بین الملل

بهشتی‌پور:صنعت هسته‌ای ارزش بومی‌شدن دارد/زیباکلام:یادمان نرفته اتهامات پهلوی این بود که ایران انبار تسلیحات غربی شده!

به گزارش خبرگزاری نازک نارنجی ، در پایان بحث خود ، دکتر حسن بهشتی پور گفت: من باید به جای نتیجه گیری ، چند نکته را بگویم. آقای سرکوهی گفت ما هیچ صنعت هسته ای نداریم. این اشتباه است. ما صنعت هسته ای داریم. در اردکان صنعت کیک زرد ، در اصفهان صنعت گاز و سوخت هگزا فلوراید داریم. ما قطعات تولیدی نطنز را داریم و می توانیم تمام قطعات سانتریفیوژ مختلف را داشته باشیم. اگر دوست آلمانی شما س asksال کرد که چرا ایران می خواهد ثروتمند شود ، پاسخی بدهید که آلمان اصرار دارد؟ زیرا غنی سازی اورانیوم قسمت مهمی از چرخه سوخت است. ما حداکثر یک میلیارد و 700 میلیون دلار برای بوشهر هزینه کردیم. در حالی که ساخت اولیه این نیروگاه در فاز اول حدود 1 میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه داشت ، اما در فاز دوم حدود 5 میلیارد دلار نیاز داریم. یک نیروگاه هسته ای برق دائمی ما را تأمین می کند که می توانیم به آن اعتماد کنیم مگر اینکه برای تعمیرات اساسی از کار افتاده باشد.

او ادامه می دهد: یک قرص سوخت هسته ای 12 گرم است و انرژی آن معادل یک تن زغال سنگ است. صنعت هسته ای باید محلی باشد. در حال رشد در صنایع الکترونیک ، فیزیک ، شیمی ، فناوری اطلاعات و سایر صنایع. سطح شناخته شده هسته ای در ایران به طور فزاینده ای در حال بهبود است و این هزینه ای را به همراه دارد. یکی از دوستان گفت که ایران بمب هسته ای در اختیار حزب الله قرار می دهد ، باید دقیق تر توضیح داده شود. عزیز من ، تحویل بمب هسته ای به حزب الله غیرممکن است. مرحله نگهداری و آماده سازی بمب برای استفاده یک کار تخصصی است و بمب به حزب الله تحویل داده نمی شود. لطفا این موارد را در نظر بگیرید. ارائه توضیحات دقیق بسیار مهم است.

زیباکلام نیز پاسخ داد: یادآوری می کنیم که یکی از بزرگترین اتهامات محمدرضا شاه پهلوی این بود که ایران به مخزن تسلیحات غرب تبدیل شده است. تاریخ نشان داده است که کار او صحیح است و تقویت ارتش بسیار مهم است. در طول 20 سال گذشته ، وقتی می بینید که چه مقدار برای انرژی هسته ای هزینه می کنیم و چه مقدار برای سایر انرژی ، ما هزینه غیر قابل مقایسه است. برجام ، که موضوع اصلی این جلسه بود ، من ، مانند سایر دوستان ، فکر نمی کنم نتیجه این مذاکره پاسخگوی خواسته های آمریکایی ها باشد. ممکن است هر دو کشور در موقعیتی باشند که 1400 برجام را مطالبه کنند. آمریکایی ها می خواهند به حضور نظامی ایران در منطقه در طولانی مدت خاتمه دهند. آنها از این دو ملیت خسته شده اند که ما آنها را جاسوسی می کنیم.

وی بحث خود را خلاصه کرد و گفت: نمی دانم توافق حاصل می شود یا نه. ایران و ایالات متحده هر دو به دنبال توافق هستند. من همچنین امیدوارم که به این توافق برسم. من معتقدم دولت ایران از یک اقتصاد پوسیده و ناکارآمد رنج می برد و برجام می تواند در کوتاه مدت این اقتصاد را ایجاد کند ، اما در دراز مدت ، همان مسائل مربوط به حضور نظامی ایران در منطقه و دشمنی با اسرائیل و موارد دیگر بزرگ شده همچنین باید در نظر داشت که مشکل اقتصادی ایران با هیچ معجزه ای مانند برجام قابل حل نیست.

>>> جزئیات موضوع داغ را بخوانید:
بحث داغ میان کارشناسان سیاسی و سیاست خارجی درباره مذاکرات وین در کلابهاوس

310 310

دکمه بازگشت به بالا