عمومیمطالب کسب و کار

روش نگهداری قهوه آسیاب شده

آنچه در این مطلب می خوانید برای اینکه بهترین فنجان قهوه را بنوشید، با خرید دانه های باکیفیت قهوه شروع کنید و نگهداری قهوه را به درستی انجام دهید تا طراوت و طعم قهوه را به حداکثر برسانید.بزرگترین دشمن دانه قهوه شما، رطوبت، گرما و نور است. برای اینکه عطر و طعم دانه های تازه رست شده را تا بیشترین زمان ممکن تازه نگهدارید، باید نگهداری قهوه را در ظرفی مات و بدون هوا در دمای اتاق انجام دهید.

استفاده از ظروف بدون هوا برای نگهداری قهوه

درست است که دانه های قهوه می توانند به محیط شما زیبایی ببخشند اما از نگهداری قهوه در قوطی های شیشه ای و شفاف که اجازه می دهد نور، طعم قهوه شما را به خطر بیندازد، خودداری کنید. دانه قهوه خود را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. کابینت هایی که اطراف فر هستند اغلب خیلی گرم هستند و همچنین نقاطی از پیشخوان که بعداز ظهرها آفتاب شدید می خورد نیز برای قهوه زیادی گرم است.  معمولاً بسته بندی اصلی قهوه که خریداری کرده اید برای نگهداری قهوه طولانی مدت، ایده آل نیست. اگر امکانش را دارید ظرف نگهداری که از ورود هوا جلوگیری می کند تهیه کنید.

خرید قهوه به میزان لازمتان

در اسپرسوساز نوا 155  تقریباً بلافاصله پس از رست شدن قهوه ، شروع به از دست دادن تازگی خود می کند. سعی کنید اگر توسط خودتان صورت میگیرد، هربار مقدار کمی خرید کنید، به اندازه ای که برای 2 تا 3 هفته شما کافی باشد.  نگهداری قهوه آسیاب شده و دانه قهوه در معرض هوا، برای قهوه شما مضر است. اگر ترجیح میدهید قهوه خود را دم دست نگهدارید، بهتر است قهوه خود را به چند قسمت کوچکتر تقسیم کنید و قسمت بزرگتر که الان نمی خواهید استفاده کنید را در یک ظرف دربسته نگه دارید.

آیا می شود قهوه را در فریزر نگهداری کرد؟

تازگی قهوه برای داشتن یک نوشیدنی با کیفیت بسیار مهم است. کارشناسان معتقدند که قهوه را باید پس از رست قهوه نوشیدنی محبوبی است که عطر و طعم خاص آن، از مهمترین عوامل استفاده و محبوبیت آن است. همه ما علاقه داریم از این نوشیدنی شگفت انگیز، بهترین عطر و طعم را دریافت کنیم. برای اینکه این تجربه جذاب را برای خود خلق کنیم، باید روش نگهداری قهوه را بدانیم. جدا از این بحث عوامل مهم بر کیفیت قهوه نیز نباید فراموش شود. بسیاری از افراد، شرایط درست نگهداری از قهوه را نمی‌دانند و ممکن است لذتی از مصرف قهوه خود نداشته باشند! اما چرا؟ اگر قهوه مصرفی ما آن عطر و طعم دلخواه را به ما ندهد، بی‌شک از مصرف آن لذت کافی نخواهیم برد. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی روش نگهداری قهوه بپردازیم.

نکات مهم نگهداری از قهوه

منظور از شرایط نگهداری، در نظر گرفتن تمام نکات فیزیکی و شیمیایی است که می‌تواند بر روی قهوه و دانه‌های آن تاثیرگذار باشد. ظروف نگهداری، محیط، دما و نور مناسب از مهمترین نکاتی است که باید آن را کنترل و بررسی کرد.

  • دانه‌های قهوه را درون قوطی‌های فلزی یا ظروف شیشه‌ای تیره رنگ با درهای وکیوم بریزید.
  • پودر قهوه در داخل ظروف شیشه‌ای تیره رنگ، تا یک ماه بدون تغییر عطر و طعم باقی می‌ماند.
  • هربار به اندازه نیاز مصرف روزانه، دانه‌های قهوه را آسیاب کنید تا همیشه از بالاترین کیفیت دانه‌های قهوه بهره مند شوید.
  • از نگهداری قهوه در مکان‌های مرطوب به ویژه یخچال خودداری کنید. قهوه خریداری شده را در مکان‌های خشک، خنک و به دور از نور و اکسیژن قرار دهید.
  • از پیمانه‌های خیس برای برداشتن پودر یا دانه قهوه استفاده نکنید.
  • ظرف قهوه را در مجاورت اجاق گاز قرار ندهید. چرا که گرما باعث کاهش کیفیت قهوه می‌شود.

توجه داشته باشید که پودر قهوه به دلیل سطح تماس بیشتر با هوا زودتر از دانه‌های قهوه، عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل بهتر است که پودر قهوه را به مقدار کمتری تهیه کنیم. قهوه‌ آسیاب شده یک تا دو هفته طعم و عطر استاندارد خود را حفظ می‌کند. دانه‌های قهوه، زمان بیشتری نسبت به پودر قهوه عطر و طعم اصیل خود را حفظ می‌کنند. این زمان حدود یک ماه از زمان رست شدن است. قهوه آسیاب شده را می‌بایست در یک ظرف در بسته از جنس شیشه یا سرامیک مات قرار دهیم. درب آن نیز طوری بسته شود که جریان هوا از آن عبور نکند. سپس این ظرف را در دمای اتاق نگهداری کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که رطوبت، نور، دمای بالا و قرار گرفتن در معرض هوا باعث کاهش کیفیت پودر و دانه‌های قهوه می‌شوند.

در ادامه قصد داریم تا نکات مختصر و مفیدی را در مورد شرایط نگهداری قهوه برای شما بیان کنیم. نکاتی که با رعایت آن ها می توانید از طعم و کیفیت قهوه مصرفی لذت ببرید. اگرچه این نکات بسیار ساده به نظر می آیند اما بسیار کاربردی محسوب می شوند. در این قسمت، عوامل تاثیرگذار روی کیفیت قهوه ( عوامل مهم بر کیفیت قهوه ) را بررسی خواهیم کرد: دما و رطوبت همانطور که می‌دانید نگهداری قهوه در دمای مناسب و به دور از رطوبت در حفظ کیفیت آن بسیار مهم است. دما و رطوبت، واکنش‌های شیمیایی در دانه‌های قهوه ایجاد کرده و کیفیت و تازگی قهوه را کاهش می‌دهد.

زمان کیفیت نوشیدنی قهوه، رابطه مستقیمی با زمان رست (برشته) و آسیاب کردن آن دارد. هرچه زمان مصرف این نوشیدنی، به زمان رست و آسیاب کردن آن نزدیک‌تر باشد، کیفیت آن بالاتر و لذت استفاده از آن بیشتر خواهد بود. همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم، قهوه آسیاب شده سریعتر عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. برای حفظ کیفیت قهوه، آن را در ظرف مخصوص شیشه‌ای یا سرامیکی مات با درب پلمپ بریزید. ظرف قهوه را در دمای اتاق و به دور از مواد دارای عطر و بو نگه دارید. بهتر است خرید خود را طوری تنظیم کنید که نهایتاً پودر قهوه شما ظرف دو هفته استفاده شود.

روش نگهداری دانه‌های قهوه نیز دقیقاً مشابه پودر قهوه است. با این تفاوت که دانه‌ها بدلیل اینکه آسیاب نشده‌اند و سطح تماس کمتری با هوا دارند، به شرط رعایت اصول نگهداری از قهوه، تا یک ماه عطر و طعم خود را حفظ خواهند کرد. نکته: اگر می‌خواهید عطر و طعم قهوه شما در زمان مصرف باز هم بهتر باشد، می‌توانید دو ظرف برای نگهداری از قهوه در نظر بگیرید. یکی از این ظرف‌ها بزرگتر است و کل قهوه در آن قرار می‌گیرد. این ظرف را در مکانی تاریک مانند کابینت قرار دهید. ظرف کوچکتر را برای استفاده روزانه به اندازه مصرف یک روز پر کنید.

دانه قهوه و آسیاب آن

اگر می‌خواهید لذت نوشیدن یک قهوه اصیل را تجربه کنید، بهتر است که قهوه را به شکل دانه تهیه کنید. هر بار قبل از دم‌آوری یا عصاره گیری، به میزان استفاده خود دانه قهوه را آسیاب کنید. توجه داشته باشید که قهوه آسیاب شده را طی دو یا سه روز استفاده کنید و برای مصرف جدید خود، مجدداً دانه‌های قهوه را آسیاب کنید. فراموش نکنید که درجه آسیاب دانه قهوه، بر اساس دستگاه و ابزار دم‌آوری شما باشد. برخی فکر می‌کنند که آسیاب کردن بیشتر یا کمتر قهوه در طعم آن موثر است. اما حقیقت آن است که ریز یا درشت بودن پودر قهوه در افزایش عطر و طعم آن تاثیری ندارد.

در واقع دانه قهوه استفاده شده و ابزار دم‌آوری یا عصاره گیری شما تعیین کننده عطر، طعم و میزان کافئین نوشیدنی شماست. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، تمیز کردن آسیاب بعد از هر بار استفاده است. دانه های قهوه در زمان آسیاب نوعی روغن پس می‌دهند که روزنه‌ها و سایر اجزاء آسیاب شما را به مرور زمان از بین خواهند برد. برای بالا بردن عمر آسیاب پیشنهاد می‌کنیم آن را تمیز نگه دارید. ضمناً، تمیز کردن آسیاب باعث می‌شود عطر و طعم قهوه شما با باقی مانده قهوه کهنه داخل آسیاب ترکیب نشود و کیفیت نوشیدنی شما حفظ شود.

نگهداری قهوه در یخچال

متخصصان حوزه قهوه، به هیچ وجه نگهداری این ماده در یخچال را توصیه نمی‌کنند. همانطور که می‌دانید، یخچال محیطی است خنک و بدون نور که این دو عامل برای نگهداری قهوه مناسب هستند. اما این محیط دارای رطوبت بالایی است که با سرعت بر کیفیت قهوه تاثیر می‌گذارد. قهوه برشته شده به سرعت طعم و عطر اصلی خود را در یخچال از دست می‌دهد. از طرف دیگر، یخچال فضایی است که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با عطر و طعم متفاوت در آن نگهداری می‌شوند. این مسئله می‌تواند عطر و طعم قهوه را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه کیفیت قهوه را کم کند. پس با این توضیحات، اصلا توصیه نمی‌شود که قهوه در یخچال یا فریزر نگهداری شود. شرایط رطوبت و دما در یخچال طوری است که تازگی و کیفیت قهوه را بشدت کاهش می‌دهد.

قهوه باکیفیت بخرید.

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که کیفیت قهوه ای که خریداری می کنید بر نیازهای ذخیره سازی آن تأثیر می گذارد. قهوه با کیفیت بالاتر اغلب به نور، هوا و رطوبت حساس تر است، بنابراین مهم است که آن را به درستی نگهداری کنید تا طعم و عطر آن حفظ شود. هنگام خرید قهوه، به دنبال دانه هایی باشید که به تازگی برشته شده اند و رایحه ای قوی و تازه دارند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا