اقتصادیعمومیمطالب کسب و کار

بررسی تاثیر شامپو فرش بر جلوگیری از الکترواستاتیک در فرش‌ها

نکات نگهداری فرش ماشینی که باید بدانید

شامپو فرش و مبلمان نانوسان: وقتی صحبت از نکات نگهداری فرش ماشینی که باید بدانید، می‌شود منظور نگهداری فرش از زمان خرید است که با چندین نکته ساده و رعایت آن بوده که خواهید توانست چندین سال به عمر مفید فرش خود افزوده و از آن استفاده کنید که در زیر به برخی از این موارد اشاره نموده ایم تا بتوانید با آگاهی از آن به طور اصولی فرش خود را تا سالیان سال نگهداری و استفاده نمایید.

نکاتی که باید در حین پهن کردن فرش بدان توجه کنید

محصولات نانوسان: یکی از مسائلی که در خرید فرش و پهن کردن آن در منازلتان حائز اهمیت است؛ ولی کمتر بدان توجه می‌شود شامل نکاتی که باید در حین پهن کردن فرش بدان توجه کنید، است که در زیر بدان اشاره نموده ایم و توجه به آن بوده که به نوعی نحوه نگهداری فرش ماشینی را برای شما به دنبال دارد. در اصل این ویژگی ها مربوط به سطحی است که قرار است فرش را بر روی آن پهن نماییم.

  • سطحی که قرار است فرش را بر روی آن پهن نماییم باید صاف و مسطح باشد.
  • سطح زمینی که قرار است فرش را پهن نماییم باید عاری از گرد و خاک و حتی گچ یا آهک باشد.
  • بهتر است بر زیر فرش از موکت یا فرش دیگری استفاده نشود.
  • وسایل سنگین و نوک تیز مانند پایه مبل یا دیگر وسایل نباید مستقیما بر روی فرش قرار گیرد.
  • فرش نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشد؛ چون به تدریج کیفیت رنگ و تار و پود فرش را کم می‌نماید.
  • این چنین محصولی باید در محیطی پهن شود که عاری از رطوبت است تا خدایی ناکرده فرش دچار پوسیدگی نشود.
  • بعد از مدتی استفاده از فرش آن را به صورت سر و ته نموده تا به نوعی یکنواختی بر روی فرش ایجاد شود.
  • استفاده از فرش ماشینی بر روی سرامیک به دلیل سرخوردگی باید با ترمز فرش استفاده شود.
  • هر چند وقت یک بار فرشی را که پاخور بیشتری را داشته با فرش های دیگر نقاط منازل جابه جا کنید و هر چند باری به صورت 180 درجه آن را بچرخایند تا به صورت یکدست پاخور شده و ساییده شود.

نحوه جارو کردن فرش و نکات مربوط به آن

شامپو نانو خودرو شرکت بیز: جارو زدن فرش یکی از رایج ترین کارهایی است که به جهت نگهداری و نظافت از فرش انجام می‌دهند. شاید این کار به نظر ساده موضوع آن چنان مهمی از نظر خریدار برای نگهداری از فرش نباشد؛ ولی اصلا این گونه نیست و همین موضوع کم اهمیت بوده که خود تاثیر به سزایی را در نگهداری و ارتقای طول عمر فرش به دنبال دارد که با آگاهی از نحوه جارو کردن فرش و نکات مربوط به آن در زیر می‌توانید بدان پی ببرید:

  • با توجه به میزان رفت و آمد و تردد بر روی فرش حداقل هفته ای دو بار فرش را جارو کنید.
  • برای کشیدن جارو برقی باید بدین موضوع نیز توجه داشته باشید که به جهت مناسب خاب فرش این کار را انجام دهید و از جارو برقی هایی که برس ضربه زننده دارند، استفاده کنید؛ چون این موضوع تضمین می‌کند، هم خاک های سطحی و هم خاک های لابلای خاب فرش گرفته می‌شود. البته باید بدانید، بهتر است جارو برقی را سه یا چهار مرتبه روی هر نقطه از فرش بکشید.
  • به هیچ وجه در جهات مختلف جاروبرقی را بر روی فرش نکشید؛ زیرا در این صورت نخ خاب فرش به صورت نامنظم درآمده و فرش ظاهری نامرتب پیدا می‌کند.
  • برخی برای تمیز کردن های سطحی به جای جارو برقی از جارو دستی استفاده می‌نمایند که این کار به مرور زمان باعث ساییدگی سطح فرش می‌شود و حتی سبب می‌گردد تا گرد و خاک به داخل فرش و پرز های آن منتقل شود.

روشهای جمعکردن فرش ماشینی

روش جمع کردن فرش ماشینی در نگهداری فرش خود مهمترین عاملی است که می‌تواند در این که طول عمر فرش را طولانی تر نمایید نیز کمک می‌نماید اگر قصد دارید فرش پهن شده را جمع نمایید و دوباره آن را پهن نمایید، بهتر است از تا زدن آن خودداری نمایید؛ زیرا در این صورت شکستگی فرش را مشاهده خواهید نمود، پس با این تفاسیر بهتر است برای نگهداری یا جمع کردن فرش از روش لول کردن استفاده کنید. شاید این روش به نظر خیلی ساده باشد؛ ولی توجه به نکاتی چون لول کردن فرش در جهت خاب و بستن فرش لول شده با یک طناب محکم و کاور کردن آن برای حفاظت را باید در این زمینه مد نظر داشته باشید.

نحوه گردگیری فرش ماشینی

از روش های دیگری که برای نگهداری فرش انجام می‌شود بحث گردگیری است که به نوعی مرحله ما قبل از شستشوی فرش بوده و باید با آشناییت نحوه گردگیری فرش ماشینی به دقت این کار را انجام دهید. این کار به نسبت آُسان دارای یک سری از نکاتی است که عدم توجه به آن به مرور زمان فرسودگی فرش را به دنبال دارد که این نکات شامل موارد زیر است:

  • گردگیری باید در هوای آزاد بر روی یک طناب ضخیم ومحکم انجام شود.
  • هرگز از عصا یا چوپ برای ضربه زدن اتفاده نشود.
  • با زدن ضرباتی به عمق پرز و بافت گرد وخاک برطرف می‌شود.

نکات مربوط به شستشوی فرش ماشینی

حال که با یک سری از نکات مربوط به نگهداری فرش آشنا شدید، بهتر است تا با نکات مربوط به شستشوی فرش ماشینی نیز آشنا شوید که خود بی تاثیر در طول عمر بیشتر فرش نخواهد بود و آن شامل سری نکاتی است که در زیر در باب شستشوی فرش بر اثر آلودگی یا به طور کلی برای نظافت فرش باید از آن استفاده نمایید تا بتوانید فرش خود را در طی سالیان سال مورد استفاده قرار دهید.

روش شستشوی فرش ماشینی در منزل

به طور کلی یا فرش های ماشینی را در منازل شستشو می‌دهند یا به شرکت های قالیشویی معتبر برای شستشوی فرش مراجعه می‌کنند که بحث ما در این جا مربوط به روش شستشوی فرش ماشینی در منزل است که خود شامل یک سری از نکاتی است که باید مدنظر قرار داده شود تا بتوان فرش را به طور سالم نگهداری و شستشو نمود در عین این که طول عمر بالایی را برای استفاده داشته باشد؛ پس با این توصیف بهتر است به نکات ذیل در باب شستشوی فرش در منزل توجه نمایید:

  • قبل از شستشوی فرش ماشینی حتما از آن غبارگیری نمایید و گرد و خاک را آن جدا نمایید و سپس آنها را با جارو برقی بروبید.
  • کوبیدن فرش بر زمین جهت جدا کردن گرد و غبار از آن از جمله کارهای بسیار نادرستی است که باعث گسیختگی تار و پود فرش خواهد شد.
  • جارو برقی خود را در جهت مناسب خاب فرش قرار دهید و حتی الامکان از جارو برقی هایی که برس ضربه زننده دارند، استفاده نمایید؛ چون این موضوع تضمین می‌کند هم خاک های سطحی و هم خاک های لابلای خاب فرش را بگیرد و بهتر است جارو برقی را سه یا چهار مرتبه روی هر نقطه از فرش بکشید.
  • بهتر است برای شستشو از صابون های کم اسید استفاده کنید یا شامپو فرش هایی مناسب این محصولات زیرا مواد پاک کنننده با خاصیت اسیدی احتمال از بین رفتن تار و پود فرش را به دنبال دارد. همچنین سعی کنید برای شستشوی فرش ها به هیچ وجه از آب خالی استفاده نکنید؛ زیرا چسبنده شده و دیرتر خشک می‌شوند و دلیل آن رسیدن آب به ریشه های فرش بوده و تکرار آن باعث پوسیدن فرش شما خواهد شد.
  • پس از شامپو فرش کشیدن تا نیم ساعت روی فرش راه نروید و به هیچ وجه برای سفید کردن ریشه های فرش از مواد سفید کننده استفاده نکنید؛ چون که پوسیدگی سریع ریشه ها را به دنبال دارد.
  • سعی نمایید فرش ها را برای مدت طولانی در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • سعی نمایید برای شستشوی فرش ها زیاد از قالی شویی ها استفاده نکنید؛ زیرا آنها از شوینده هایی با آنزیم های قوی استفاده می‌کنند که باعث کاهش مقاومت فرش های ماشینی خواهد شد.

از بین بردن لکه فرش ماشینی

از دیگر نکاتی که در شستشوی فرش باید بدان توجه داشته باشید و به حتم قبل از بحث شستشو باید آن را انجام دهید از بین بردن لکه فرش ماشینی است که به قطع باید بر اساس نوع لکه و روش های از بین رفتن آن آگاه بوده و سپس بعد از آن اقدام به شستشوی فرش نمایید؛ پس با این تفاسیر در صورت ریختن هر مایعی بر روی فرش بهتر است سریعا به رفع و تمیز نمودن آن اقدام کنید که مسئله با اهمیت در نگهداری از فرش ماشینی است و در صورت عدم رفع آن در حین شستشو این لکه ها تثبیت خواهند شد.

در صورت ریختن غذا یا نوشیدنی یا حتی چسبیدن آدامس یا لکه چسپ بر روی فرش بهتر است در ابتدا به سرعت ماده ریخته شده را بدون هر گونه مالش از روی فرش جمع نمایید و سپس محل کثیفی را با آب گازدار شستشو دهید و پس از شستشو اقدام به خشک کردن آن نمایید.

نحوه خشک کردن فرش مرطوب و تاثیر آن در شستشو و نگهداری فرش

نکته دیگری که بعد از شستشو یا حتی از بین بردن لکه فرش باید بدن توجه داشته باشید و از نکات ضروری برای شستشوی فرش و نگهداری از آن است نحوه خشک کردن فرش مرطوب و تاثیر آن در شستشو و نگهداری فرش است که طول عمر بالایی را برای آن به همراه دارد و در زیر بدان اشاره نموده ایم:

  • با توجه به گفته های بالا می‌توان به این نکته که حتما باید فرش را زود خشک کنید، اشاره داشت؛ پس اگر جایی از فرش رطوبت دارد برای جلوگیری از پوسیدگی به حتم سریعا به دنبال خشک کردن آن باشید و در فرش های شستشو شده نیز با روش های چون جابه جا کردن فرش، لول کردن و باز کردن آن سریعا این اقدام را انجام دهید.
  • از گذاشتن فرش در محیط مرطوب جلوگیری نمایید؛ زیرا رطوبت دشمن فرش است و تار و پود را دچار پوسیدگی می‌نماید. همچنین از قرار دادن گلدان و درختچه بر روی قالی خودداری نمایید؛ زیرا اغلب فرش ها از آب اضافی ناشی از پای گلدان دچار پوسیدگی می‌شوند و در صورت بروز این حادثه سریعا به دنبال راهکاری برای خشک کردن فرش باشید
دکمه بازگشت به بالا