عمومیمطالب کسب و کار

بررسی نکات مهم که در موقع خرید چراغ راهنمای خودرو باید به آن توجه کرد

محتوای این مطلب پنهان

راهنمای خرید انواع چراغ جلو خودرو اسپرت و شرکتی+ قیمت روز

یکی از لوازم یدکی مهم و ضروری در خودروها چراغ جلو می باشد. رانندگی بدون چراغ جلو خودرو در شب غیر ممکن است. هرچند که جاده از روشنایی کامل هم برخوردار باشد باز هم برای اینکه متوجه تابلوها و علائم کنار جاده باشید و برای اینکه توسط خودروهای دیگر دیده شوید می بایست خودرو شما دارای چراغ جلو سالم و تنظیم شده باشد تا بتوانید به راحتی با آن رانندگی کنید. همچنین چراغ جلو به خودرو شما زیبایی چندانی می دهد، به طوری که از چراغ خودرو به عنوان چشم انسان یاد می شود و خودرو بدون چراغ مانند انسان بدون چشم است.

داشتن یک دست چراغ جلو خوب و با کیفیت بر روی یک خودرو باعث می شود، رانندگی در شب برای شما خیلی ساده باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با دید رانندگی در شب به علت کاهش میدان دید مشکل دارید، ممکن است علت آن ضعف چشمان شما نباشد و علت آن خرابی چراغ های جلوی خودرو شما باشد. پس بهتر است قبل از معاینه چشم سری به سلامت چراغ های جلوی خودرو خود بزنید.

اگر شما هم قصد خرید چراغ جلوی خودرو دارید اما به هر دلیل با خرید این قطعه با مشکل مواجه شده‌اید اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع چراغ جلو خودرو و قیمت راهنمای اتومبیل آشنا می کنیم و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید چراغ جلو خودرو باید به آن ها توجه داشته باشید را می آموزیم.

چراغ جلو خودرو چیست؟

چراغ جلو خودرو از یک بدنه پلاستیکی ضد آب یک کاسه انعکاس دهنده مانند آینه، یک شیشه یا تلق پلاستیکی شفاف ساخته می شود. در قسمت پشتی آن یک یا چند لامپ به منظور روشن کردن فضای جلویی خودرو قرار دارد. این لامپ ها به گونه ای قرار می گیرند که بعد از سوختن به راحتی بتوان آن ها را تعویض کرد. در بیشتر خودرو ها یک لامپ دو کنتاکت به منظور استفاده از نور بالا و نور پایین درون آن ها قرار می گیرد.

ویژگی های یک چراغ جلو خودرو خوب و باکیفیت:

  • یک چراغ جلو خوب و باکیفیت می بایست به گونه ای طراحی شده باشد که نور را در قسمت مورد نظر به خوبی پخش کند.
  • می بایست دارای یک یا چند پیچ برای تنظیم نور چراغ ها باشد. این مورد یکی از تست های مراکز معاینه فنی می باشد بهتر است تنظیم چراغ ها با دستگاه انجام شود.
  • به منظور داشتن نور قابل قبول باید دارای یک کاسه آینه ای از جنس مرغوب باشند. کدر شدن کاسه چراغ باعث کاهش میزان تابش نور می شود.
  • یک چراغ خوب و با کیفیت باید IP44 باشد، یعنی ضد آب باشد و مواقعی که هوا بارانی است یا شما خودرو را شستشو می دهید، آب وارد چراغ نشود.
  • بهتر است دارای لامپ های اصلی و شرکتی باشد. لامپ های نامناسب باعث اذیت شدن چشم رانندگان مقابل شما می شوند. اگر به این نکته توجه نکنید خودرو شما از تست معاینه فنی رد می شود.

انواع چراغ خودرو:

  • چراغ جلو ال ای دی: این نوع از لامپ از چند عدد دیود ال ای دی که به صورت سری یا موازی در کنار هم قرار می گیرند ساخته می شوند. این لامپ ها عمر در مقایسه با لامپ‌های هالوژن و زنون طول عمر بیشتری دارند.
  • چراغ جلو زنون: نسل جدیدی از چراغ جلو خودرو هستند، داخل این لامپ ها با گاز زنون که گازی بی رنگ، بی بو و واکنش ناپذیر است پر می کنند. قوس الکتریکی پلاتین های درون لامپ یک نور سفید و خیره کننده تولید می کند.
  • چراغ جلو هالوژنی: در این نوع لامپ ها یک رشته فلز تنگستن درون محفظه بسته ای که به وسیله گاز هالوژن پر می شود قرار می گیرد. زمانی که جریان برق به دو سر فلز تنگستن وصل می شود به علت واکنش شیمیایی با‌گاز هالوژن نور زرد رنگ مایل به سفیدی ایجاد می کنند.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید چراغ جلو خودرو:

