بین الملل

ترکیه و روسیه در مناقشه قره‌باغ روبروی یکدیگر نمی‌ایستند/ جدی‌تر شدن پیگیری آتش‌بس جامع میان آذربایجان و ارمنستان

به گزارش گروه بین الملل آنا ، منطقه قره باغ کوهستانی در آستانه جنگی همه جانبه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که نگرانی های بین المللی را برانگیخته است. به گفته رسانه های محلی ، تعداد قربانیان ضد حمله در حال افزایش است.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تلاش های دیپلماتیک خود را برای متوقف کردن درگیری افزایش می دهند ، حمایت ترکیه از آذربایجان مقابله ای را به میزان دیگری اضافه کرده است. آژانس خبری آلمان دویچه وله درگیری اخیر دو کشور در منطقه مورد مناقشه را بدترین رویارویی نظامی در دو دهه گذشته خواند.

ایروان شب گذشته (یکشنبه) حمایت ترکیه از ارتش آذربایجان را اعلام کرد و وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که ارتش آذربایجان از سلاح های ساخت ترکیه در حملات خود استفاده می کند. گفته می شود هواپیماهای بدون سرنشین ارتش ترکیه در نبردها مورد استفاده قرار گرفته اند. نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان طی تماس تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواستار جلوگیری از آشفتگی بیشتر در ترکیه در درگیری بین دو کشور شد.

گفته می شود که حضور نظامی ترکیه در درگیری ها در منطقه قره باغ می تواند بعد جدیدی به این رویارویی ببخشد و یک جنگ تمام عیار را شعله ور سازد.


بیشتر بخوانید:

دبیرکل سازمان ملل متحد از درگیری قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرده است


افشار سلیمانی ، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو ، به خبرگزاری آنا گفت: درگیری قره باغ درگیری منجمد و آتش سوزی در زیر خاکستر سه دهه گذشته است. ارمنستان بخشی از خاک آذربایجان و چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد خروج نیروهای اشغالگر از مناطق تحت کنترل آذربایجان را که قبلا آزاد شده بود ، اشغال کرد ، اما این قطعنامه ها اجرا نشده است. از سال 1994 ، هنگامی که توافق نامه آتش بس توسط بیشکک امضا شد ، گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) برای حل اختلاف تلاش می کند.

تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

وی افزود: روس ها با ارمنستان قرارداد نظامی 49 ساله دارند و ایروان پایگاه های نظامی خود را در دو منطقه از کشور تحت کنترل روسیه ایجاد کرده است. بیشتر مرزهای ارمنستان در سایر کشورها توسط نیروهای روسی و بیشتر امور داخلی ارمنستان توسط روس ها کنترل می شود. ” آنها اقتدار دارند. انتظار می رود پس از مراسم تحلیف نیکول پاشینیان ، رئیس جمهور فعلی ارمنستان که ارمنی اهل قراباغ محسوب نمی شود ، بین دو کشور فاصله داشته باشد ، اما وی قادر به این کار نخواهد بود. روس ها کنترل تمام ارمنستان ، آسیای میانه و قفقاز جنوبی را به دست گرفته اند و برای جلوگیری از ملت های خارجی پیرامونی ، مناطق پیرامونی را نیز در اختیار گرفته اند.

محقق و تحلیلگر امور روسیه می گوید: مشکلات قره باغ کوهستانی مشکلی نیست که دو ماه پیش ، آوریل 2016 (مه 2016) و در زمان های مختلف ، چنین برخوردها و درگیری هایی را دربر گیرد. بین دو طرف رخ داد و سرانجام با مکث پایان یافت. روسیه تمایلی به ادامه درگیری ندارد زیرا می خواهد بر جمهوری آذربایجان تسلط یابد.

سلیمانی می گوید: ترکیه فقط 10 کیلومتر مرز با نخجوان دارد و در آنجا “پلی امید” ساخته است. به دلیل اختلافات ترکیه با ارمنستان ، دو کشور ارتباطی ندارند و مرزهای آنها با رسیدن به 600 کیلومتر بسته است. حتی اگر اسناد همیشه بین دو طرف امضا شود ، آنها حل نشده و درگیری ها و مشکلات بین ایروان و آنکارا ادامه دارد. ارمنستان ادعاهای ارضی نسبت به مناطقی از خاک ترکیه دارد و معتقد است منطقه ای که به “ارمنستان غربی” معروف است متعلق به ایروان است. ارمنستان هنوز ادعا می کند که ترکهای عثمانی در سال 1915 یک و نیم میلیون ارمنی را کشتند ، که آنکارا آن را قبول نکرد و هنوز هم چنین اختلافاتی بین دو طرف وجود دارد. بعلاوه ، برخی از کشورها با رژیم صهیونیستی از ارمنستان حمایت می کنند و کشتار را به رسمیت می شناسند.

وی اظهار داشت: ترکیه با ارمنستان مشکل دارد و در کنار جمهوری آذربایجان است که اهرمی برای اقدامات در منطقه آنکارا محسوب می شود. از آغاز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و استقلال آذربایجان ، ترکیه یکی از اولین کشورهایی است که آن را به رسمیت شناخته و اکثر آنها روابط خوبی با یکدیگر دارند. از زمان ظهور حزب عدالت و توسعه و ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان ، روابط ترکیه و آذربایجان به طور فزاینده ای نزدیک شده است و آنکارا بارها حمایت خود را از باکو ابراز داشته است.

روسیه در منطقه برتر است. ترکیه به خوبی از این امر آگاه است و تمایلی به رویارویی با مسکو ندارد.

سفیر پیشین کشورمان در باکو تأکید می کند: اگر در قره باغ جنگی درگرفته باشد ، ترکیه قادر به ایستادن برای جمهوری آذربایجان نخواهد بود و نخواهد بود. اگر جنگ فعلی ادامه یابد ، که به اعتقاد من ادامه نخواهد یافت و پس از چند روز درگیری پس از آتش بس ، ترکیه پشتیبانی خود از آذربایجان را حتی در روابط خود پس خواهد گرفت. مناقشه قره باغ جنبه بین المللی دارد و اگر ترکیه وارد آن شود ، روسیه نیز از ارمنستان حمایت خواهد کرد ، این بدان معناست که روسیه و ترکیه با یکدیگر روبرو می شوند و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. گروه مینسک همچنین به ادامه درگیری قره باغ اعتراض کرد و ممکن است به زودی در این مورد بیانیه ای صادر کند و از هر دو طرف بخواهد علاوه بر آتش بس ، مذاکرات را نیز آغاز کنند.

وی گفت: “ادامه مخالفت با مداخلات روسیه یا ترکیه می تواند باعث ایجاد تنش در منطقه قره باغ شود ، بنابراین من فکر می کنم هر دو طرف نمی خواهند وارد یک رویارویی و جنگ تمام عیار در منطقه شوند.” . نکته ای که ممکن است مطرح شود این است که پس از آتش بس ، هر دو طرف منطقه روند موافقت با آتش بس جامع را با جدیت بیشتری دنبال خواهند کرد.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا