عمومی

آشنایی با انواع دوربین مداربسته [ با امنیت بالا]

انواع دوربین مداربسته و ویژگی‌های هرکدام موضوعی است که در این مطلب تصمیم به بررسی آن داریم. دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند و هر کدام از ویژگی‌ها و عملکرد خاص خود برخوردارند. شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید و بتوانید مطابق با نیاز خود، بهترین نوع دوربین مداربسته را انتخاب کنید. پس اگر تصمیم به خرید دوربین مداربسته و یا آشنایی با انواع مختلف آن را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

پیشنهاد می کنم به فروشگاه اینترنتی آبی تِک یکی از بهترین تولید کننده دوربین مداربسته در ایران سر بزنید.

تقسیم بندی دوربین­های مداربسته

امروزه دوربین‌های مداربسته کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند و به‌طور گسترده‌ای در ادارات مختلف، مراکز تجاری و حتی اماکن مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها نقش مهمی در امنیت ساختمان‌ها و مراکز مختلف دارند، به همین دلیل باید با دقت بالایی خریداری شده و از کیفیت و امنیت کافی برخوردار باشند.

شما با شناخت انواع دوربین مداربسته و عملکرد هر کدام می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای نصب در محل کار و یا منزل خود انتخاب نمایید. دوربین‌های مداربسته را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی کرد. این فاکتورها شامل تکنولوژی دوربین مداربسته، بدنه، رزولوشن و کیفیت تصویر و همچنین لنز دوربین هستند. در ادامه به بررسی هر دسته­بندی از انواع دوربین مداربسته می‌پردازیم.

1 – انواع دوربین مداربسته از نظر تکنولوژی:

از نظر تکنولوژی می­توان دوربین­های مداربسته را به سه گروه زیر تقسیم­بندی کرد:

  • دوربین مداربسته آنالوگ
  • دوربین مدار بسته دیجیتال
  • دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته آنالوگ:

دوربین‌های آنالوگ اولین دوربین‌های مداربسته‌ای بودند که به بازار عرضه شدند. این دوربین‌ها از قیمت مناسبی برخوردار بوده و نصب آن‌ها هم به‌راحتی انجام می‌شد. به همین دلیل از همان ابتدا توانستند توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و به فروش بالایی دست پیدا کنند. اما عملکرد این دوربین‌ها به‌گونه‌ای بود که سیگنال‌ها به‌صورت آنالوگ و با سرعت بسیار پایین ارسال می‌شدند و به همین دلیل همواره مشکل نویز وجود داشت. علاوه بر این، تصاویر هم از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبودند. این ویژگی‌ها باعث شده بود که دوربین‌های آنالوگ برای مکان‌های پر رفت‌وآمد یا مراکزی با نور کم مناسب نباشند. به همین دلیل به‌تدریج دوربین‌های دیجیتال وارد عرصه شدند.

دوربین مداربسته دیجیتال یا HD:

دوربین‌های مداربسته دیجیتال بعد از دوربین‌های آنالوگ و با هدف رفع نواقص و مشکلات این دوربین‌ها وارد بازار شدند. تصاویر در دوربین‌های مداربسته دیجیتال بسیار واضح‌تر و با کیفیت‌تر بود و همین موضوع امکان استفاده از این دوربین‌ها در مراکز پر رفت و آمد را هم فراهم می‌کرد. دوربین‌های دیجیتال در ابتدا تصاویر را با کیفیت HD  ( 1 و 1.3 پیکسل) ارائه می‌دادند و به همین دلیل به دوربین‌های مداربسته HD معروف شدند. اما امروزه این دوربین‌ها در انواع مختلفی طراحی شده‌اند و از تکنولوژی‌های مختلف HDTVI، HDCVI و AHD  برای ارائه تصاویر استفاده می­کنند.

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP:

این نوع دوربین‌ها در دو نوع بی‌سیم و باسیم طراحی شده‌اند و همان‌طور که از نامشان پیداست، می‌توانند تصاویر را به شبکه ارسال نمایند. تصاویری که توسط این دوربین‌ها دریافت می‌شوند به کدهای 0 و 1 تبدیل شده و سپس این کدها به شبکه ارسال خواهند شد.

قیمت این نوع دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های مداربسته آنالوگ و دیجیتال بالاتر است، اما در عوض کیفیت تصاویر و قابلیت تشخیص چهره در این نوع دوربین مداربسته بسیار بالاست. همچنین این دوربین از قابلیت ارسال تصویر و صدا به‌صورت همزمان برخوردار می‌باشد.

برخی از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از پروتکل‌های وایرلس و یا WiFi پشتیبانی می‌کنند. این دوربین‌ها نیاز به کابل‌کشی را حذف کرده‌اند و هیچ تأثیر منفی روی دکوراسیون مراکز و اماکن مختلف نخواهند داشت.

2 – انواع دوربین مداربسته از نظر بدنه و شکل ظاهری

یکی دیگر از فاکتورها برای دسته­بندی انواع دوربین مداربسته، بدنه و شکل ظاهری دوربین­ها است. انواع دوربین­های مداربسته از نظر شکل ظاهری شامل موارد زیر هستند:

  • دوربین مداربسته بولت
  • دوربین مداربسته دام
  • دوربین مداربسته اسپید دام
  • دوربین مداربسته چشم ماهی

دوربین مداربسته بولت:

دوربین‌های مداربسته موسوم به بولت، دوربین‌هایی مخروطی شکل هستند که فاقد قابلیت گردش می‌باشند و فقط از یک زاویه ثابت تصویربرداری می‌کنند. این دوربین‌ها مقاومت زیادی در برابر آب و رطوبت ندارند و به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را در فضای باز نصب کرد.

از مزایای دوربین مداربسته بولت می‌توان به قابلیت تصویربرداری در شب و مکان‌های بدون نور، و همچنین تصویربرداری از فواصل دور اشاره کرد.

دوربین مداربسته دام DOM)):

این نوع دوربین ظاهری گنبدی شکل دارد و از قابلیت چرخش 360 درجه برخوردار است. یعنی به‌راحتی می‌تواند تمام زوایای مختلف محیط را تحت نظر بگیرد و امنیت بالایی ایجاد کند. این نوع دوربین معمولاً برای فضاهای بسته و مراکزی مانند فروشگاه‌های مختلف، ادارات، هتل‌ها و مراکز خرید بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دوربین مداربسته اسپید دام:

این دوربین‌ها درست مانند دوربین‌های دام از قابلیت چرخش 360 درجه برخوردارند، با این تفاوت که می‌توان چرخش این دوربین‌ها را تنظیم و زمان‌بندی کرد. یعنی کاربران می‌توانند یک برنامه زمان‌بندی خاص برای دوربین تنظیم کنند که دوربین بر اساس آن برنامه به زوایای مختلف چرخیده و حتی روی نقاط مشخصی زوم کند.

دوربین مداربسته چشم ماهی (fish eye):

دوربین‌های چشم ماهی یکی دیگر از انواع دوربین‌های مداربسته بسیار کاربردی و ایمن هستند. این دوربین‌ها دید بسیار گسترده‌ای داشته و باید روی سقف‌هایی با ارتفاع 3 متر به بالا نصب شوند. درواقع هر دوربین چشم ماهی می‌تواند جایگزین چند دوربین معمولی باشد.

دوربین مداربسته باکس:

دوربین‌های باکس نوع خاصی از دوربین‌های مداربسته هستند که معمولاً برای کاربردهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، ظاهری باکس مانند دارند. جالب است بدانید دوربین‌های باکس بدون لنز به فروش می‌رسند و لنز آن‌ها به‌صورت جداگانه خریداری خواهد شد.

دوربین مداربسته کیوب:

این دوربین­ها به­صورت رومیزی مورد استفاده قرار می­گیرند و معمولا از اسپیکر و میکروفن داخلی برخوردارند. در واقع به کمک این دوربین­ها امکان ارتباط دوطرفه را فراهم می­کند.

دوربین مخفی:

دوربین­های مخفی یکی از مهم­ترین انواع دوربین­های مداربسته هستند. این دوربین­ها ابعاد بسیار کوچکی داشته و از قابلیت مخفی شدن برخوردارند.

3 – انواع دوربین مداربسته از نظر کیفیت تصویر:

کیفیت تصویر یکی از مهم­ترین موارد و معیارهایی است که افراد در زمان خرید دوربین مداربسته به آن توجه می­کنند. انواع دوربین مداربسته از نظر کیفیت تصویر عبارتند از:

  • 1 مگاپیکسل = (1280*720) HD
  • 2 مگاپیکسل = (1920*1080)Full HD
  • 3 مگاپیکسل = 2048*1536
  • 4 مگاپیکسل = 2560*1440
  • 5 مگاپیکسل = 2536*1920
  • 8 مگاپیکسل = 3840*2160 (4K)

4 – انواع دوربین مداربسته از نظر لنز دوربین:

انواع دوربین مداربسته از نظر لنز شامل دوربین­هایی با لنز ثابت (Fixed) و دوربین­هایی با لنز متغیر (Varifocal) هستند. دوربین­هایی با لنز ثابت از فاصله کانونی ثابتی برخوردار بوده و فاقد قابلیت تنظیم میدان دید می­باشند. اما دوربین­هایی با لنز متغیر از قابلیت تنظیم و زوم خودکار برخوردار بوده و انعطاف­پذیرتر هستند.

خرید دوربین مداربسته

همانطور که متوجه شدید، دوربین­های مداربسته انواع و مدل­های مختلفی دارند. شما باید قبل خرید دوربین مداربسته نیازها و انتظارات خود را مشخص کرده و سپس برای خرید اقدام کنید. در کنار انتخاب بهترین مدل و نوع دوربین مداربسته، به برند سازنده آن هم توجه داشته باشید. چرا که برندهای مطرح بازار از کیفیت و امنیت بسیار بالایی برخوردارند و از هرنظر قابل اطمینان هستند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع دوربین مداربسته و ویژگی­ها و عملکرد هرکدام آشنا کنیم. در صورتی که قصد خرید دوربین مداربسته با امنیت بالا را داشته باشید، می­توانید یکی از این مدل­ها را مطابق با نیاز و خواسته خود انتخاب نمایید.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند!

برای خرید و مشاهده قیمت دوربین مدار بسته کافیه به لینک زیر در سایت آبی تِک مراجعه کنید:

https://abi-tech.ir/product-category/cctv/

دکمه بازگشت به بالا