بین الملل

سخنگوی بورل: هنوز فرصت برای توافق وین وجود دارد/خط پایان در گرو برداشتن گام لازم از سوی مشارکت‌کنندگان است

«پیتر استانو» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری از بروکسل به سووال، خبرنگاری که درباره آخرین وضعیت تحریم‌ها که مذاکرات را مطرح کرد، این موضوع را مطرح کرد.

وی با اشاره به اظهارات جوزپ بورل پس از نشست غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت که در هفته جاری در رابطه با تحریم‌هایی که مذاکرات را افزایش می‌دهد، «پیشرفت قابل‌توجهی» پیش‌بینی نمی‌شود. هیچ ارتباط مستقیمی بین دیدار وی (بورل) با همتای ایرانی یا هر کسی که در مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی شرکت کرده است وجود ندارد.

استانو به پیش نویس توافقنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: هنوز خیر. [برای حصول توافق] فرصت وجود دارد و در شرایطی هستیم که نسبتاً به توافق نهایی نزدیک شده ایم، اما برای رسیدن به مرحله نهایی، شرکت کنندگان باید نسبت به پیشنهادی که روی میز است اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگوی فشرده، مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به جایی رسیده است که در صورت پذیرش الزامات تشکیل یک توافق قوی و معتبر، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست خواهد آمد.

ایران تاکید کرد: شرط دستیابی به توافق، لغو موثر و دائمی تحریم‌ها به گونه‌ای است که منافع اقتصادی مردم تامین شود و به عنوان اهرم فشاری برای استفاده علیه ایران باقی نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم گیری برای بازگشت به توافق هسته ای را نداشت، به تاکتیک سرزنش و تعیین ضرب الاجل جعلی روی آورد که روند مذاکرات را طولانی کرد.

جمهوری اسلامی ایران در 25 آگوست (16 مرداد) نظرات و درخواست های خود را در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات رفع تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده در 24 آگوست نظر خود را در این باره اعلام کرد. (24 اوت). به اتحادیه اروپا ارائه شده است. جمهوری اسلامی ایران بعداً پاسخ خود را به اظهارات آمریکایی ها ارائه کرد، اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

جوزپ بورل هفته گذشته اعتراف کرد که مذاکرات به دلیل شرایط سیاسی آمریکا و برخی جهت گیری ها به بن بست رسیده است. وی گفت که پس از تابستان، مواضع طرف های شرکت کننده در مذاکرات متفاوت شد.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه پس از برگزاری نشست غیررسمی با وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا گفت که همچنان منتظر پاسخ همه طرف‌های درگیر تحریم‌ها که پیش‌نویس مذاکرات را مطرح کرده‌اند، است.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران روز گذشته با انریکه مورا، معاون بورل در نیویورک دیدار کرد. همچنین قرار است بورل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در دیدار با شارل میشل رئیس شورای اروپا اظهار داشت: آمریکایی ها از توافق خارج شدند و سایر کشورهای اروپایی به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد دارای ضمانت، قابلیت اطمینان به تقاضا.

رئیس جمهور همچنین حل مسائل امنیتی را یکی از الزامات توافق بر سر مسائل هسته ای عنوان کرد و تصریح کرد: اگر مسائل امنیتی حل نشود چه تضمینی وجود دارد که فردای توافق سه کشور اروپایی مجددا پیشنهاد دهند. و ادامه صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران را اسلامی نمی کند، بنابراین نیاز ایران به حل مسائل امنیتی کاملا منطقی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که اگر آمریکا به‌عنوان مسبب شرایط کنونی اراده خود را به کار گیرد و خواسته‌های منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری توافق قاطع را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

310310

دکمه بازگشت به بالا