  • قیمت چراغ جلو: قیمت در انتخاب شما تاثیر به سزایی دارد. قبل از هر کاری مشخص کنید برای خرید چراغ جلو چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه را مشخص کنید خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمت شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می شوند.
  • جنس چراغ: جنس چراغ هم نقش مهمی در کیفیت آن دارد. به طوری که همیشه جنس های باکیفیت دارای نور بهتری هستند. اگر به دنبال خرید جنس خوب می باشید بهتر است دور جنس های ارزان قیمت را خط بکشید. متاسفانه اجناس ارزان قیمت فاقد کیفیت لازم هستند.
  • نوع چراغ: همان طور که در مراحل بالا هم توضیح داده شد. چراغ جلو خودروها با توجه به نوع لامپ انواع مختلفی دارند. شما با توجه به نیاز خود می توانید یکی از مدل های بالا را انتخاب و خریداری کنید.
  • جنس شیشه چراغ: جنس شیشه چراغ نقش مهمی در چراغ ایفا می کند به طوری که اگر از پلاستیک فشرده ساخته شده باشد خیلی زود در مقابل نور خورشید دچار سوختگی شده و از رنگ شفاف شیشه ای قبل به جنس زد مایل به قهوه‌ای تغییر رنگ می دهد. طبیعی است که هرچه شیشه چراغ کدر تر باشد نوردهی چراغ کمتر می شود.
  • جنس کاسه انعکاس: به جنس کاسه انعکاس هم توجه کنید، اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد، خیلی زود به وسیله گرمای لامپ و رطوبت هوا پوسته پوسته می شود که نتیجه آن افت انعکاس نور و کاهش میزان نور‌دهی لامپ می شود.
  • عایق بودن چراغ: به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر چراغ خودرو شما به خوبی عایق نشده باشد هنگام شستشو و یا مواقع بارانی آب به داخل چراغ نفوذ پیدا می کند و باعث سوختگی لامپ و زنگ زدگی سرپیچ و قسمت های اتصال دهنده چراغ می شود.
  • نوع سرپیچ: نوع سرپیچ لامپ ها هم خیلی با اهمیت است. در صورتی که از مواد با کیفیت ساخته نشده باشد با گرم شدن لامپ، سرپیچ ذوب شده و موجب آتش سوزی می شود. حتی اگر به آتش سوزی منجر نشود موقع تعویض لامپ شما را با مشکل جدی‌مواجه می کند.

روش نگهداری از چراغ جلو خودرو:

  • هرگز خودرو را در زیر نور مستقیم خورشید پارک نکنید، این کار باعث کدر شدن شیشه چراغ خودرو شما می شود.
  • در روزهای گرم تابستان بهتر است خودرو خود را زمانی شستشو دهید که هوا مقداری خنک‌تر است. زیرا شیشه چراغ ها بخار می کنند و بخار موجود در داخل چراغ باعث آسیب زدن به چراغ می شود.
  • از لامپ های استاندارد استفاده کنید، لامپ هایی مانند زنون علاوه بر اینکه به باتری و سیمکشی خودرو شما آسیب می زند، از حرارت زیادی برخوردار هستند که موجب سوختن کاسه و سرپیچ ها می شود.
  • اگر متوجه کوچک‌ترین میزان نشت آب به داخل چراغ شدید به باتری ساز مراجعه کنید و قبل از اینکه چراغ شما از بین برود نشتی آن را‌ برطرف کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید چراغ جلو خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید.

چرا باید از چراغ راهنما خودرو استفاده کنیم؟

هر قطعه از خودرو نقش خاصی را به عهده دارد تا با ایفای آن سبب حرکت و کارایی کل مجوعه شود و امکان استفاده از آن را فراهم کند. چراغ‌ها یکی از مجموعه‌های خودرو هستند که مانند چشم انسان عمل می‌کنند. یکی از اعضای این مجموعه، چراغ راهنما خودرو است که غفلت از آن هزینه‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت اما تصورات اشتباهی درباره این چراغ‌ شکل گرفته است و بسیاری را در استفاده از آن منع می‌کند. قوانین استفاده از چراغ راهنما خودرو در بیشتر کشور‌های جهان یکسان است و رانندگان باید برای تغییر مسیر و گردش به چپ و یا راست از آن استفاده کنند. به نظر می‌رسد که بالغ بر نصف رانندگان از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند که در ادامه به دلایل آن می‌پردازیم.

​من راننده یک راننده حرفه‌ای هستم

در بیشتر خیابان‌ها و اتوبان‌ها همیشه راننده‌هایی را می‌بینیم که هنگام تغییر لاین و گردش در مسیر از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند که این کار بسیار خطرناکی است و می‌تواند سبب تصادف شود. بسیاری به این دلیل که اطراف را با آینه‌های خودرو کنترل می‌کنند و با خودرو پشتی فاصله دارند بدون زدن چراغ راهنما مسیر خود را تغییر می‌دهند. تجربه بالا در رانندگی نمی‌تواند دلیل محکمی بر عدم استفاده از چراغ راهنما خودرو باشد و در هرصورت هرگونه تغییر مسیر خودرو باید با چراغ‌های راهنما به رانندگان دیگر اطلاع داده شود.

رانندگی هیجانی و عدم توجه به قانون

چراغ راهنما خودرو مانند یک پل ارتباطی بین رانندگان عمل می‌کند اما عده‌ای به آن اعتقاد ندارند و بدون هشدار به سایر رانندگان مسیر خود را تغییر می‌دهند. رانندگی هیجانی، سبقت گرفتن‌های غیر قانونی و انجام حرکات مارپیچ از اقداماتی است که می‌تواند خطر آفرین باشد و بدون هشدار به سایر رانندگان می‌تواند تصادف به بار آورد.

نبود خودرو دیگر در جاده

یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود تا رانندگان کمتر از چراغ راهنما استفاده کنند، خلوت بودن خیابان است. به یاد داشته باشید که استفاده از چراغ راهنما یک قانون رانندگی است و زیر پا گذاشتن آن پیامدهای گریزناپذیری به همراه خواهد داشت.

استفاده از چراغ راهنما تنها در گردش به چپ

برخی رانندگان تنها در گردش به چپ از چراغ راهنما استفاده می‌کنند که تعداد آن در کشورهایی که فرمان خودرو در سمت چپ دارد، برای سبقت گرفتن بیشتر از چراغ راهنمای سمت چپ استفاده می‌شود و برعکس آن نیز در کشورهای دیگر وجود دارد.

سهل انگاری راننده جلویی در استفاده از چراغ راهنما

اگر خودرو جلویی از چراغ راهنما استفاده نکند، احتمال استفاده رانندگان دیگر از چراغ راهنما کاهش پیدا می‌کند چراکه که رانندگان خودرو جلویی را الگو قرار می‌دهند و با همزمان با همان خودرو تغییر مسیر می‌دهند.

استفاده از چراغ راهنما مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؟

استفاده از چراغ راهنما خودرو هزینه زیادی در طول سال ندارد و اهمیت رقم مصرف انرژی چراغ راهنما از اهمیت آن برای رانندگی ایمن بسیار کمتر است. استفاده از چراغ راهنما بسیار مهم است و هنگام آموزش‌های رانندگی برای گواهینامه نیز روی آن تاکید بسیار می‌شود. با وجود اهمین استفاده از آن هر روزه شاهد هستیم که رانندگان بدون استفاده از چراغ راهنما تغییر مسیر می‌دهند.

اهمیت رنگ چراغ‌های راهنما زرد یا قرمز؟

براساس تحقیقات انجام شده در آمریکا خودروهایی که چراغ راهنمای زرد رنگ دارند، ۲۸ درصد بیشتر از خودروهایی که چراغ راهنمای قرمز دارند از برخورد جلوگیری می‌کنند. اهمیت رنگ چراغ راهنما به قدری است که استفاده از آن در بسیاری از کشورها به شکل قانون درآمد.

استفاده از چراغ راهنما خودرو می‌تواند از تصادفات بسیاری جلوگیری کند و هزینه بیشتری را برای افراد ذخیره کند. اگر چراغ راهنما خودرو خراب باشد باید هرچه سریعتر آن را تعویض کرد. هزینه چراغ راهنما خودرو ناچیز است و بدون مراجعه به تعمیرکار می توان آن را تعویض کرد. تغییر مسیر بدون اطلاع به رانندگان و آگاهی سازی آنان می‌تواند سبب تصادفات زنجیره‌ای شود. به یاد داشته باشید که ۱۰۰ متر قبل از تغییر مسیر باید چراغ راهنمای خودرو را روشن کنید.

چراغ راهنما خودرو | نکات مهم در مورد چراغ راهنما خودرویی

هر قطعه در وسایل نقلیه شما، نقش خاصی را بر عهده دارد تا با ایفای آن سبب حرکت و کارآیی کل مجموعه شود و امکان استفاده از آن را فراهم آورد. چراغ ها یکی از مجموعه های خودرویی  هستند که لقب چشم انسان را به آن اختصاص داده اند. یکی از این چراغ های خودرویی ، چراغ راهنما میباشد که غفلت از آن هزینه های جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت . تصورات اشتباهی در مورد این چراغ ها شکل گرفته است و بسیاری را در استفاده از آن منع میکند. قوانین استفاده از چراغ های راهنما در بیشتر کشورهای جهان یکسان بوده و رانندگان بایستی جهت تغییر مسیر و گردش به چپ و راست از آن استفاده نمایند.

چراغ راهنما چیست ؟

چراغ راهنما یکی از مهمترین قطعات در سیستم ایمنی خودرو در هنگام رانندگی میباشد. شاید چراغ های راهنمایی خودرو ، قطعه ای کم اهمیت به نظر میرسد ، با این حال استفاده از چراغ راهنما ، مهمترین کاریست که راننده برای آگاه کردن دیگران از حرکت احتمالی خود با هدف به حداقل رساندن غافلگیری های خطرناک ، انجام میدهد. بارها برای شما پیش آمده که خودرویی که در نقطه کور دیدتان است را نمیبینید ، اما راننده آن خودرو ، چشمک زدن چراغ های راهنما شما را ، قبل از آن که مسیر را تغییر دهید خواهد دید. عدم بکاربردن چراغ راهنما، دلیل بسیاری از حوادث رانندگی است و محتملا منبع اصلی بسیاری از درگیری های خیابانی مربوط به رانندگی تلقی میشود.

برای بیشتر رانندگان ، چراغ های راهنما بسیار ساده به نظر میرسد ، شما اهرمی را به سمت پایین یا بالا فشار میدهید که باعث چشمک زدن چراغ های راهنما خودرو میشود. در واقع پشت حرکت ساده دسته راهنما، فناوری جالبی بکار گرفته شده است. مدار راهنما و  فلاشر ، به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم ایمنی خودرو فعالیت میکنند و بخشی از آن بشمار میروند.

در مورد چراغ راهنما بیشتر بدانیم

چراغ های راهنما به چراغ هایی گفته میشود که در گوشه چپ و راست | جلو و عقب خودرو تعبیه شده است.هنگامی که قرار است خودرو در مسیر خود تغییر جهت بدهد این چراغ ها بکار می افتد تا سایر رانندگان حاضر در جاده ، بتوانند متناسب با آن واکنش نشان دهند.  همچنین نیز هنگامی که خطری نظیر تصادف یا عبور حیوانات اهلی و … در پیش رو مشاهده میکنید ، با روشن نمودن چراغ راهنما یا همان فلاشر ، به پشت سر خود علامت میدهید . همچنین در هنگام بارندگی ، برف ، مه و در کل شرایط جوی نامناسب از این چراغ ها استفاده میشود تا دید عقبی ها نسبت به شما بهتر شود.

تعداد این چراغ ها بایستی 4 عدد باشد ( دو عدد برای بخش جلویی اتومبیل | دو عدد برای بخش عقب آن ) این چراغ های چشمک زن طوری طراحی شده اند که جلب توجه بیشتر کنند و سایر رانندگان به راحتی متوجه منظور شما از هنگام رانندگی بشوند. . نوری که از این چراغ ها میگیرند اغلب زرد رنگ است. طراحی این چراغ ها میتواند مستقل از دیگر چراغ های خودرویی یا به شکل یکپارچه با آن ها باشد. همه چیز کاملا وابسته به نحوه طراحی سازنده خودرو دارد.

در اتومبیل های جدیدتر از چراغ های راهنما شیک تر و مدرن تر در اطراف اتومبیل استفاده میشود . این چراغ ها روی آینه بغل ، گلگیرها و … طراحی شده اند. به نحوی که هنگامی خودرو شما به چپ یا راست میپیچد ، تشخیص آن راحت تر خواهد بود و نهایتا طراحان خودرو ، این چراغ ها را در محلی در خودرو تعبیه میکنند که به راحتی و با کمترین زحمت توسط دیگران دیده شوند.

نحوه استفاده از چراغ راهنما :

از این چراغ ها در شرایط مختلف رانندگی استفاده میشود که در ادامه برای شما کاربران عزیز ، موارد مهم کاربرد آن را اشاره میکنیم :

شماره 1 ) استفاده از چراغ راهنما برای گردش خودرو :

اهرم مربوط به تعیین وضعیت چراغ راهنما در سمت چپ فرمان قرار گرفته است. این اهرم نسبتا دراز بوده و غالبا به رنگ خاکستری و تیره رنگ می باشد. هنگامی که این اهرم به سمت بالا یا پایین حرکت داده میشود، باعث روشن شدن راهنمای چپ یا راست میشود . توصیه میشود راهنما را خیلی زود روشن نکنید ، راهنما را هنگامی روشن کنید که هیچ خیابان یا کوچه دیگری در مسیر حرکت شما وجود نداشته باشد. اگر چراغ راهنمای خود را خیلی زود و قبل از عبور از خیابان یا کوچه فرعی روشن نمایید ممکن است شخصی فکر کند شما در حال گردش به آن خیابان یا کوچه میباشید. این سردرگمی ممکن است خدایی نکرده منجر به تصادف شود.

استفاده از راهنما برای گردش به سمت چپ

برای گردش به سمت چپ ، حدود صد متر مانده به مکانی که قصد گردش دارید ، از چراغ استفاده کنید. مطمئن باشید که در سمت چپ قرار گرفته اید و با دست چپ ، اهرم را به سمت پایین حرکت بدهید.

استفاده از راهنما برای گردش به سمت راست

برای گردش به سمت راست ، همانند روش بالا عمل کرده با این تفاوت اهرم را در این حالت به سمت بالا حرکت دهی د. برای گردش به راست در لاین راست قرار بگیرید و چراغ راهنما را با دست چپتان روشن نمایید.

نکته مهم : بعد از گردش به سمت راست یا چپ مطمئن شوید چراغ راهنما خاموش شده باشد.

شماره 2 ) استفاده از چراغ راهنما برای تغییر لاین :

در جاده هایی که دارای دو یا چند لاین مسیر میباشد برای تغییر مسیر از لاین چپ به لاین راست یا بالعکس بایستی حتما از چراغ راهنما استفاده کرد شما بایستی قبل تغییر خطوط حدود پنج ثانیه قبل راهنمای خود را فعال نمایید

شماره 3 ) استفاده از چراغ راهنما برای پارک نمودن یا خروج از پارک :

به منظور پارک کردن و توقف خودرو در بغل خیابان بایستی از راهنما استفاده کرد. قبل ترک مکان پارکینگ در کنار خیابان بایستی از طریق چراغ راهنما نشان دهید که قصد ادغام در ترافیک را دارید. بعنوان مثال اگر شما در سمت راست خیابان پارک کرده اید و قصد دارید به موازات خودرو خود در سمت چپ به خط بپیوندید، با پایین کشیدن اهرم چراغ راهنمای سمت چپ خود را فعال نمایید.

معرفی راهنما داخل سپر خودرو و کاربردهای آن

راهنما داخل سپر جزو قطعات یدکی ضروری هر خودرو است این قطعه از متریال با کیفیت و مقاومی ساخته شده است و بدنه و طلق سفید آن از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار میباشد. این چراغ راهنما در داخل سپر خودرو به صورت کاملا فابریک بدون نیاز به هر گونه تغییر در سیم کشی خودرو انجام میشود. شما میتوانید برای این چراغ راهنما از لامپ معمولی یا لامپ LED استفاده نمایید. نصب راهنما داخل سپر ، باعث افزایش ایمنی در خودرو میشود

وجود چراغ راهنما در خودرو ، به منظور اطلاع دادن به وسایل نقلیه دیگر، در هنگام چرخش به سمت چپ یا راست بکار میرود. به طور کلی چراغ راهنما برای اعلام وضعیت خودرو هنگام تغییر مسیر بکار گرفته میشود. استفاده از چراغ راهنما در هنگام رانندگی برای حفظ جان سرنشینان خودرو و امنیت خودرو امری بسیار ضروری و مهم است. این چراغ راهنما در قسمت سپر جلو و داخل سپر قرار میگیرد.

دکمه بازگشت به بالا