اقتصادی

ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن

محققان در یک شرکت دانش بنیان با تجهیز گلخانه های هیدروپونیک به نانو اکسیژن سازها موفق به افزایش ارزش غذایی گوجه فرنگی شده اند و می گویند این روش می تواند در گلخانه های پنج محصول دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش نازک نارنجی ، باغبانی هیدروپونیک یا هیدروپونیک روشی برای کشت گیاه بدون خاک است که در آن متخصصان در برابر نیازهای تغذیه ای گیاه مقاومت می کنند و در عوض از آب خاک تهیه شده توسط گیاه با افزودن ریزمغذی ها و درشت مغذی ها استفاده می کنند و گیاه را با مواد نگهدارنده بی اثر مانند پرلیت نگه می دارند عملاً ضروری است که از خاک حذف شود.

به این ترتیب ، کیفیت مصرف آب عامل اصلی رشد محصولات با ارزش افزوده است ، بنابراین محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاه نانو حبابی را برای ارائه روش هایی برای بهبود آب در گلخانه ها ایجاد کردند.

عارف دادگستر ، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با نازک نارنجی ، وی در مورد ساخت حباب های نانو گفت: ما در حال طراحی دستگاهی هستیم که می تواند حباب های کوتاهتر از 200 نانومتر ایجاد کند تا نانو فوم ایجاد کند.

وی گفت: “این دستگاه برای بهبود ارزش غذایی محصولات غذایی استفاده می شود.” “در گلخانه هیدروپونیک ، کیفیت آب و اکسیژن آب ، که یکی از نیازهای اصلی گیاهان در حال رشد است ، بسیار مهم است.” در نتیجه ، ما پروژه گلخانه ای گوجه فرنگی هیدروپونیک را در منطقه ارس اجرا کردیم که نتایج خوبی به دست آورد.

وی گفت: “در این پروژه ، ما از فناوری” نانو اکسیژن “استفاده می کنیم.

این محقق راه اندازی ارزش غذایی محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای این فناوری برشمرد و یادآور شد: ارزش غذایی محصولات کشاورزی ما به سطح استاندارد نمی رسد و کوتاهتر از این است و این مسئله را در این زمینه فراهم خواهد کرد. از صادرات اما خوشبختانه با استفاده از این فناوری ما ارزش غذایی گوجه فرنگی را 25 تا 30 درصد افزایش می دهیم.

به گفته وی ، میزان تغذیه به این معنی است که عناصری مانند منیزیم ، مس ، روی و پتاسیم در محصولات کشاورزی وجود دارد که از این طریق به تعداد زیادی عنصر می رسد.

وی گفت: “ما آماده تجهیز گلخانه های هیدروپونیک به فناوری هستیم.” این کشور تولید کافی دارد ، اما متأسفانه کیفیت و ارزش غذایی بالایی ندارند.

به گفته وی ، از این روش می توان در گلخانه هایی استفاده کرد که محصولاتی مانند “توت فرنگی” ، “خیار” ، “فلفل” ، “بادمجان” و “کاهو” در آن کشت می شوند ، زیرا تأثیر کمی و کیفی مثبت و قابل توجه است. به

وی مکانیسم نانو حباب ها را برای افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی توضیح داد و گفت: کیفیت آب بر ساختار عصبی و جذب مواد مغذی تأثیر دارد ، بنابراین کیفیت آب بهتر است. برای ورود به گلخانه ها و اکسیژن محلول بیشتر. باکتری های موجود در ریزوسفر (در اطراف ریشه گیاهان) ، کیفیت آنها بهتر است و باعث جذب بهتر مواد مغذی و اکسیژن از طریق ریشه گیاهان می شود.

علاوه بر عدالت که بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش میزان اکسیژن محلول در آب از مزایای استفاده از این فناوری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا