اقتصادی

نقدینگی همیشه در فروردین‌ماه کم می‌شود

در حالی که آمارهای بانک مرکزی حکایت از کاهش 0.2 درصدی حجم نقدینگی در فروردین ماه امسال دارد، یک کارشناس اقتصادی دلیل این کاهش را ایام نوروز، کاهش فعالیت بانک ها و کاهش پرداخت تسهیلات می داند و معتقد است این کاهش سالانه اتفاق خواهد افتاد. .تامین می کند و غیر طبیعی نیست.

به گزارش نازک نارنجی، آمار بانک مرکزی از متغیرهای پولی و بانکی نشان می دهد که حجم نقدینگی به 4823 هزار و 290 میلیارد تومان رسیده و نسبت به اسفند سال گذشته 0.2 درصد کاهش داشته است.

نکته مهم از آمارهای پولی رشد منفی نقدینگی است که در این زمینه کامران ندری – کارشناس بانکی – در گفت وگو با نازک نارنجی به بررسی علت کاهش نرخ رشد نقدینگی پرداخت.

وی در این خصوص اظهار داشت: هر ساله در اولین ماه سال کاهش نرخ رشد نقدینگی به دلیل ناآرامی های نوروزی، کاهش فعالیت بانک ها و کاهش پرداخت تسهیلات رخ می دهد که این کاهش نرخ ها را نیز کاهش می دهد. نقدینگی . البته در سال های گذشته نرخ رشد نقدینگی در فروردین ماه به صفر رسید.

رشد منفی نقدینگی اخیراً اتفاق افتاده است

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین کاهش نقدینگی در فرودین ماه غیرعادی نیست و نرخ رشد منفی نقدینگی تنها برای اولین بار رخ داده است. از سوی دیگر این کاهش نقدینگی در ماه های آینده ادامه نخواهد داشت و در صورت انتشار آمار اردیبهشت، احتمال افزایش این نرخ وجود دارد.

ندری با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی در اولین ماه سال به طور مداوم کاهش یافته و امسال منفی شده است، ادامه می دهد: ادامه روند نزولی نرخ رشد نقدینگی نیازمند اصلاحات ساختاری است. مهم ترین دلیل رشد نقدینگی در بانک ها این است که مشکل جدی بانک ها وجود دارد که نرخ سود واقعی منفی است و تا زمانی که این نرخ منفی باشد، تقاضا برای وام بالا خواهد بود که این موضوع باعث افزایش نقدینگی می شود. . در ماه فرودین هیچکس به دنبال وام و تسهیلات نبود، در نتیجه نقدینگی کاهش یافت و در ماه های دیگر افزایش تقاضای وام بر نقدینگی تاثیر داشت.

شرایط کاهش قابل توجه نقدینگی

وی کاهش چشمگیر نقدینگی را ناشی از اصلاحات ساختاری، پولی، بانکی و بودجه ای دانست و گفت: این کاهش نقدینگی در فروردین ماه ربطی به کاهش تقاضای بانک مرکزی از دولت یا بانک ها ندارد و عامل غالب است. ویژگی کاهش درآمد به دلیل تعطیلات است. نوروز باعث کاهش فعالیت بانک ها می شود.

این اظهارات کارشناسی در حالی است که آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که حجم نقدینگی از مرز 4900 هزار میلیارد تومان گذشت که نسبت به پایان سال 1400 و در مقایسه با رشد متغیر مذکور در همان زمان 2.3 درصد افزایش داشته است. سال گذشته (3.6 درصد) 1.3 واحد درصد کاهش نشان داد.

همچنین نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی در اردیبهشت 1401 معادل 37.3 درصد بوده است.

بانک مرکزی حدود 2.6 واحد درصد رشد نقدینگی را در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1401 در ارتباط با الحاق خلاصه اطلاعات در دفتر کل دارایی ها و بدهی های بانک آنلاین اختیار به خلاصه اطلاعات موجود در دفتر کل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (به دلیل ادغام بانک های تحت مالکیت نیروهای مسلح بانک سپه) و فاقد آثار پولی محسوب می شود. به عبارت دیگر، در صورت معکوس شدن اثرات آمار پوشش مذکور، رشد نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه 1401 نسبت به پایان اردیبهشت 1400 معادل 7/34 درصد خواهد بود.

همچنین رشد پایه پولی در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1400 به 30.5 درصد رسید. لازم به ذکر است که پایه پولی در پایان اردیبهشت 1401 (معادل 6432.1 تریلیون ریال) نسبت به پایان سال 1400 رشد 6.5 درصدی داشته است. که نسبت به رشد متغیر مذکور در مدت مشابه سال قبل (7.4 درصد) 0.9 واحد درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا