اقتصادیمطالب کسب و کار

استخراج ارز دیجیتال و ماینینگ بیت کوین چیست؟

افزایش‌های قیمتی ارز‌های دیجیتال توجهات بسیاری از سرمایه‌گذاران را به این بازار جلب کرده است و شاهد گسترش جهانی سرمایه‌گذاری در بازار پرنوسان رمزارز هستیم.

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها در تلاش برای کسب سود از افزایش و یا کاهش قیمتی رمزارز‌ها هستند، اما تنها راه سرمایه‌گذاری در این بازار خرید و فروش رمزارز نیست و فناوری بلاک چین و ارز‌های دیجیتال فرصت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری در اختیار علاقه مندان قرار داده‌اند.

یکی از این فرصت‌های جذاب، استخراج ارز دیجیتال نام دارد. فرآیندی که پیش نیاز فعالیت بسیاری از بلاک چین‌های محبوب بازار است و بسیاری هم اکنون با ماینینگ ارز دیجیتال کسب درآمد دارند.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

ارز‌های دیجیتال ماهیت غیرمتمرکز دارند، به این معنی که شرکت و یا فردی این ارز‌ها را مدیریت نمی‌کند و به همین دلیل تمامی فرآیند‌ها و فعالیت‌ها در این شبکه‌ها توسط خود کاربران و علاقه مندان پروژه انجام می‌شود.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان نیز به صورت غیرمتمرکز فعالیت خود را آغاز کرده است و در راستای ارائه راه حلی غیرمتمرکز برای اجرا و انجام فعالیت‌ها، از مکانیزم اجماعی به نام مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

مکانیزم اثبات کار به کاربران این امکان را می‌دهد تا با حل معادلات پیچیده ریاضی، در شبکه مشارکت داشته باشند و علاوه بر کمک به شبکه بیت کوین برای ادامه فعالیت و پردازش تراکنش‌ها، پاداش نیز دریافت کنند. تمامی این فعالیت‌ها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال امکان‌پذیر شده است.

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که در آن کاربران با استفاده از توان پردازشی رایانه خود، تراکنش‌ها را پردازش و بلاک‌ها را به زنجیره اضافه می‌کنند و در نتیجه این فعالیت‌ها، ارز‌های جدید تولید شده را پاداش می‌گیرند.

در حالی که در سال ابتدایی فعالیت بیت کوین هرکسی می‌توانست با رایانه خود استخراج ارز دیجیتال را انجام دهد، اما به مرور زمان و با افزایش محبوبیت جهانی بیت کوین، استخراج این ارز دیجیتال با پیچیدگی‌های بیشتری همراه شده است و به همین دلیل امروزه فرآیند استخراج ارز دیجیتال به سخت‌افزار‌های قدرتمند و مخصوصی نیازمند است.

سخت‌افزار‌ها و دستگاه‌هایی که توان پردازشی بالایی دارند اما مصرف انرژی آن‌ها نیز بیشتر است که باعث افزایش هزینه‌های استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال می‌شود. علاوه بر هزینه‌های مصرف انرژی، این دستگاه‌ها ممکن است خراب شوند و یا به جایگزینی نیاز داشته باشند که هزینه‌های استخراج را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل شبکه‌های بلاک چینی با مکانیزم اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین در ازای فعالیت و مشارکت در شبکه، به کاربران پاداش می‌دهند. این پاداش که در برخی شبکه‌ها مانند بیت کوین ارز جدید تولید شده است، این امکان را به استخراج‌کنندگان می‌دهد تا در ادامه آن را به فروش برسانند و به سود دست پیدا کنند.

در حالی که در گذشته این امکان وجود داشت استخراج‌کنندگان به صورت فردی فرآیند استخراج را انجام دهند و بیت کوین‌ها را دریافت کنند، اما با پیچیده و سخت‌تر شدن فرآیند استخراج امروزه استخراج‌کنندگان با مشارکت یکدیگر فرآیند استخراج را انجام می‌دهند.

در این مشارکت، استخراج‌کنندگان قدرت و توان پردازشی خود را با یکدیگر شریک می‌شوند تا در فرآیند استخراج ارز دیجیتال شرکت کنند و در نهایت پاداش بدست آمده بین این افراد براساس میزان فعالیت و مشارکت تقسیم می‌شود. این مشارکت در بخشی به نام استخر استخراج ارز دیجیتال انجام می‌شود.

آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

بلاک چین بیت کوین همانند دیگر بلاک چین‌های جهانی با مکانیزم اثبات کار، به استخراج‌کنندگان پاداش می‌دهد. این پاداش که به شکل بیت کوین پرداخت می‌شود، این امکان را به استخراج‌کنندگان می‌دهد تا با کمک به شبکه بیت کوین کسب درآمد داشته باشند.

با وجود تمام پیچیدگی‌ها و سخت‌تر شدن فرآیند استخراج بیت کوین، اما این فعالیت همچنان سودآور است و بسیاری در سراسر جهان هم اکنون به استخراج بیت کوین و کسب درآمد از این روش مشغول هستند.

استخراج بیت کوین در کشور ما نیز قانونی شده است و شما نیز می‌توانید با دریافت مجوز‌های مورد نیاز، سرمایه‌گذاری و استخراج ارز دیجیتال بیت کوین را آغاز کنید.

استخراج بیت کوین چه زمانی تمام می‌شود؟

بیت کوین از جمله ارز‌های دیجیتال بازار است که عرضه کل محدودی دارد. در نهایت تنها 21 میلیون بیت کوین در جهان وجود خواهد داشت و هم اکنون بیش از 19 میلیون آن استخراج شده است. اما این اعداد به معنی پایان زودهنگام استخراج ارز دیجیتال بیت کوین نخواهد بود و مکانیزمی در این بلاک چین وجود دارد که پاداش ماینر‌ها را به طور مداوم و در بازه‌های 4 ساله نصف می‌کند.

این مکانیزم که هاوینگ نام دارد باعث می‌شود تا استخراج بیت کوین‌ها سخت‌تر و در مدت بیشتری انجام شود و به همین دلیل در حالی که طی چند سال گذشته 19 میلیون بیت کوین استخراج شده است، اما پیش‌بینی می‌شود استخراج 2 میلیون بیت کوین باقی مانده تا سال 2140 به طول انجامد.

لازم است بدانید حتی در صورت استخراج تمام بیت کوین‌ها، ماینر‌ها همچنان می‌توانند پاداش دریافت کنند اما پاداش آن‌ها دیگر بیت کوین‌های جدید نخواهد بود و بخشی از کارمزد‌های پرداخت شده توسط کاربران به آن‌ها تعلق پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

فرآیند استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های جذاب کسب درآمدی امروزه است و بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار، توجهات بسیاری از استخراج‌کنندگان سراسر جهان را به خود جلب کرده است. شما نیز می‌توانید با دریافت دستگاه و مجوز‌های مورد نیاز، در استخراج بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید و در مدت کوتاهی کسب درآمد خود را آغاز کنید.

مهم است توجه داشته باشید که استخراج ارز دیجیتال ریسک‌های خود را نیز دارد و قبل از سرمایه‌گذاری باید با این ریسک‌ها آشنا باشید.

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.
دکمه بازگشت به بالا