اقتصادی

بررسی تاثیر به ثمر رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه گفت: «حتی اگر بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز پس از معامله هراس داشته باشد، من فکر می کنم اگر شرکت ها بتوانند نرخ ارز را پایین بیاورند که به ابزارهای مورد نیاز برای ارتقای دستگاه های خود نیاز دارند.» کیفیت و کمیت اقلام و در نتیجه سودآوری آنها افزایش می یابد.

رضا صفی خانی در گفت وگو با نازک نارنجی، درباره وضعیت اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: بر اساس آمار و اسناد موجود، وضعیت اقتصادی ایران در سال 2018 به دلیل خروج آمریکا از برجام و … تحمیل شدید با افزایش صادرات نفت از 2.5 میلیون بشکه در روز به 200000 بشکه در روز، مجازات ها برای بخش نفت چندان مطلوب نیست.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این، ریال بیش از 85 درصد از ارزش خود را از دست داده و از سوی دیگر، نرخ منفی رشد اقتصادی در سال های تعزیرات، باعث افزایش سطح کلی قیمت ها، افزایش کسری بودجه و افزایش کسری بودجه دولت شده است. در نتیجه افزایش بدهی دولت و موارد دیگر. دنبال کرد.

نمودار نرخ رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر

ارزیابی تاثیر مذاکرات بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه و فعالیت‌های تولیدی کشور از معامله احتمالی منتفع می‌شود، گفت: همانطور که در نمودار بالا مشخص است، رشد اقتصادی کشور در سال 1395 پس از برجام به 14 درصد رسید. رشد شاخص بورس اوراق بهادار تهران در سال های اخیر ناشی از کاهش ارزش است. همچنین بر اساس آمار منتشر شده رشد اقتصادی کشور منفی است.

صفی خانی افزود: طی دو سال گذشته نرخ رشد خالص شکل گیری سرمایه گذاری ثابت در اقتصاد ایران برای اولین بار منفی بوده است به عبارت دیگر نرخ استهلاک سرمایه ثابت بیشتر از سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی است که نمی تواند. در دراز مدت حفظ شود.

ارزیابی تاثیر مذاکرات بازار سرمایه

وی افزود: همانطور که نمودار نشان می دهد روند خالص تشکیل سرمایه ثابت منفی شده است. ادامه این روند می تواند مشکلات جدی را در کشور ایجاد کند، اما توافقات و منابع مالی اضافی می تواند سرمایه گذاری دولت را در صنایعی مانند برق و گاز افزایش دهد. بدون توافق قرارداد با برجام، دولت در تامین منابع مالی این صنایع با مشکلات جدی تری مواجه خواهد شد. به منظور افزایش سرمایه، اجتناب ناپذیر است که به نفع شرکت های بزرگ بورسی باشد، نه به نفع بازار سهام.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با بیان بخشی از تاثیر پذیرفتن قرارداد برجام بر بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع اصلی که پس از توافق باید مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گیرد، نرخ ارز است. چرا که بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز پس از معامله هراس دارد، زیرا برخی معتقدند بر اساس انحراف، سودآوری شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

صفی خانی ادامه داد: اما به نظر من اگر شرکت ها بتوانند ابزارهای مورد نیاز خود را برای ارتقای تجهیزات تولیدی خود با سرعت کمتری تهیه کنند، کیفیت و کمیت کالا افزایش می یابد که به نوبه خود افزایش سود خواهد داشت. می گذارد.

نمودار نقدینگی کشور به میلیارد دلار

ارزیابی تاثیر مذاکرات بازار سرمایه

وی در پایان به حجم نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: حجم نقدینگی کشور تا پایان سال 1400 به 4800 هزار میلیارد تومان می رسد که طبق برآوردها در صورت دولت فعلی این رقم تا پایان سال 1401 به 6500 خواهد رسید. می خواهد اگر نسبت های سال 95 و 96 شروع به سمپاشی کند منجر به ورود سرمایه از کشور و کاهش تولید می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا