عمومیمطالب کسب و کار

اولین اقدام که باید قبل از شستن فرش‌ انجام دهید

نکات مهم در شستشوی فرش و مراحل آن چیست؟

شاید با خود بگویید که شستن فرش و موکت و یا قالی چه نکاتی می‌تواند داشته باشد، ما در این مقاله به نکات مهم شستشوی فرش در قالیشویی اسلامشهر اشاره کرده‌ایم تا در صورتی که خودتان بخواهید برای نظافت این دو اقدام کنید مانع از آسیب به آن‌ها شوید.با نزدیک شدن به سال جدید کار خانه تکانی خانم‌های ایرانی شروع شده و بازار خانه تکانی چنان داغ می‌شود که بدون شک دانستن نکاتی در باب تمیزی، یکی از ارکان مهم و اصلی منزل شما یعنی قالی و موکت و فرش خالی از لطف نخواهد بود، پس در ادامه مقاله از قالیشویی بنفشه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره نحوه شستن فرش‌ها و نکاتی که باید در قالیشویی در حین شستن فرش رعایت شود را بدست آورید.

شستشوی فرش در قالیشویی

در دنیای مدرن امروز دیگر کمتر کسی به فکر این می‌افتد که بخواهد به روش سنتی، همانند قدیم برای شستن فرش‌های منزل خود اقدام کند، چراکه کاری بسیار دشوار است و زمان زیاد و انرژی بالایی می‌طلبد که به همین دلیل دیگر مورد پسند خیلی‌ها نیست. با روی کارآمدن مراکز قالیشویی و مکانیزه شدن دستگاه‌ها، کار شستشو راحت‌تر شده و از آنجایی که دیگر برای شستن فرش‌ها در قالیشویی از دستگاه‌های مدرن کمک می‌گیرند، همین باعث شده کیفیت کار نهایی بیشتر شود.

اما قالیشویی‌ها از جهت دستگاه‌های مدرنی که برای شستن فرش و قالی استفاده می‌کنند و نحوه خشک کردن بعد از شستشو و حتی نوع مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنند، زمین تا آسمان در کیفیت شستشوی فرش و قالی‌های شما تاثیر می‌گذارد به طوری که باید نکاتی درباره آن بدانید تا بتوانید بهترین مرکز را برای سپردن فرش‌های خود به دست آنان انتخاب کنید. البته هزینه‌ای که باید برای آن بپردازید هم طبق تعرفه قالیشویی بیان می‌شود که همین تعرفه ممکن است منطقه به منطقه فرق کند، اما اگر به دنبال کیفیتی بالا هستید ما به شما قالیشویی در تهران را معرفی می‌کنیم که خدماتی مانند موکت شویی، مبل شویی، فرش شویی را برای شما انجام خواهند داد.

روش های شستن فرش در قالیشویی

به صورت کلی فرش‌ها در قالیشویی ها به 3 شکل شسته خواهند شد:

  • روش سنتی برای شست و شوی
  • روش اتوماتیک برای شست و شوی
  • روش نیمه اتوماتیک برای شست و شوی

روش سنتی برای شستن فرش

همانطور که از نام این روش پیدا است یکی از اولین و همینطور قدیمی‌ترین روش‌های شستن فرش در قالیشویی‌ها به شمارمی‌رود به طوری که از همان زمان‌های قدیم برای شستن فرش از حیاط خانه بهره می‌گرفتند و در مراکز قالیشویی نیز با بهره‌گیری از این روش سنتی اقدام به شستن فرش‌های مشتریان خود می‌کنند که شامل مراحل غبارروبی، ریختن مواد شوینده و شستن فرش در انتها است.

تفاوتی را که از جهت خشک کردن فرش می‌توان برای این روش با روش شستن خانگی قائل شد، این است که فرش را برای خشک کردن جلوی نور مستقیم آفتاب قرار نمی‌دهند، بلکه از دستگاه‌های خشک کن استفاده می‌کنند تا سریع‌تر فرش‌ها خشک شوند و بتوانند در موعد مقرر به مشتریان خود تحویل دهند و با توجه به اینکه روش‌های مدرن و دستگاه‌های پیشرفته روی کار آمده است، هنوز بساری از قالیشویی‌ها روی این روش متمرکز مانده‌اند و معتقد هستند بهترین روش شستشوی فرش است.

روش نیمه اتوماتیک برای شستن فرش

با توجه به نامی که این روش دارد می‌توانیم بگوییم که در این روش نیمی از کارها توسط نیروی انسانی و نیمی دیگر توسط تجهیزات موجود در قالیشویی انجام می‌شود. به صورتی که ابتدا شخصی به عنوان اپراتور با وسایلی مانند فرچه، شلاق زن و یا تجهیزات دیگری که در مراکز قالیشویی موجود است، اقدام به شستن فرش‌ها می‌کند و بعد در انتها برای خشک کردن از دستگاه مخصوصی بهره می‌گیرند.

روش تمام اتوماتیک برای شستن فرش

در بعضی از مراکز قالیشویی که مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و مدرن هستند، طبق روش تمام اتوماتیک فرش‌ها و قالی‌های مشتریان خود را شسته و تحویل می‌دهند و تمام مراحل شستشو توسط تجهیزات مدرنی که در این مرکز قرار دارد انجام می‌شود و دیگر هیچ نیروی انسانی در این فرایند دخالت نمی‌کند و تنها دخالت نیروی انسانی زمانی است که بخواهند فرش‌های شسته شده توسط دستگاه‌ها را جابجا کنند یا نظارتی بر شستشوی آنان داشته باشند که جهت خرابی به مسئول دستگاه‌ها مراجعه کرده تا اقدام به تعمیر آنها سریع‌تر انجام گیرد.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

شما ابتدا باید سفارشات خود را از طریق تماس تلفنی یا اگر امکان ثبت سفارش آنلاین در قالیشویی مورد نظر شما وجود دارد انجام دهید و سپس طبق سفارش شما فرش‌های مورد نظرتان به قالیشویی منتقل شده و شروع کار با بررسی فرش شما صورت می‌گیرد که اگر قسمتی از فرش نیاز به تعمیر داشته باشد سریعا انجام شود.در مرحله بعد از ترمیم فرش در صورت نیاز غبارگیری از فرش صورت می‌گیرد که در قالیشویی‌های مدرن که دارای تجهیزات پیشرفته هستند با تجهیزات، زیر نظر کارشناسان مجرب انجام می‌شود و در مرحله بعدی تثبیت رنگ اتفاق می‌افتد که امری به شدت ضروری است و باعث شده تا در فرایند شستشو، هرگز فرش دچار رنگ پریدگی یا رنگ رفتگی نشود.

در این مرحله سعی می‌شود نوع لکه‌های موجود را تشخیص داده و بر اساس نوع لکه‌های موجود بهترین شوینده را برای آن استفاده کنند. بعد مرحله شستشو فرا می‌رسد که باید با توجه به جنس، تراکم و نوع فرش شما بهترین روش شستشوی برای آن انتخاب شود که در قالیشویی‌های مدرن تمام اتوماتیک این کار توسط دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌گیرد. بعد از آبکشی که طبق اصول اسلامی انجام می‌شود، مرحله آبگیری آن شروع می‌شود. اما آخرین قسمت از فرایند شستشوی قالی مرحله خشک کردن است که فرش‌ها در گرمخانه‌ای مخصوص فرش‌ها قرار می‌گیرند تا خشک شوند و بعد برای تحویل به مشتری فرش‌ها را بسته بندی کرده و به صورت کاور و لول شده در زمان مقرر به مشتری تحویل می‌دهند .

شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی

شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی و حتی با نزدیک شدن به روزهای عید و سال جدید که بیشتر خانواده‌ها در تکاپوی تمیز کردن و خانه تکانی هستند موردی است که ممکن شما با آن به مشکل بربخورید به دلیل این که فرش‌ها نسبت به فرش‌های ماشینی ارزش بیشتر و قیمت بیشتری دارند و جزو مظاهر هنر ایرانی هستند که بسیاری از خانواده‌های ایرانی از آنها در خانه‌ی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که باید در مراقبت و شستن آنها دقت و احتیاط کرد تا به بافت فرش آسیبی وارد نشود.

این آسیب نه تنها بر ظاهر فرش تاثیر می‌گذارد بلکه از ارزش آن می‌کاهد. پس باید از روش‌های اصولی در شستشوی فرش‌های دستباف استفاده کنید تا کیفیت و جلو‌ه‌ی خودش را حفظ کند. در نگهداری از این فرش‌ها سعی کنید وسایل سنگین روی آنها قرار ندهید به عنوان مثال نوک تیر پایه مبل می‌تواند باعث آسیب به فرش شود. همچنین رطوبت باعث می‌شود برخی از این فرش‌ها رنگ پس بدهند پس بعد از شستن باید به نحوه‌ی خشک کردن آنها نیز دقت کنید.

غبارگیری قبل از شستن فرش دستباف

اولین کاری که باید قبل از شستن فرش انجام دهید غبارگیری آن است برای اینکه گرد و خاک از سطح آن از بین برود. وجود آلودگی و غبار بر روی فرش باعث شده تا عمر آن کم شده و زودتر دچار فرسودگی شود. همچنین تمیز نبودن فرش دستباف ممکن است باعث رشد حشراتی مانند بید در تار و پود آنها بشود. برای غبارگیری می‌توانید فرش را از جایی آویزان کنید و با چوب دستی به پشت قالی ضربه بزنید و می توانید برای تمیز کردن آن از جارو هم استفاده کنید. در هنگام ضربه زدن به فرش سعی کنید این ضربان خیلی شدید نباشند.

لکه گیری فرش دستباف

گاهی با وجود اینکه دقت زیادی در نگهداری از فرش داریم ولی باز هم نمی‌توان همیشه جلوی ریختن غذا و … را روی آنها گرفت. در صورتی که این اتفاق بیافتد بهترین کار این است که در همان لحظه اقدام به تمیز کردن لکه کنید. در هنگام لکه گیری هر ماده‌ای را قصد استفاده از آن را دارید را در گوشه‌ای از فرش که در دید نیست تست کنید. بعضی از این قالی‌ها بعد ازشستن رنگشان را از دست می‌دهند پس اگر متوجه این موضوع شدید باید از لگه گیری دست بکشید.

یکی از در دسترس‌ترین موادی که برای پاک کردن لکه از روی فرش دستباف قابل استفاده است مایع ظرفشویی می‌باشد که برای پاک کردن لکه چربی و روغن مناسب است.مقداری مایع ظرف‌شویی را با آب مخلوط کنید، آن را با یک اسفنج روی فرش بزنید تا لکه پاک شود. سپس با کمک یک دستمال نخی، رطوبت فرش را خشک کنید.

یک پاک کننده دیگر سرکه سفید است. مقداری از این سرکه را با آب ترکیب کنید و آن را روی لکه اسپری کنید. بعد از 5 دقیقه دستمالی را روی آن قرار بدهید تا لکه جذب بشود و در آخر با دستمال خشک رطوبت فرش را خشک کنید.

اگر لکه خون تازه بر روی فرش وجود دارد مقداری نمک بر روی آن بریزید و به آن زمان بدهید تا خون جذب شود. بعد از آن دستمال تمیزی را با آب سرد مرطوب کرده و باقی مانده لکه خون را پاک کنید.

شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی

در مراقبت از فرش دستبافتان تنبلی نکنید معمولا این فرش‌ها را باید سالی یک بار بصورت سطحی و هر ۵ تا ۱۰ سال به صورت کامل  بشویید. حالا ما فرض را بر این میگذاریم که شما در شرف اسباب کشی هستید و قصد تمیز کردن وسایل منزل مانند قالی و فرش قبل از اسباب کشی را دارید. همانطور که گفته شد قبل از شستن باید گرد و غبار را از روی فرش پاک کنید. اگر در خانه آپارتمانی زندگی می‌کنید و شرایط و فضای کافی برای غبارگیری به روش گفته شده را ندارید از جارو برقی استفاده کنید، تا حدود زیادی به شما کمک می‌کند.

همانطور که گفته شد بعضی از این فرش‌ها در زمان شستشو دچار رنگ‌رفتگی یا رنگ پس دادن می‌شوند پس قبل از استفاده از شامپو فرش مقداری از آن را در گوشه‌ی فرش تست کنید اگر متوجه مشکلی برای آن نشدید شستشو را ادامه دهید.مقداری شامپو فرش را با یک سطل آب ولرم ترکیب کنید و با اسفنج نرم تمام سطح قالی را پاک کنید. از خیس کردن بیش از حد فرش خوددرای کنید و آب اسفنج را قبل از کشیدن بر روی آن تخلیه کنید.

مزیت استفاده از شامپو فرش این است که دیگر نیازی به آبکشی ندارید برای خشک کردن کافیست با یک دستمال نخی تمیز، پس از نیم ساعت، فرش را در جهت خواب دستمال بکشید همچنین می‌توانید فرش را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود البته آفتاب شدید نیز برای بافت قالی ضرر خواهد داشت. سطح فرش را پس از خشک شدن به سمت خواب فرش جارو یا برس بکشید تا ظاهر مرتبی پیدا کند. توجه کنید به هیچ وجه از وایتکس و مواد شوینده سفید کننده استفاده نکنید زیرا این مواد باعث آسیب به رنگ و بافت فرش می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله راجع به نکاتی که مربوط به فرایند شست و شوی فرش است صحبت کردیم. اما با توجه به آنچه گفتیم باید بدانید که انتخاب یک قالیشویی خوب بسیار حائز اهمیت است که ما قالیشویی بنفشه را به شما دوستان معرفی می‌کنیم که خدماتی مانند موکت شویی، مبل شویی و فرش شویی را حتی در محل برای شما انجام خواهند داد.

منبع: قالیشویی در نسیم شهر

دکمه بازگشت به بالا