عمومیمطالب کسب و کار

موتور برق و انواع آن به همراه نکات خرید

موتور برق که نام دیگر آن، ژنراتور و مولد الکتریکی است، انرژی الکتریکی مورد نیاز را تامین می کند. امروزه در بیشتر جاها از این موتور برق‌ ها استفاده می‌شود و کاربرد مختلفی در مصارف خانگی  و صنعتی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به نکات مهمی که باید در هنگام خرید موتور برق  نو و دست دوم توجه کنید، بپردازیم تا با اطلاعاتی که ما در اختیارتان قرار می‌دهیم؛ بهترین دستگاه را برای کاربرد خاص، انتخاب و خریداری نمایید. پس این مقاله را از دست ندهید و با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

انواع موتور برق از لحاظ سوخت کدامند؟

برای اینکه بتوانیم  تعریف دقیق‌تری از موتور برق ارائه کنیم  ابتدا باید  انواع آن را دقیق‌تر  معرفی کنیم.

  • ژنراتور برق گازسوز: موتور برق هایی که از سوخت گاز برای تامین انرژی خود استفاده می کنند، کم مصرف بوده و مدت زمان بالایی نسبت به مدل های قبلی عمر می کنند.
  • ژنراتور بنزینی: این محصول از پرکاربردترین ژنراتورها می‌باشد و همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، سوخت آن از بنزین  تامین می‌شود و در جاهایی که امکان استفاده از گاز وجود ندارد از این ژنراتور استفاده می‌شود. برعکس نوع گاز سوز، این  مولد برق  باید حتما در فضای باز استفاده شود تا از خفگی  افراد جلوگیری شود.
  • ژنراتور دیزلی: نوع دیگری از موتور برق‌ها، ژنراتور دیزلی یا گازوئیلی می‌باشد. این ژنراتور برای اینکه بتواند به خوبی برق تولید کند؛  نیاز به گازوئیل دارد.  ژنراتور دیزلی نیز در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشد.

انواع موتور برق از لحاظ کاربرد کدامند؟

  • موتور برق خانگی: این موتور برق نیاز الکتریکی خانه‌ها را تامین می‌کند و زمانی که با  قطعی برق مواجه می‌شویم  یا  برای زمان‌هایی که نیاز به برق‌رسانی به پمپ آب یا کف‌کش  و…  می‌باشد از این دستگاه استفاده می‌کنیم.
  • موتور برق صنعتی: تامین برق در در مراکز صنعتی  و در بیمارستان‌ها و مراکز مهم  امنیتی و رایانه‌ای  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این گونه مراکز موتور برق صنعتی مورد استفاده می‌باشد.
  • موتور برق کمپین: این موتور برق برای مواردی مثل مسافرت‌ها و در مکان‌های کوچک استفاده می‌شود و برق مورد نیاز را تامین می‌کند. این  دستگاه قابل حمل می‌باشد و نقش زیادی در آلودگی هوا و طبیعت ندارد.
  • موتور برق ثابت: نوع دیگری از موتور برق‌ها هستند که برای تامین انرژی الکتریکی  در سازمان‌ها و یا مجموعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند البته این موتور‌ برق‌ها توان  و قیمت بالایی دارند.

انواع موتور برق بر اساس نوع استارت کدامند؟

در یک  دسته‌بندی  دیگر،  موتور برق را بر اساس نوع استارت  تقسیم‌بندی می‌کنند. انواع این موتور برق‌ها عبارتند از:

  • موتور برق هندلی: این موتور برق با اهرم و حرکت دادن آن کار می‌کند و برای شروع به کار به برق احتیاج ندارد.  معمولا افرادی  از این موتور برق استفاده می‌کنند که  در فواصل زمانی  زیاد و  به دفعات کوتاه  از این وسیله بهره می‌گیرند.
  • موتور برق استارتی: این موتور برق برای روشن شدن نیاز به برق دارد و برق آن از باتری تامین می‌شود. افرادی که مجبورند به دفعات زیاد از موتور برق استفاده کنند؛ این موتور برق را انتخاب می‌کنند.
  • موتور برق اتوماتیک: این موتور برق به سوئیچ اتوماتیک شهری و ژنراتور ATS  تجهیز شده و عملکرد آن به این صورت است که با قطع برق،  این موتور برق  به صورت اتوماتیک روشن می‌شود  و وقتی که  برق،  وصل شود؛  دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود.

نکاتی که در هنگام خرید موتور برق باید به آن توجه کنیم

برای خرید انواع  موتور برق ابتدا باید اطلاعاتی در مورد اجزای آن داشته باشیم و سپس بر اساس نیاز دست به انتخاب بهترین  موتور برق  بر اساس نیاز بپردازیم.

موتور

  از مهم‌ترین اجزای موتور برق، موتور آن می‌باشد. موتور با کمک سوخت، شروع به کار می‌کند و در نتیجه  با کمک سوخت،  انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. هر چقدر موتور،  سرعت بالاتری داشته باشد؛  میزان تولید انرژی آن نیز بالاتر می‌رود.

سیستم سوخت

  موتور برق برای کار کردن به سوخت نیاز دارد و برای این منظور باک  یا کپسول آن،  پر از سوخت می‌شود. مدل گازسوز آن،  وزن بیشتری دارد  و از لحاظ اندازه،  بزرگ‌تر از موتور برق‌های دیگر است و هر چقدر کپسول یا باک آن بزرگتر باشد؛  قیمت و میزان برق آن بیشتر است‌. موتور برق های دیزلی نیزمصرف سوخت مناسبی دارند اما به دلیل تامین سخت سوخت نسبت به مدل بنزینی کمتر استفاده می شوند.

دینام یا آلتراناتور

 این قسمت برای تامین انرژی الکتریکی در موتور برق قرار می‌گیرد و به وسیله آن،  انرژی الکتریکی را از موتور برق دریافت می‌کنیم. برای این منظور باید  یک باتری را به موتور برق  نصب کنیم  یا  به صورت مستقیم آن را به مدار برق  محیط کار وصل کنیم.

روغن و محل نگهداری روغن

 چون نوع  موتور برق‌ها با هم متفاوت هستند و ظرفیت آنها نیز با هم متفاوت است، میزان روغنی که استفاده می‌شود نیز متفاوت می‌باشد. برای اینکه این دستگاه بتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و قطعات آن ساییده نشود  نیاز به  روغن دارد.

پانل کنترل یا تنظیم کننده ولتاژ

پانل کنترل،  جزئی از موتور برق  است که وظیفه آن حفاظت از موتور، کنترل ولتاژ و تجهیزات خروجی AC  و DC  است.‌

بهترین برند موتور برق

 موتور برق‌ها در برندها و مارک‌های متنوعی  تولید می‌شوند و ما در اینجا به معرفی چند برند می‌پردازیم که عبارتند از:

  • موتور برق المکس: شرکت ژاپنی المکس – ELEMAX از شرکت‌های بزرگ تولید کننده موتور برق در سطح بازارهای صنعتی است و علاوه بر آن،  محصولات خود را  برای شرکت ELEMAX نیز عرضه می‌کند.
  • موتور برق هوندا: از برندهای معروف دیگر موتور سازی، شرکت هوندا می‌باشد که شرکتی ژاپنی است که تجربه زیادی در تولید موتور دیزلی دارد.
  • موتور برق کاما: شرکت کاما – KAMA نیز یکی از شرکت‌های معروفی است که در تولید موتورهای دیزلی و بنزینی،  تجربه درخشانی دارد.
  • موتور برق کنزاکس: برند کنزاکس برندی ایرانی است و کیفیت محصولات آن بالا بوده به طوری که  محصولات این شرکت از لحاظ طراحی قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ ژاپنی می‌باشد.
  • موتور برق رونیکس: برند دیگری که خیلی زود به بازارهای داخلی راه پیدا کرد و کیفیت بالای محصولات آن سبب شد که این برند طرفداران زیادی داشته باشد؛ برند رونیکس است. انواع موتورهای برقی آن گازی، بنزینی و دیزلی می‌باشند.

قیمت موتور برق‌ها

همان ‌گونه که ذکر کردیم  موتور برق‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.  خرید  نوع گازسوز آن از نوع بنزینی و دیزلی، مقرون به صرفه‌تر بوده و نوع دیزلی نیز نسبت به بنزینی مصرف سوخت کمتری دارد. از لحاظ قیمت موتور برق،  ابتدا ژنراتور گازسوز،  سپس ژنراتور دیزلی و در پایان  ژنراتور یا موتور برق بنزینی  قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند.

اگر شما نیز قصد  خرید موتور برق را دارید،  توصیه می‌کنیم  قبل از اقدام به خرید آنها، با کارشناسان ما تماس بگیرید  یا به وب سایت ما مراجعه نمایید و  بعد از کسب اطلاعات کافی، بر اساس نوع و میزان کاربرد، موتور برق مناسب را خریداری نمایید. شما می‌توانید با مراجعه به  فروشگاه عرضه مستقیم و نمایندگی مرکزی ما  انواع موتور برق  را با قیمت مناسب‌تر از قیمت بازار خریداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا