اگرچه بازگشت تحریم های آمریکا در ماه مه 2018 به وضوح تأثیر منفی بر اقتصاد و جمعیت ایران گذاشت ، اما ایران 14 ماه به تعهدات خود ادامه داده است. اما اکنون ، ایران بار دیگر با کمال تعجب ذخایر اورانیوم رزرو شده خود را افزایش داده و به دنبال تجربیات و قابلیت های جدید در زمینه فناوری هسته ای است. توافق هسته ای فروپاشید و نگرانی های اولیه زنده شد.

در ژانویه ، فرانسه ، آلمان و انگلیس رسماً از فعالیتهای توسعه ایران ابراز نگرانی کردند و از ایران خواستند که به توافق کامل بازگردد. ایران همچنین با ابراز نارضایتی گفت: این کشور از مزایای اقتصادی وعده داده شده سود نبرد.

من به شدت معتقدم که توافق هسته ای ایران به عنصر اصلی در معماری جهانی عدم پرتاب تبدیل شده است ، بنابراین من از همه طرف ها می خواهم که به اجرای کامل خود ادامه دهند. از طرف خود ، ایران باید به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای ادامه دهد و همچنین می تواند از مزایای اقتصادی پیش بینی شده برای چنین توافق استفاده کند.

ما باید به پویایی مثبت بیشتری برگردیم و اگر زمان مناسب است ، ما باید مایل به پیشرفت بیشتر در این توافق باشیم. اتحادیه اروپا آماده است. گام اول پشتیبانی از توافق هسته ای موجود ایران و اطمینان از اینكه همه طرف ها وعده های خود را به طور كامل انجام دهند.

310 310

دکمه بازگشت به بالا