اقتصادی

محمودزاده: علت گرانی محصولات کشاورزی تعدد واسطه‌ها است

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم درباره افزایش قیمت محصولات کشاورزی گفت: نهادهای مسئول قوانین تضمین شده برای قیمت خرید را اجرا نکرده اند. این اجازه می دهد تا کشاورز محصول خود را به واسطه ها بگذارد هر کالایی در بازار ما حداقل چهار واسطه دارد. واسطه گرها از واسطه خود بهره مند می شوند و هزینه سود قیمت نهایی محصول را بالا می برد.

در مصاحبه با نازک نارنجی ، جلال محمودزاده ضمن تشریح وضعیت بازار و وضعیت معیشت کشاورزان ، درباره افزایش قیمت برخی محصولات گفت: “عاملی برای قیمت های بالا برای برخی از میوه های تابستانی برای این میوه ها تازه است. ” این میوه ها طی چند ماه آینده کاهش قیمت را تجربه می کنند. با این حال ، قیمت محصولات کشاورزی بالاست ، اما پول در دسترس کشاورز اندک است. پولی که کشاورز برای ارائه محصول دریافت می کند همان هزینه کشاورز است. گاهی درآمد یک کشاورز ارزانتر است.

وی پرسید: “چگونه یک کشاورز زندگی می کند؟” وی گفت: “پولی که کشاورز از آن خارج شده هزینه زمین خانواده وی است.” اگر یک کشاورز تنها باشد و از خانواده خود به عنوان کارگر مجرد استفاده نکند ، درآمد وی از هزینه او نیز کمتر خواهد بود ، یعنی کشاورزی برای کارگران هزینه ای ندارد.

نماینده مردم مهاباد در دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، درباره دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی اظهار داشت: مشکل اصلی دولت ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت به خوبی کار خود را انجام نمی دهند. ” آنها ضمانت قیمت خرید را اجرا نمی کنند ، و این باعث می شود کشاورزان محصول خود را به واسطه ها تحویل دهند. با افزایش واسطه ها ، قیمت محصول نیز افزایش می یابد. کشاورزی کشور ما این است که هر محصولی که از این زمینه به بازار عرضه شود حداقل 4 واسطه دارد. این واسطه ها قیمت ها را بالا می برند.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس گذشته گفت: راه حل این مشکل برای وزارت جهاد کشاورزی است که از شبکه های چندگانه تعاونی های روستایی – با شعب و تسهیلات در همه شهرها و روستاها. ” دولت نیاز به خرید و فروش محصولات کشاورزان به طور مستقیم از مزرعه با قیمت تضمینی دارد. در حقیقت ، دولت می تواند واسطه ها را از این طریق از بین ببرد. به این ترتیب قیمت ها عادلانه و شرایط اقتصادی کشاورزان بهتر خواهد شد. واسطه های امروز این محصول را با قیمتی اندک از کشاورزان خریداری می کنند و واسطه های دوم و سوم محصول را به انبارها و مغازه ها و سپس به خرده فروشان و خرده فروشان می فروشند. همه واسطه ها از واسطه خود بهره مند می شوند و هزینه سود قیمت نهایی محصول را بالا می برد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس تأکید کرد: پیش بینی می کنم کشاورزانی که خیار ، گوجه فرنگی ، گوجه فرنگی و هندوانه را پرورش می دهند نسبت به از بین بردن محصولات خود اقداماتی یا اعتراضاتی انجام دهند. کشاورزان به دلیل خسارت وارده به احتمال زیاد محصولات خود را خراب می کنند. دولت به آنها گوش نکرد.

محمودزاده درباره گندم واقعی اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم 2500 تومان است. این یک قیمت متوسط ​​است. نه خیلی زیاد. کشاواز نیز از فروش کالای دولتی خود با این قیمت کاملاً راضی است. اما سازمان خدمات غلات و تجارت ، بخشی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، رویکرد خود را تغییر داده است. با گذشت سالها ، این سازمان به دلیل کاهش کیفیت محصول ، 2 تا 3 درصد قیمت ها را دستکاری می کند. اما امسال کاهش 15 درصدی کیفیت گندم در بین کشاورزان رخ داده است. در حقیقت ، این سازمان باعث شده است که قیمت خرید تضمینی گندم به همان قیمت سال گذشته برسد. از نظر مدیریتی ، دولت به گونه ای کار می کند که از هر کیلو گندم 1500 تا 1700 تومان تولید کند. درست است که در چنین حالتی کشاورز توسط دولت گندم تأمین نمی کند. امروزه بخشی از گندمهای ما از دام دفع می شود و بخشی از آن به صورت قاچاق است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا