اجتماعی

آموزش نصب دوربین مداربسته داهوا [گام به گام]

نصب دوربین مداربسته داهوا به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد و حتماً باید با رعایت استانداردهای لازم انجام شود. داهوا یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا درزمینه تولید دوربین‌های مداربسته به شمار می‌رود و محصولات آن از شهرت جهانی برخوردارند. دوربین‌های مداربسته داهوا در کشور ما هم طرفداران زیادی داشته و بسیار پرفروش هستند. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب از آبی تِک نصب دوربین مداربسته داهوا را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به شما عزیزان آموزش دهیم. همراه ما باشید!

خرید تجهیزات موردنظر برای نصب دوربین مداربسته داهوا

شما باید قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته داهوا، مشخص کنید که این دوربین را به چه منظور و برای نصب در چه محیطی نیاز دارید. معمولاً برای نصب دوربین مداربسته در یک محیط به  حداقل 2 یا 3 دوربین مداربسته، یک دستگاه ذخیره‌ساز  DVR یا NVR ، کابل دوربین مداربسته (کواکسیال یا شبکه)، فیش BNC یا سوکت شبکه (بسته به سیستم دوربین مداربسته‌ای که نصب می‌کنید) و منبع تغذیه نیاز خواهد بود. شما می‌توانید هرکدام از این تجهیزات را به‌صورت جداگانه تهیه کنید. البته برندهای بزرگ دوربین مداربسته مثل داهوا، تجهیزات موردنیاز یک سیستم امنیتی را به‌صورت پکیج‌های آماده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند که ازنظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

راه‌اندازی دستگاه ذخیره‌ساز

دستگاه ذخیره ساز تمام تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته داهوا را دریافت کرده و به یک مانتیتور ارسال می کند. ظرفیت حافظه دستگاه های ذخیره ساز متفاوت بوده و می توانند اطلاعات را از چندروز تا چندماه در خود نگهداری کنند.

دستگاه‌های ذخیر ساز داهوا به دو نوع DVR برای دوربین‌های مداربسته آنالوگ داهوا، و NVR برای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه داهوا تقسیم می‌شوند. راه‌اندازی این دستگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با دقت کافی انجام شود. مراحل راه‌اندازی دستگاه‌های ذخیره‌ساز به‌صورت زیر است:

1 – استفاده از تغذیه مناسب:

تغذیه دستگاه ذخیره‌ساز نقش مهمی در عملکرد کلی سیستم امنیتی دارد. این دستگاه‌ها با توجه به نوع آن‌ها به آداپتورهای تغذیه خاص نیاز دارند.

2 – قرار دادن دستگاه در جای مناسب:

دستگاه ذخیره‌ساز باید در یک محل امن و به دور از دیدرس دیگران قرار بگیرد. چرا که تمام تصاویر و اطلاعات مهم ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته در این دستگاه‌ها نگهداری می‌شود.

3 – انتخاب رمز و الگو مناسب:

بعد از اینکه محل نصب فیزیکی دستگاه ذخیره‌ساز مشخص شد، باید تنظیمات نرم افزاری آن را انجام داد. اولین مرحله برای اینکار هم انتخاب یک رمز عبور مناسب است. رمز عبور انتخابی شما باید حداقل 8 کاراکتر بوده و ترکیبی از حروف، اعداد و نویسه‌ها باشد تا افراد غیرمجاز امکان دسترسی به آن را پیدا نکنند.

خوشبختانه دستگاه‌های ذخیره‌ساز جدید داهوا از قابلیت تعیین الگو هم پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید برای دسترسی سریع‌تر، یک الگو هم انتخاب کنید.

4 – تنظیم ایمیل بازیابی رمز:

شما باید یک ایمیل برای بازیابی رمز تعیین کنید تا اگر رمز عبور خود را فراموش کردید، مشکلی برای استفاده از دستگاه نداشته باشید.

5 – تنظیم تاریخ و زمان:

شما باید ساعت و تاریخ دستگاه را بر اساس منطقه زمانی خود به‌صورت دقیق تنظیم کنید تا در زمان بازبینی وقایع یا جستجوی تصاویر دریافت شده در تاریخ و ساعت خاص با مشکل مواجه نشوید.

نصب دوربین مداربسته داهوا

بعد از اینکه دستگاه ذخیره‌ساز به خوبی تنظیم و راه‌اندازی شد، نوبت به نصب دوربین‌های مداربسته می‌رسد. برای نصب دوربین مداربسته داهوا باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

1 – انتخاب محل نصب دوربین:

در مرحله اول شما باید محل مناسبی برای نصب دوربین‌ها مشخص نمایید. در انتخاب محل موردنظر حتماً باید به زاویه قرارگیری دوربین هم توجه داشته باشید و محلی را انتخاب کنید که دوربین دید کافی از منطقه موردنظر شما داشته باشد. بهترین زاویه برای نصب دوربین معمولاً کنج دیوارها است.

دوربین مداربسته باید تمام مناطق حساس را پوشش دهد و شما بتوانید به همه ورودی‌ها و خروجی‌ها، و یا اطراف ستون‌ها و مناطقی که احتمال پنهان شدن در آن‌ها وجود دارد نظارت داشته باشید. اگر محل موردنظر شما از حساسیت بالایی برخوردار است می‌توانید دو دوربین در آن محل نصب کنید تا آن منطقه را تحت پوشش قرار دهید.

برای نصب دوربین مداربسته در فضاهای باز، دوربین را در ارتفاع 3 متری قرار دهید که اشخاص مختلف به آن دسترسی نداشته باشند.

2 – نصب دوربین روی دیوار:

بعد از اینکه محل دوربین را به‌صورت دقیق مشخص کردید، نوبت به نصب دوربین مداربسته در آن محل می‌باشد. اکثر دوربین‌های مداربسته داهوا از لنت‌های چسبنده برخوردارند، اما بهتر است به‌جای استفاده از این لنت‌ها، از پیچ و مهره استفاده کنید. با این کار می‌توانید از امنیت و محکم بودن دوربین سر جای خود مطمئن باشید.

بعد از نصب دوربین در محل موردنظر می‌توانید زاویه آن را هم به‌درستی تنظیم نمایید.

3 – اتصال دوربین مداربسته به منبع تغذیه:

برای اتصال دوربین‌های مداربسته به منبع تغذیه از آداپتورهای مخصوص استفاده می‌شود. شما باید یک سر آداپتور را به دوربین و سر دیگر را به پریز برق وصل کنید. توجه داشته باشید که تغذیه دوربین‌های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه داهوا باهم متفاوت است. برای اتصال هرکدام از این نوع دوربین‌ها به منبع تغذیه باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • دوربین مداربسته آنالوگ داهوا:

این نوع دوربین‌ها به تغذیه 12 ولت و به شکل جداگانه از آداپتور مرکزی نیاز دارند. برای اتصال این دوربین‌ها به منبع تغذیه باید از کابل کواکسیال استاندارد تمام مس  استفاده کرده و به طول کابل هم توجه داشته باشید. چراکه اگر طول کابل از حد مجاز بیشتر باشد، باعث افت کیفیت تصاویر دوربین و حتی ایجاد نویز خواهد شد.

  • دوربین مداربسته تحت شبکه داهوا:

تغذیه این دوربین‌ها از طریق POE تأمین می‌شود. برای اتصال دوربین‌های مداربسته به منبع تغذیه باید به استاندارد بودن کابل‌کشی‌ها، استفاده از کابل‌های مناسب و باکیفیت و همچنین رعایت فواصل توجه داشته باشید تا هم پهنای باند شبکه را کنترل کرده و هم از بروز اختلالات جلوگیری کنید.

در خصوص اتصال هر دو نوع دوربین به منبع تغذیه، باید به این نکته توجه داشته باشید که کابل‌ها را در معرض دید قرار ندهید. در این صورت احتمال قطع شدن کابل‌ها توسط افراد مختلف به حداقل می‌رسد.

4 – اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ذخیره­ساز:

برای اینکه تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته به دستگاه ذخیره‌ساز منتقل شود، باید آن‌ها را به هم متصل کرد. برای این کار معمولاً از یک فیش BNC استفاده می‌شود. یک سر این فیش به دوربین و سر دیگر به دستگاه دی وی آر متصل خواهد شد.

در خصوص دوربین‌های مداربسته تحت شبکه داهوا، باید تنظیمات آی پی دستگاه، تنظیمات DNSو Default Gateway و… را هم اعمال نمایید.

5 – اتصال دستگاه ذخیره­ساز به مانتیور:

برای دریافت تصاویر دستگاه ذخیره‌ساز روی مانیتور روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل کابل‌های HDMI، کابل کواکسیال (AV)  و کابل VGA می‌باشند. اما بهترین روش، استفاده از کابل HDMI است. چراکه در این صورت می‌توان تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن دریافت کرده و همچنین توانایی پخش همزمان صدا و تصویر هم بدون نیاز به اسپیکر جداگانه وجود خواهد داشت.

اگر تمام این مراحل را به درستی دنبال کرده باشید، هم اکنون نصب دوربین مداربسته داهوا به پایان رسیده و سیستم امنیتی موردنظر شما آماده است!

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم نحوه نصب دوربین مداربسته داهوا را به شما عزیزان آموزش دهیم. همان‌طور که متوجه شدید، نصب این دوربین به دقت و مهارت فراوانی نیاز دارد و باید هر مرحله را به‌صورت دقیق اجرا کرد. در صورت تمایل می‌توانید برای نصب این دوربین‌ها از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید که مطمئن شوید هیچ اشتباهی در حین نصب رخ نخواهد داد. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند!

دکمه بازگشت به بالا