اجتماعیمطالب کسب و کار

راهنمایی برای نصب حفاظ شاخ گوزنی

انواع حفاظ و نرده دیوار حیاط

حفاظ‌ها از نظر جنس و متریال در طرح و مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. نرده‌های فلزی و آهنی از مدل‌های پرکاربرد نرده دیوار هستند که امروزه در طراحی دیوار محوطه خانه مورد توجه اکثر افراد قرار گرفته‌اند. نرده‌های فلزی در مقایسه با انواع دیگر حفاظ‌های روی دیوار، مقاوم‌تر هستند. ما در ادامه این مقاله از صنایع فلزی کوروش شما را با انواع نرده و حفاظ روی دیوار حیاط آشنا می‌کنیم.

نرده سرنیزه

نرده‌های سرنیزه از کاربردی‌ترین نرده‌ها و حفاظ‌های دیوار حیاط محسوب می‌شوند. به دلیل ضریب امنیت بالا، این نوع نرده‌ها در انواع یک، دو و سه شاخه طراحی و تولید می‌شوند. حفاظ و نرده سرنیزه، یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مدل‌های طراحی نرده دیوار محوطه محسوب می‌شوند، به همین دلیل امروزه طراحان تلاش کرده‌اند مطابق با استاندارد‌ها در طراحی نرده سرنیزه تنوعی ایجاد کنند تا با ظاهری زیباتر جلوه داده شوند. حفاظ و نرده سرنیزه امروزه به شکل دو طرفه و سه طرفه طراحی می‌شود. تنوع در طراحی و ایجاد خم در شاخک‌ها باعث شده آن‌ها به مدل‌های مختلف طراحی شوند.

حفاظ و نرده شاخ‌ گوزنی

 حفاظ و نرده شاخ‌ گوزنی از مدل‌های زیبا و پرفروش نرده دیوار حیاط محسوب می‌شود. اما چرا نرده شاخ گوزنی نامگذاری شده است؟ در پاسخ باید گوییم که طراحان برای نامگذاری این نوع نرده‌ها از شکل شاخ گوزن ایده‌ گرفته‌اند. شما می‌توانید از حفاظ شاخ گوزنی در دیوار انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت استفاده کنید. اگر به فکر دیزاین نرده‌های دیوار با طرحی متنوع هستید؛ ما نرده‌های شاخ گوزنی را پیشنهاد می‌کنیم. قیمت شاخ گوزنی مناسب، تنوع در رنگ‌آمیزی و طراحی منحصر به فرد حفاظ‌های شاخ گوزنی از مزایای اصلی استفاده از آن‌ها در دیزاین دیوار محوطه می‌باشد.

نرده و حفاظ بوته‌ای

 شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا به این نوع حفاظ‌ها، نرده بوته‌ای گفته می‌شود؟ یا دلیل نامگذاری آن‌ها چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که ایده طراحی این نوع نرده‌ها از بوته‌های خاردار بیابانی گرفته شده است. دست زدن به بوته‎‌های خاردار بیابانی به دلیل وجود خارها، کار دشواری است. طراحان با ایده گرفتن از ویژگی ظاهری بوته‌ها، نرده و حفاظ بوته‌ای را طراحی کرده‌اند. این نوع نرده‌ها به دلیل ضریب امنیتی بالا و شکل ظاهری منحصر به فرد از پرکاربردترین حفاظ‌ها و نرده‌ها محسوب می‌شوند. مواج بودن میله‎‌ها، وزن کم و طرح و مدل زیبا از ویژگی‌های اصلی طراحی نرده و حفاظ بوته‌ای به شمار می‌آید.

 نرده بوته‌ای در مقایسه با سایر مدل‌ها، ظاهر متفاوت‌تر و قیمت مناسب‌تری دارد، به همین دلیل در انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت به کار می‌رود. امروزه برای طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن از حفاظ بوته‌ای استفاده می‌شود زیرا اجرای آن در کمترین زمان و به راحتی انجام می‌شود. شما می‌توانید، متناسب با سلایقتان نرده‌های بوته‌ای را در رنگ‌های مختلف سفارش دهید و یا آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. اجرای نرده بوته‌ای بر روی انواع دیوارهای بتنی، سنگی، بلوکی و… امکان‌پذیر است که این مورد یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از آن محسوب می‌شود.

حفاظ و نرده لیلیوم

 حفاظ و نرده لیلیوم یکی دیگر از مدل‌های پرکاربرد نرده‌های بوته‌ای به شمار می‌آیند. این نوع حفاظ‌ها با ارتفاع 70 سانتی‌متری تا 110 سانتی‌متر تولید می‌شوند. حفاظ‌های لیلیوم به شکل خاردار و شلوغ طراحی می‌شوند و این مدل منحصر به فرد باعث شده برای طراحی دیوار محوطه، مورد توجه اکثر مردم قرار گیرند. برای طراحی نرده‌ لیلیوم از ظاهر گل لیلیوم الهام گرفته شده است.

حفاظ فرفورژه گل‌نرده

برای طراحی زیبا و لوکس حفاظ‌های پنجره و دیوارهای محوطه، حفاظ‌های فرفورژه گل‌نرده انتخاب مناسبی هستند. تنوع طرح در این نوع نرده‌ها بسیار زیاد است. وزن نرده‌های فرفورژه به تراکم گل‌نرده‌ها بستگی دارد. حفاظ‌های فرفورژه به دلیل طراحی در طرح و نقش‌های متنوع در مقایسه با نرده‌های ساده دارای قیمت بیشتری هستند. فلز و آلومینیوم برای طراحی و اجرای نرده‌های فرفورژه گزینه مناسبی هستند.

حفاظ و نرده نیزار

 حفاظ و نرده نیزار جایگزین مناسبی برای نرده‌های قدیمی محسوب می‌شود. این نوع نرده در مدل‌های مدرن و کلاسیک طراحی می‌شود. نرده نیزار با الهام از گیاه نیزار طراحی شده است. برای طراحی و اجرای نرده‌های نیزار شما می‌توانید از قوطی‌های فلزی به ابعاد 20 در 30 سانتی سانتی‌متر استفاده کنید. شاخه‌ها و میله‌های این نوع حفاظ رو به بالا و به ارتفاع 70 تا 110 سانتی‌متر طراحی و اجرا می‌شوند.

نرده و حفاظ آبشاری

 نرده آبشاری به دلیل شکل ظاهری منحصر به فرد و زیبایی که دارد در اکثر ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف استفاده می‌شود. حفاظ‌های آبشاری از نظر جنس و متریال، ارتفاع و تراکم شاخه‌ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به موقعیت قرارگیری ساختمان، نوع مناسب آن را انتخاب کنید. ساده بودن طرح نرده آبشاری یکی از معایب طراحی آن محسوب می‌شود زیرا این امر باعث شده ضریب امنیتی نرده آبشاری به حداقل برسد.

 نرده‌های آبشاری کم تراکم برای ساختمان‌های داخل شهر گزینه مناسبی هستند. ایجاد تنوع در طراحی نرده‌های آبشاری مدرن و تولید نرده‌های آبشاری مقاوم‌تر باعث شده از پرکاربردترین نرده‌ها در طراحی دیزاین دیوار محوطه محسوب شوند. نرده‌های آبشاری از ارتفاع 75 سانتی‌متر تا 120 سانتی‌متر و با وزن‌های مختلف طراحی می‌شوند.

حفاظ و نرده نخل مرداب

 حفاظ و نرده نخل مرداب به دلیل ظاهر منحصر به فردی که دارند، برای دیزاین دیوار محوطه بسیار مناسب هستند. این نوع حفاظ‌ها در ردیف‌های یک متری تا ارتفاع 110 سانتی‌متر اجرا می‌شوند. حفاظ نخل مرداب در مقایسه با حفاظ‌های دیگر دارای عرض کم و شلوغی و تراکم بیشتری است. این ویژگی یکی از مزیت‌های اصلی طراحی آن‌ها به شمار می‌آید. این نوع حفاظ‌ها به دلیل تضمین امنیت بالا، دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. شما می‌توانید با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای آن‌ها را خریداری نمایید. برای طراحی این نوع نرده‌ها از گل مرداب الهام گرفته شده است. نرده‌های نخل مرداب به شکل منظم و در رنگ‌های سفید و مشکی طراحی و اجرا می‌شوند.

حفاظ و نرده ساده

 این نوع حفاظ‌ها به شکل ساده در انواع دو طرفه و سه طرفه طراحی می‌شوند. میله‌های عمودی با سر تیز و تیغه سرنیزه‌ای از کاربردی‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند. امروزه طراحان با ایجاد تنوع در فاصله بین میله‌ها و یا ایجاد خم در سرنیزه‌ها، ظاهر آن‌ها را تغییر داده‌اند و این امر باعث مورد توجه اکثر مردم قرار گیرند. یکی از مزیت‌های اصلی نرده‌های ساده، استفاده از این نوع نرده‌ها در انواع دیوارها بلوکی، بتنی و سنگی می‌باشد. این نوع نرده‌ها چوب ظاهری ساده دارند، شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان محافظ پنجره نمای ساختمان استفاده کنید.

حفاظ و نرده شمشاد

 حفاظ و نرده شمشاد توسط میله‌گردهای خاردار طراحی می‌شود. وجود میله‌های خاردار باعث شده است این نوع حفاظ‌ها ضریب امنیت بالایی داشته باشند. حفاظ‌های شمشاد در عرض 50 سانتی‌متر اجرا می‌شوند. به دلیل ظاهر زیبایی که دارند برای و محوطه به سبک کلاسیک استفاده می‌شوند.

حفاظ و نرده آفتابگردان

یکی دیگر از انواع حفاظ‌های بوته‌ای، نرده‌های آفتابگردان هستند. این نوع نرده‌ها به دلیل ظاهر زیبایی که دارند، زیبایی نمای خانه شما را دوچندان می‌کنند. عرض این نرده‌ها برای اجرا، 60 سانتی‌متر است. این نوع نرده‌ها در ارتفاع 70 تا 110 سانتی‌متر اجرا می‌شوند. تراکم شاخه‌های نرده‌ آفتابگردان فولادی باعث می‌شود قیمت خرید آن‌ها نیز بیشتر شود.

روش های نصب حفاظ روی دیوار بوته ای و حفاظ شاخ گوزنی

روش های نصب حفاظ روی دیوار از نوع بوته ای و حفاظ شاخ گوزنی بسته به بستر کار، شرایط موجود و خواسته های کارفرما متفاوت می باشد. به طور کلی می توان روش های نصب  حفاظ را با توجه به بستر کار تعریف نمود. که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت.

روش های نصب حفاظ بوته ای و شاخ گوزنی با توجه به بستر کار:

در آماری نزدیک به 87 درصد حفاظ های نصب شده از سوی سامانه فروش حفاظ کوروش بستر کار دیوارهایی با درپوش سنگی بوده و 10 درصد دیوارهایی با درپوش فلزی می باشد و 3 درصد باقی موارد خاص می باشد.

1) نصب محفاظ بر روی دیوار‌هایی با درپوش سنگی ( 87 درصد):

در  روش نصب محفاظ بر روی دیوارهایی با درپوش سنگی ابتدا سوراخ هایی با عمق 5-10 سانتی‌متر و به فاصله 1.5 متر از یکدیگر بر روی دیوار ایجاد شده و میخ هایی داخل این سوراخ ها کوبیده می شود.

در اصل برای نصب حفاظ ها اتصال بایستی به نقاطی صورت گیرد که استحکام بالایی داشته باشند (در این روش اتصال با دیوار صورت می گیرد) میخ ها بین دو میلگرد طولی که بیس حفاظ های شاخ گوزنی را تشکیل می دهند و از دو میلگرد طولی به موازات و فاصله 5 سانتیمتر از یکدیگر شکل گرفته قرار می گیرند و با وصله به طول حداقل 8 سانتیمتر که به صورت افقی روی حفاظ قرار می گیرد، میخ ها و حفاظ شاخ گوزنی به یکدیگر متصل شده و بر روی دیوار محکم می شوند.

روش فوق ابتدایی‌ترین روش و کم هزینه ترین روش برای نصب حفاظ شاخ گوزنی است ولی طی گذشت چند سال از ظهور این حفاظ ها فرصت هایی برای بهتر شدن آنها پدیدار شده که می توان بصورت مختصر به آنها اشاره کرد. مثلا آب باران هنگام تخلیه شدن از روی دیوار ناگزیر راهی از بین حفاظ ها برای خود پیدا می کند و این یعنی مجاورت فلز و آب دشمنان دیرینه. یا مثلا عدم استحکام کافی یک میخ برای نگهداشتن حفاظ شاخ گوزنی که نصب بصورت دو میخه جایگزین اتصالات ابتدایی شده اند.

2) نصب نرده شاخ گوزنی بر روی دیوار با درپوش فلزی (10 درصد):

در روش نصب نرده شاخ گوزنی بر روی دیوار با درپوش فلزی (10 درصد) با توجه به ضخامت درپوش فلزی روش نصب حفاظ شاخ گوزنی متفاوت بوده برای درپوش فلزی با ضخامت بیش از 2 میلیمتر می توان مستقیما حفاظ را بر روی درپوش نصب کرد اما در صورتی که ضخامت درپوش کمتر از 2 میلیمتر باشد جهت استحکام کافی باید حفاظ به دیوار زیر درپوش محکم شود که در مقاله بعدی تحت عنوان آموزش روش های نصب حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای بصورت مفصل بررسی خواهد شد.

3) نصب حفاظ شاخ گوزنی با بستر خاص (3 درصد):

منظور از نصب حفاظ شاخ گوزنی با بستر خاص (3 درصد)این است که در برخی از موارد درپوش بر روی دیوار محوطه نه سنگی است نه فلزی بلکه از متریال های دیگری استفاده شده مثلا کامپوزیت.

درچنین  مواقعی از یک سو خلاقیت هایی که کارشناس برای نصب طرح ریزی می کند بسیار تاثیر گذار است در اینکه حفاظ خیلی خوب نصب شود و یا خیلی افتضاح و از سوی دیگر شرایط موجود مثلا پستی و بلندی های دیوار، یا اینکه چه نقاط اتصال محکمی برای اتصال حفاظ شاخ گوزنی وجود دارد و از این قبیل.

اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد بصورت کلی حفاظ باید دارای بیس یا بن قوی و مستحکم باشد. به صورت کلی می توان گفت روش نصب در چنین مواقعی تقریبا شبیه به مواقعی است که درپوش فلزیست و ضخامت آن کمتر از 2 میلیمتر است.

تا به این جا چه فهمیدیم…

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد روش های نصب حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای با توجه به بستر کار تعیین می شود، همچنین در مورد دیوارهای با درپوش سنگی، دیوارهای با درپوش فلزی و یا موارد خاص به اختصار مطالبی بیان شد. در این مقاله سعی بر این است که این روش ها بعلاوه نکاتی راجع به برخی شرایط موجود و خواسته های کارفرمایان نیز بطور کامل بررسی شوند.

دکمه بازگشت به بالا