علمی و پزشکی

استان‌های خلوت‌تر برای سفر اعلام شد

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اعلام اینکه ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در هشت استان کشور به بیش از 80 درصد رسیده است، فهرست استان‌های کم‌ترسفر و دورافتاده را برای سفر ایمن و شلوغ اعلام کرد. کرونا .

به گزارش نازک نارنجی، سید مصطفی فاطمی در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر که چهارشنبه 25 اسفندماه در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، بر ضرورت مدیریت سفر در نوروز امسال تاکید کرد. 30 درصد بیشتر از نوروز سال 98 خواهد بود، گفت: بررسی ها نشان از هشت استان دارد. بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد ضریب اشغال مراکز مسکونی به 80 درصد رسیده است.. در این گونه استان ها شهرهای جایگزین تعیین شده است تا در زمان سفر و ازدحام در مرکز، برای مدیریت سفر و جلوگیری از ازدحام به آنها اطلاع داده شود.

وی افزود: در برخی شهرها نرخ رزرو در مراکز اقامتی کم است و در شرایط کرونا به مردم توصیه می شود این مکان ها را برای سفر انتخاب کنند. البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان و کرمان اکنون از استان هایی هستند که مراکز اقامتی آن کمتر رزرو شده و کمتر رفت و آمد می شود.

دبیر ستاد خدمات سفر به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برای سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: 225 قطار مسافربری با 224 هزار صندلی، 124 بندر و 2840 کشتی، 26 هزار صندلی پرواز و 24 هزار مینی بوس یکی از ظرفیت های نوروزی آماده شده است.

وی افزود: اکثر پایگاه‌های نوروزی وابسته به ناجا هستند و هلال احمر نیز در قالب 799 پایگاه و 1250 تیم امدادی و 22 پایگاه هوایی در نوروز و حدود 1200 تیم نظارتی در حوزه سلامت خدمات رسانی می‌کنند.

فاطمی همچنین گفت: علاوه بر سامانه 09629، مراکز گردشگری و اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از طریق اپلیکیشن آن در دسترس خواهند بود. حدود 890 پایگاه امداد خودرو در مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی ایجاد شده و علاوه بر آن امسال امداد خودروهای آفرود نیز فعال شده است.

وی افزود: این مرکز برای تعیین مسیر تردد این نوع خودروها، خودروهای آفرود را ساماندهی می کند. زیرا آسیب های زیادی از این طریق وارد می شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین از احداث 1000 سفره در هفت سین و بازارچه صنایع دستی در مراکز گردشگری و 30 کیلومتری ورودی شهرک های پر ترافیک برای برهم زدن ترافیک و تصادف جاده ای خبر داد.

فاطمی تاکید کرد: در تعطیلات نوروزی از مراکز اسکان غیررسمی برای سفر ایمن و سالم استفاده نمی شود، اما در مواقع ضروری از ظرفیت سالن های ورزشی، خوابگاه های دانشجویی و کلاس های درس استفاده می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت خدمات گردشگری در ایام کرونا باقی مانده است، گفت: در حال حاضر تمامی امکانات را برای اسکان مسافران جمع آوری کرده ایم، برخی از امکانات را که حذف شده بود، بازسازی کرده ایم. همچنین بخشی از ظرفیت کاهش یافته در دوره کرونا را بررسی کردیم و سعی کردیم ظرفیت را به 98 برسانیم.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه فرهنگ سفر مردم ما لحظه آخری است، پرسید: حتما برای سفرهای نوروزی از قبل برنامه ریزی کنید و مردم به اطلاعیه ها توجه کنند که در نوروز با کمترین آسیب مواجه خواهیم شد. .

استان های دوردست بیشتری برای این سفر اعلام شد

تمامی امکانات گردشگری باید کد سامانه «ایران من» را نصب کنند

یحیی نقی زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز گزارشی از روند پایش قبل از نوروز برای اطمینان از اجرای پروتکل ها و واکسیناسیون پرسنل و قیمت مراکز اقامتی و گردشگری ارائه کرد و افزود: برای اولین بار است. تیم های نظارتی تخصصی در نوروز از روز چهارشنبه 25 اسفندماه به منظور نظارت و رصد مستقیم شکایات دریافتی از سامانه اعزام شدند.

وی با تاکید بر اینکه پذیرایی از مسافران نوروزی در اماکن اقامتی منوط به ارائه گواهی واکسیناسیون است، گفت: برای اجرای مصوبات ستاد کرونا، برای تامین امنیت مقاصد و امکانات به گردشگر، تصمیم به اتصال تمامی گردشگری گرفته شد. تسهیلات به سامانه ایران من. همچنین مسافران می توانند قبل از عزیمت از طریق سامانه جانا از امنیت اقامتگاه مطلع شوند.

نقی زاده در پاسخ به سوال نازک نارنجی مبنی بر نحوه نظارت بر قیمت مراکز گردشگری و اقامتی با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر نظارت و کنترل قیمت ها در نوروز، گفت: خدمات مسافرتی به ویژه در بخش اقامتی در آستانه نوروز خیر. افزایش یا تعدیل نرخ، زیرا در آن در اکتبر امسال اتفاق افتاد. ضمن اینکه برای اینکه هزینه سفر افزایش پیدا نکند، قیمت گذاری مراکز اقامتی کمتر از نرخ تورم است. برای مدیریت این امر بخشنامه ای مبنی بر عدم تغییر قیمت این مراکز برای رسیدگی به مردم صادر شد و نظارت مستقیم و میدانی توسط رئیس و مرکز استان انجام شد. نظارت بر قیمت مشکلی ندارد، مگر اینکه به ما اطلاع داده شود.

25 مکان تاریخی و 785 موزه برای نوروز آماده است

همچنین فرهاد عزیزی، مدیرکل پایگاه های ملی و جهانی نیز با اشاره به کاهش بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی در دوره کرونا اظهار کرد: در سال 98 حدود هفت میلیون و در سال 99 حدود 420 هزار گردشگر از این مکان ها بازدید کردند.

وی با بیان آمادگی موزه ها، پایگاه ها و اماکن تاریخی برای نوروز از بهمن ماه گفت: 253 پایگاه ملی و بین المللی و 785 موزه آماده بازدید نوروزی هستند. 60 نقطه شامل پایگاه ها و موزه های ملی و بین المللی به عنوان پایلوت برای اجرای مراسم نوروزی در کشور انتخاب شده و 2000 برنامه و مکان آیینی در نوروز پیش بینی شده است.

حسن میثمی – مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنعت با آغاز سفرهای نوروزی طی روزهای گذشته از معرفی اهداف گردشگری و کمتر دیده شدن از طریق فضای مجازی در روزهای آینده خبر داد. بازدید شده توسط مردم Take.

تفاهم نامه همکاری بین ایران و شرکت ارتباطات سیار ایران

در پایان این دیدار، تفاهم نامه همکاری بین معاونت گردشگری و شرکت ارتباطات سیار ایران با هدف تسهیل در خدمات رسانی به مسافران و گردشگران منعقد شد که وی سدسازی را از جمله اقدامات این تفاهم نامه عنوان کرد. به گفته معاون گردشگری این تفاهم نامه که 50 سال اعتبار دارد، خدمات مورد نیاز گردشگری را ارائه می کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا