اقتصادی

رگ‌های صادراتی طلای سرخ ایرانی جان دوباره می‌گیرد

تیم 5 نفره واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد طی پروژه ای به تولید نانوامولسیون زعفران دست یافتند که طعم ، بو و رنگ آن در مقایسه با نمونه های عادی افزایش چشمگیری داشت ، در حالی که هزینه صادرات این محصول نیز افزایش یافت.

از کسانی که گزارش نویسی نازک نارنجیطبق آمار در سال 1998 ، ایران با تولید سالانه 330 تن و 280 تن زعفران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است. این در حالی است که استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی با 85 درصد سهم بیشترین سهم را در تولید زعفران ایرانی دارند.

زعفران در شهرستان قاین یکی از مرغوب ترین زعفران تولید شده در کشور محسوب می شود و نخلستان به دلیل کاشت و آبیاری سنتی قنات به عنوان میراث کشاورزی جهانی از سوی فائو اعطا شده است.

این گیاه معروف با نام علمی (Crocus sativus) یکی از محصولات غذایی ارزشمند ایران است که متاسفانه به دلایل مختلف با کاهش شدید صادرات به بازارهای جهانی روبرو است. در سالهای اخیر ، مطالعات زیادی در مورد روشهای مختلف حفظ عصاره زعفران انجام شده است و توسعه نانوامولسیون ها برای کنترل انتشار ترکیبات مفید یک رویکرد م effectiveثر در این زمینه است که نقش مهمی در این زمینه با پوشش مواد مفید دارد.

غیر امولسیون ها نه تنها تجزیه شیمیایی ترکیبات را به تأخیر می اندازند ، بلکه حلالیت لیپیدها مانند کاروتنوئیدها ، فیتواسترول ها ، اسیدهای چرب ، امگا 3 و آنتی اکسیدان های طبیعی را نیز افزایش می دهند. با تکنیک نانو ، میزان مصرف مواد غذایی که از نظر مواد مغذی زیاد است کاهش یافته و کیفیت آن افزایش می یابد.

در همین راستا ، محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با استفاده از فرآیند همگن سازی اولتراسونیک ، با کاهش قطر ذرات ، کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش راندمان محصول ، نانوامولسیون زعفران ایرانی را ساختند.

حامد اهری ، دانشیار گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد ، و یکی از محققان پروژه مصاحبه نازک نارنجی هدف از ساخت نانوامولسیون زعفران جلوگیری از فروش مواد اولیه و افزایش ارزش افزوده طلای سرخ در ایران است و گفت: از دیگر اهداف این پروژه تحقیقاتی است. تا زمانی که محصول ارزشمندی که برای تحویل به کشاورزان کاشته می شود ، با همان مشخصات و کیفیت بالا وارد سفره مصرف کننده شود یا در بازارهای جهانی عرضه شود.

وی با اشاره به حجم بالای صادرات ایران در زمینه زعفران ، بر اهمیت حفظ کیفیت زعفران تاکید کرد و ادامه داد: در طول فرآیند تولید مواد غذایی ، حفظ کیفیت غذا مهمترین اصل است. بنابراین ، در زمینه زعفران (طلای قرمز) و خاویار (طلای سیاه) ، صنایع غذایی نیاز به ارائه فرایندهایی برای افزایش ارزش اضافی و بهبود کیفیت آن دارند.

اهری در مورد جزئیات این پروژه گفت: در این پروژه تحقیقاتی ، ما موفق به ساخت نانوامولسیون زعفران با روش “همگن ساز پروپونیک با اولتراسونیک” شدیم. نانوامولسیون یک روش م toثر برای کنترل انتشار ترکیبات مفید است که با ترکیب ترکیبات مفید نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

وی با بیان اینکه روش نانو در این پروژه میزان مصرف زعفران را کاهش می دهد و کیفیت آن را افزایش می دهد ، یادآور شد: استفاده از یک فرآیند اولتراسونیک یکدست ساز برای ساخت نانوامولسیون زعفران ایرانی ، کاهش قطر ذرات ، کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش کارایی محصول از طریق تولید ، به طوری که ضریب تبدیل آن 25/3 است.

این محقق تأکید کرد: استفاده از ساختار نانو محصول زعفران باعث حفظ کراستین ، کروسین و زعفران می شود که آنتی اکسیدان های مهم در زعفران هستند و علاوه بر این ، رنگ و بوی آن را افزایش می دهد.

محقق در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد توضیح می دهد: «گرفتن ضریب تبدیل 3.25 بدین معناست که نانوامولسیون زعفران 3.25 برابر بیشتر از زعفران آسیاب شده دارای ویژگی است و این بسیار مهم است ؛ زیرا سطح را به اندازه کم می کنیم. ، ما راه حلی را برای بهبود کیفیت این محصول ارائه می دهیم.

وی در مورد اجرای سه پروژه تحقیقاتی تکمیل شده خارج از دانشگاه با پشتیبانی بخش خصوصی و سایر دستاوردهای این پروژه گفت: همچنین ، دو اختراع به نمایندگی از ایران در ایالات متحده (Grant U.S. Patent) ثبت شد و یکی از آنها در اتحادیه اروپا تحت عنوان کنوانسیون PCT و چندین مقاله از ISI ثبت شده است.

پروفسور واحد علوم و تحقیقات این پروژه با همکاری دکتر سارا الهیاری بیک ، عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات ، دکتر سید امیرعلی انور استادیار و مدیر گروه سلامت غذا واحد علوم و تحقیقات ، مهندس مهدی رحیمیان پژوهشگر علوم و مهندسی صنایع غذایی و رئیس یکی از شرکت های فناوری ، دکتر سیما مرادی ، واحد علوم و مهندسی علوم اجرایی و واحد تحقیق و پژوهش است. به

اهری ادامه می دهد: “از این تیم پنج نفره ، علاوه بر نشان دادن دستاوردهای این پروژه در کنفرانس های بین المللی ، ما همچنین یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار از اتحادیه اروپا در سوئیس کسب کردیم. جشنواره طرح های جدید.”

دانشیار واحد علوم و تحقیقات ، استفاده از نانوامولسیون زعفران در صنایع غذایی و خاطرنشان کرد: این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی در حال ساخت است و ما تاییدیه هایی را از ستاد توسعه نانو و در مرحله نهایی اخذ مجوز دریافت کرده ایم. از مدیریت غذا و دارو ما بهداشت ، درمان و پزشکی.

وی افزایش ویژگی های صادرات زعفران را از دیگر دستاوردهای این پروژه عنوان کرد و گفت: در نتیجه ، ما قصد داریم یورو 5 را از اتحادیه اروپا خارج کنیم و برخی آزمایشات و آزمایشات روی نانوامولسیون ها انجام شده است و در این مراحل در زمینه تولید تجاری. “ما همچنین این محصول را طراحی کردیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا