علمی و پزشکی

ابتلاء ۵ نفر به سرخک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نازک نارنجی/ خراسان رضوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گزارش ۵ نفر مبتلا به سرخک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که ۴ نفر از آنها اتباع خارجی و یک نفر ایرانی است. اکثر این افراد اکنون تحت درمان هستند و مشکلی ندارند.

دکتر. سید جواد حسینی امروز در نشست خبری تشریح بیماری های ویروسی نوپدید منشاء ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درباره وضعیت کرونا در مناطق تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گذشته 12 روز است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش فوتی مبنی بر ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قلب دریافت نکرده است، اما یک نفر بر اثر بیماری عروق کرونا ویروس قلب در سراسر استان فوت کرده است. تعداد بیماران بستری در بیمارستان حدود 100 نفر بود.

وی افزود: همچنین تعداد مراجعات سرپایی برای کرونا کاهش یافته و به 100 تا 150 مورد در روز رسیده است. با این حال، وضعیت تغییر نکرده است و استفاده از ماسک تا زمانی که ستاد ملی کرونا به ما اعلام کند، همچنان توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار واکسیناسیون کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه گفت: در حال حاضر در جمعیت بالای 18 سال، دوز اولیه 98.01 درصد، دوز دوم 87.44 درصد و دوز سوم 38.37 درصد بود. دوز تزریقی نوبت سوم کمتر از میانگین کشوری بود اما با دوز اول و دوم وضعیت خوبی داشتیم.

حسینی خاطرنشان می کند: بیماری های بعد از عروق کرونا ویروس مانند دیابت و بیماری های روانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا اگر اتفاق خاصی افتاد، بتوان آن را مدیریت کرد. 9 ماه تا 40 سال برای ورود به استان از مرز شرقی واکسن کرونا و سرخک تزریق می شود. همچنین افرادی که قصد ورود به استان را دارند باید آزمایش کرونا منفی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس پروتکل ها، شهروندان 9 ماهه تا 30 ساله ساکن در شهرها نیز با واکسن سرخک واکسینه می شوند. به همین منظور تا امروز اسامی حدود 217 هزار شهروند واکسینه شده در سامانه سینا ثبت شده است. حدود 60000 نفر از آنها تاکنون واکسینه شده اند.

حسینی در خصوص کودکان زیر پنج سال ایران که برای واکسن کرونا اقدام نکردند، گفت: حدود 6400 نفر نوبت اول و 26 هزار نفر دوز دوم را دریافت نکردند که در پیگیری‌ها توانستیم تزریق کنیم. واکسن به 60 درصد از این جمعیت.

وی همچنین درباره شیوع آبله میمون اظهار کرد: اولین مورد آبله میمون در آفریقا در سال 1958 و اولین مورد انسانی در سال 1970 در کنگو شناسایی شد. منشا این بیماری می تواند موش باشد. راه های انتقال بیماری تماس با افراد و حیوانات بیمار، قطرات تنفسی و تماس غیرمستقیم با لباس است. این موارد نشان می دهد که تنفس در این بیماری موثر است و به همین دلیل استفاده از ماسک اهمیت دارد. لازم به ذکر است که پس از بیماری عروق کرونا ویروس، میزان آنفولانزا و سرماخوردگی که از طریق تنفس منتقل می شود نیز به دلیل استفاده از ماسک کاهش می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: دوره این بیماری معمولا بین سه تا 13 روز است اما از پنج تا 21 روز می تواند ادامه یابد. مرگ و میر این بیماری بین یک تا 10 درصد گزارش شده است. راه های پیشگیری از این بیماری عبارتند از: جلوگیری از تماس نزدیک انسان با حیوان آلوده، جلوگیری از عفونت در مراکز مختلف، استفاده از ماسک و قرنطینه فرد مبتلا. افرادی که علیه آبله واکسینه شده اند حدود 75 درصد در برابر آبله مصون هستند.

حسینی در خصوص علائم جذام گفت: علائم این بیماری ضعف، تب و بثورات پوستی است. بثورات یک تا سه روز پس از تب ظاهر می‌شوند و معمولاً روی صورت و کف دست‌ها و پاها هستند. در این بیماری، بزرگ شدن غدد لنفاوی اغلب رخ می دهد که در چاه طبیعی رخ نمی دهد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جلوگیری از شیوع آبله میمونی افزود: همکاران ما در مرز افراد مبتلا به تب بالا و کسانی که به کشورهایی که این بیماری در آنها مشاهده شده بود را معاینه کردند. تاکنون این بیماری در 21 کشور شناسایی شده است، اما در منطقه ما به استثنای یک مورد در امارات، این بیماری تشخیص داده نشده است. تا 6 ژوئن، 219 نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز تصریح کرد: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و درمان خاصی جز درمان نگهدارنده وجود ندارد. اگر درمان نگهدارنده انجام نشود، این بیماری می تواند 100٪ کشنده باشد. با توجه به اعزام زائران به مکه، ذبح حیوانات در بازگشت باید به صورت بهداشتی انجام می شد. تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است و امیدواریم این روند تا پایان این مدت ادامه داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه سالک دو مدل تر و روستایی و دیگری خشک و شهری وجود دارد، گفت: اغلب مدل مرطوب این بیماری مشکلاتی را ایجاد می کند. این بیماری در مناطقی که آب انباشته شده و نخاله های ساختمانی وجود دارد، شیوع بیشتری دارد. تاکنون آماری از شیوع این بیماری ندارم، اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک ناظر خوب پیگیر این موضوع است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا