عمومیمطالب کسب و کار

زمان استفاده از اسکراب صورت

استفاده از ماسک اسکراب صورت و بدن لاکچری کوین باعث می‌شود که پوست زیبا، جوان، لطیف و درخشان شود. برخلاف صابون و برخی از شوینده‌های صورت، میزان ترکیبات شیمیایی در اسکراب پوست کم‌تر است و باعث لایه‌برداری بافت مرده و آسیب‌دیده پوست صورت می‌شود. با این حال، ممکن است استفاده بیش از حد یا نادرست از اسکراب صورت به پوست آسیب برساند. برای اطلاع از فواید اسکراب و طرز صحیح استفاده از اسکراب صورت، همراه ما باشید.

نحوه استفاده از اسکراب صورت در خانه و نکاتی که باید بدانید!

نحوه استفاده از در خانه بسیار ساده است. اما پیش از آن باید به چند نکته توجه کنید تا به پوستتان آسیب وارد نکنید. این نکات کمک می‌کنند تا نوع پوست خود را به درستی بشناسید و باعث زیبا و سلامت‌تر شدن پوست صورتتان شوید.

آیا اسکراب صورت مناسب پوست شما است؟

در مرحله اول، باید بدانید که آیا اسکراب صورتی که خریداری کرده‌اید مناسب نوع پوست شما است یا خیر؟ در واقع، همه نمی‌توانند از ماسک اسکراب صورت استفاده کنند. برای مثال، در صورتی که پوستتان دچار عفونت، بیماری‌های پوستی همچون اگزما، آکنه، التهاب، قرمزی یا خارش است، بهتر است از اسکراب‌های لایه‌بردار استفاده نکنید. همچنین، در صورتی که در گذشته دچار بیماری پوستی شده‌اید یا پوست حساسی دارید، توصیه می‌کنیم پیش از مصرف هر گونه محصولات آرایشی و بهداشتی با پزشک متخصص مشورت کنید.

نوع پوستتان را تشخیص دهید

ابتدا نوع پوستتان را تشخیص دهید تا بهتر بتوانید از اسکراب صورت استفاده کنید. در واقع شما باید اسکراب مناسب پوست صورتتان را انتخاب کنید. به طور کلی، انواع پوست به پوست نرمال، پوست خشک، پوست چرب و پوست مختلط تقسیم می‌شوند، اما چگونه متوجه شویم که نوع پوست ما کدام است؟

  • ابتدا پوستتان را کاملا بشویید. لازم است که هیچگونه آرایش یا مرطوب کننده‌ای روی پوستتان باقی نماند.
  • اجازه دهید صورتتان با هوا و بدون حوله یا دستمال خشک شود. سپس یک ساعت به پوستتان استراحت بدهید.
  • یک دستمال کاغذی بردارید و آن را به صورت ضربه‌ای روی پیشانی، بینی، گونه، چانه و شقیقه بزنید.
  • در صورتی که دستمال کاغذی روی پوستتان چسبید، نوع پوست شما چرب است.
  • در صورتی که دستمال کاغذی هیچ تغییری نکرد، پوست شما خشک است.
  • در صورتی که دستمال کاغذی تنها روی پیشانی، بینی و چانه چسبید و روی بخش‌های دیگر صورت تغییری نکرد، نوع پوست شما مختلط است.
  • به یاد داشته باشید که ممکن است پوست شما نسبت به برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش یا حساسیت نشان دهد.
  • نشانه‌های پوست حساس، قرمزی، خارش، التهاب، پوسته‌پوسته شدن، زخم شدن و جوش زدن است.

خرید بهترین اسکراب صورت مناسب پوست شما

ابتدا باید بهترین اسکراب صورت مناسب پوستتان را پیدا کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از تماشای تبلیغی در صفحات مجازی، آن محصول را تهیه نکنید و درباره آن بیش‌تر تحقیق کنید. برای مثال، شما باید بدانید که این ماسک اسکراب صورت مناسب چه نوع پوستی است؟ آیا این اسکراب صورت مناسب نوع خاصی از پوست است یا برای انواع پوست مناسب تهیه شده. بنابراین توصیه می‌کنیم به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • ترکیباتی همچون زردآلو، پوست گردو، بادام و آلومینیوم‌اکسید مناسب پوست چرب هستند. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است سراغ این نوع اسکراب صورت نروید.
  • اسکراب صورتی که حاوی ترکیباتی همچون آلفاهیدروکسید یا بتاهیدروکسید است مناسب پوست خشک یا حساس است.

طرز استفاده از ماسک اسکراب چگونه است؟

اکنون که با انواع پوست و نکات پیش از خرید آشنا شدید، دیگر زمان آن است که طرز استفاده از اسکراب صورت را بشناسید. توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید تا پوستتان دچار آسیب نشود.

پوستتان را بشویید

در مرحله اول استفاده از اسکراب صورت، شما باید پوستتان را با آب ولرم یا سرد بشویید. بهتر است ابتدا موهایتان را با یک تل یا کش جمع کنید تا راحت‌تر باشید. به یاد داشته باشید که هرگز از آب داغ برای شستن صورت استفاده نکنید تا پوستتان خشک نشود. همچنین، در صورتی که روی صورتتان کرم مرطوب کننده، آرایش یا کرم ضدآفتاب دارید، حتما پیش از مصرف اسکراب صورت آن را پاک کنید.

پوستتان را با اسکراب ماساژ دهید

مقداری از ماسک اسکراب صورت به اندازه یک نخود یا کمی بیش‌تر روی صورت خیستان قرار دهید. اسکراب صورت را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه به آرامی روی پوست صورت و گردن‌ ماساژ دهید.

به یاد داشته باشید که پوستتان را فشار ندهید تا دچار قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن صورتتان نشوید. همچنین، اسکراب صورت را به چشم و لب‌هایتان نزنید. اسکراب لب با اسکراب صورت متفاوت است و بافت ملایم‌تری دارد.

ماساژ صورت با اسکراب در حالت چرخشی و دایره‌وار تنها باید از 30 تا 90 ثانیه زمان ببرد. بیش‌تر از این زمان ممکن است به پوستتان آسیب برساند یا پوست را دچار حساسیت، قرمزی، جوش و خارش کند.

یکی از برندهای موفق در این حوزه است. با کلیک روی لینک، می‌توانید با این برند و محصولات آن آشنا شوید.

دوباره صورتتان را بشویید

پس از آنکه پوستتان را با اسکراب صورت ماساژ دادید، زمان آن رسیده که پوستتان را با آب سرد یا ولرم به خوبی بشویید. در این مرحله هم نباید از آب داغ استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود. همچنین، آب سرد باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. دقت کنید که پوستتان را کاملا با آب بشویید تا اثری از ماسک اسکراب باقی نماند.

پوستتان را خشک کنید

یک حوله بسیار نرم بردارید و آن را روی صورتتان قرار دهید یا به صورت ضربه‌ای پوستتان را خشک کنید. به یاد داشته باشید که کشیدن حوله روی پوست، باعث بروز چین و چروک صورت می‌شود. همچنین، حوله زبر به بافت پوست، به‌خصوص پس از لایه‌برداری آسیب می‌رساند.

پوستتان را آبرسانی کنید

در مرحله پایانی استفاده از ماسک اسکراب صورت در خانه، باید صورتتان را مرطوب و آبرسانی کنید. تفاوتی ندارد که جنس پوست شما چرب، مختلط یا خشک است. پوست شما باید آبرسانی شود؛ چرا که در لایه برداری، بافت سطحی پوست حذف شده و نیاز به آبرسانی دارد. می‌توانید از کمی استفاده کنید، چرا که پوستتان نرم است و تنها نیاز به آبرسانی دارد.

چه زمانی باید از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

امروزه داشتن پوستی نرم، شاداب و با طراوت به دغدغه‌ی بسیاری از افراد تبدیل شده است. سلول های پوست همواره در چرخه بازتولید خود قرار دارند و طی این عمل مقداری سلول مرده روی پوست جمع می‌شود.

این سلول های مرده به همراه چربی‌های طبیعی بدن، گرد و غبار و ذرات آلوده در هوا و همچنین ذرات باقی مانده از لوازم آرایشی بر روی پوست باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند و تنفس پوست را با مشکل مواجه می‌کنند و گاها باعث ایجاد جوش و التهاب در پوست می‌شوند.

برای این که پوست انسان بتواند شادابی و تازگی خود را حفظ کند، لازم است که سلول‌های مرده و آلودگی ها از لایه‌های رویی برداشته شوند و سلول‌های جدید و شاداب در سطح پوست باقی بمانند. یکی از روش‌هایی که برای لایه برداری پوست بکار می‌رود استفاده از اسکراب است.

اسکراب چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم در طول روز مقداری از سلول‌های مرده و آلودگی‌ها بر روی پوست باقی می‌ماند که باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. لایه برداری به زدودن این آلودگی‌ها از پوست کمک می‌کند و باعث ایجاد پوستی نرم و لطیف می‌شود. اسکراب در واقع نوعی عمل پاکسازی و لایه برداری پوست است. اسکراب‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ اما عمدتا می‌توان گفت که کرم یا ژل‌هایی حاوی ذرات ریز شن مانند هستند که به پوست شما حس لطافت و جوانی می بخشند.

این ذرات، سلول های مرده و آلودگی‌ها را جدا و لایه‌ی جدید و جوان پوست را نمایان می‌سازند. اسکراب همچنین به جذب بهتر مرطوب کننده، آبرسان، کرم چین و چروک، محلول ضد آکنه و به طور کلی محصولات روتین پوستی کمک می‌کند. ذرات اسکراب گاهی طبیعی هستند برای مثال ممکن است از پوست گردو، برخی نمک‌ها، شکر، هسته‌ی میوه‌ها و … تهیه شده باشند؛ گاهی نیز از مواد شیمیایی نظیر پلی‌اتیلن تهیه می‌شوند. ذرات شن‌ مانند درون اسکراب دارای مواد مغذی بوده و در طول مدت استفاده پوست را تغذیه می‌کنند. البته باید توجه داشت که این ذرات نباید بیش از حد تیز و خشن باشند و به پوست آسیب برسانند. ذرات اسکراب باید آنقدر لطیف بوده که هیچ خراشی بر پوست به جا نگذارند.

متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که هفته‌ای یک یا دو بار از اسکراب صورت استفاده شود؛ خصوصا برای افرادی که دائما آرایش می‌کنند و هر روز از کرم‌پود و پنکک استفاده می‌کنند اسکراب صورت امری ضروری به نظر می‌رسد.

انواع اسکراب صورت

اسکراب‌ها انواع بسیار متفاوتی دارند و می‌توان آن‌ها را به شیوه‌های مختلف دسته بندی کرد. به طور کلی این محصولات یا خانگی هستند و یا به صورت آماده تهیه می‌شوند.  امروزه تنها با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به انواع دستورهای ساخت اسکراب خانگی دست یافت، اما باید توجه کرد که تنها از دستورات علمی و معتبر استفاده کرد تا آسیبی به پوست وارد نشود. اسکراب های خانگی خود به دو دسته خوراکی و غیرخوراکی تقسیم می‌شوند.

همچنین درحال حاضر تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی برای هر نوع پوستی اسکراب‌های متفاوتی به بازار عرضه کرده اند که به راحتی می‌توان آن‌هارا تهیه کرد. برای هر شخص منحصر به فرد است چرا که برای هر نوع پوستی‌ اسکراب به خصوصی نیاز است. به طور معمول پوست افراد یکی از پنج وضعیت زیر را داراست:

1) پوست حساس ممکن است پس از استفاده از لایه‌بردار دچار سوزش یا خارش شود.

2) پوست معمولی، شفاف و غیرحساس است.

3) پوست خشک، پوسته‌پوسته، زبر و دچار خارش است.

4) پوست چرب، براق و چرب است.

5) پوست مختلط در بعضی قسمت‌ها خشک و در بعضی قسمت‌های دیگر چرب است.

توصیه می‌شود افرادی که دارای پوست‌های حساس هستند بدون مشورت متخصص از لایه بردار استفاده نکنند. همچنین انتخاب لایه بردار و اسکراب مناسب برای پوست‌های خشک نیز باید با دقت زیادی صورت بگیرد.

اسکراب صورت برای پوست‌های چرب

پوست انسان به طور طبیعی برای انعطاف پذیری به چربی نیاز دارد. چربی مورد نیاز پوست از طریق غددی که زیر پوست قرار دارند تولید می‌شوند و سپس از طریق تعریق از بدن خارج شده و روی سطح پوست قرار می‌گیرند. گاهی ممکن است فعالیت این غدد بیش از اندازه باشد و بیشتر از حد مورد نیاز پوست، چربی تولید کنند. هنگامی که شخصی به اصطلاح پوست چرب دارد یعنی مقداری چربی اضافه روی پوست او ترشح می‌شود و سطحی به ظاهر چرب و براق ایجاد می‌کند؛ در این حالت چربی اضافه پوست باعث مسدود و بزرگ شدن منافذ صورت می‌شود. انواع جوش‌های سرسیاه و سرسفید، جوش‌های قرمز التهابی و دیگر آکنه‌ها در صورت مراقبت نکردن از پوست چرب ایجاد می‌شوند.

مراقبت از پوست چرب به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و باید کاملا جدی گرفته شود. درواقع این پوست چرب نیست که باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود؛ بلکه مراقبت نکردن از پوست چرب است که سبب این مشکلات می‌شود. یکی از استفاده از اسکراب مناسب است. بهترین راه برای کنترل چربی اضافه پوست آن است که به دنبال مناسب ترین و بهترین  برای پوست های چرب بروید؛ همچنین باید اطمینان حاصل کنید که اسکراب مورد نظر تاثیر واقعی بر پوست خواهد گذاشت یا خیر. امروزه اکثر برند های معتبر آرایشی بهداشتی انواع مختلفی از اسکراب صورت برای پوست چرب و یا به بازار عرضه کرده اند. بسیاری از این برندها به صورت تخصصی محصولات مراقبت از پوست تولید می‌کنند و به خوبی با فرمولاسیون مناسب برای درمان جوش و آکنه و کاهش چربی اضافه پوست آشنا هستند.

طرز صحیح استفاده از اسکراب

همانطور که گفته شده مهمترین نکته، انتخاب بهترین اسکراب است؛ البته بهترین محصول همواره به معنای گران‌ترین محصول نیست بلکه منظور مناسب‌ترین برای پوست هر شخص است. در حال حاضر انواع برند های ایرانی و خارجی اسکراب های متنوعی برای انواع پوست به بازار عرضه کرده اند. حتی گاهی ممکن است یک نفر ناچار شود چند نوع اسکراب را استفاده کند تا مناسب‌ترین را برای پوست خود بیابد. اما نتیجه‌ی این انتخاب بسیار ارزشمند است و به داشتن پوستی جوان و شفاف منتهی می‌شود.

بهتر است که اسکراب طبق برنامه‌ی منظمی استفاده شود. مثلا با توجه به نوع پوست و میزان کارایی اسکرابی که مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان یک تا سه روز مشخص در هفته را به این کار اختصاص داد. باید توجه داشت که استفاده بیش از اندازه از لایه بردار و اسکراب باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود.

برای استفاده از اسکراب ابتدا باید صورت را به خوبی بشویید و هیچگونه مواد آرایشی مثل سایه لاکچری کوین و رژ لاکچری کوین و آلودگی روی پوست نباشد، سپس درحالی که پوست هنوز کمی مرطوب است مقداری اسکراب را روی آن به آرامی ماساژ دهید. مواد اسکراب نباید به اطراف چشم‌ها مالیده شود، همچنین از ماساژ دادن خشن به شدت خودداری کنید و تنها دست‌ها را به آرامی روی پوست حرکت دهید. البته پیشانی، بینی و چانه نقاطی هستند که می‌توان آن‌هارا کمی محکم‌تر ماساژ داد.

دکمه بازگشت به بالا