اقتصادیمطالب کسب و کار

چگونه عرضه اولیه ارز دیجیتال بخریم؟

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها

با توجه به مقبولیت بسیار زیاد ارزهای دیجیتال در حال حاضر بین مردم دنیا و همین طور پتانسیل های بسیار زیاد این بازار برای سودآوری و عرضه ارزهای دیجیتال جدید با ساختارهای گوناگون، آموزش ارز دیجیتال در مشهد و عرضه اولیه ارزهای دیجیتال نیز بسیار زیاد شده است. در پاسخ به این سوال که عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست میتوان گفت که ساختار کلی عرضه اوليه ارز ديجيتال مثل عرضه اولیه سهام در بورس است ولی خب در جزئیات متفاوت هستند.

حال خیلی ها سوال دارند که نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال به چه صورت است و اینکه چگونه عرضه اولیه ارز دیجیتال بخریم. اگر دوست دارید بدانید عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چگونه است و چطور میتوانید از جدیدترین عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شوید و از این طریق سود خوبی کسب کنید، این مطلب راهنمای رایگان را تا انتها مطالعه کنید.

مفهوم عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

چنانچه تا به امروز قصد خرید ارزهای رمزپایه از جمله بیت کوین و اتریوم را داشته‌ اید، احتمالا کلمه عرضه اولیه سکه یا همان ICO به گوشتان خورده است. چنانچه به دنبال سرمایه‌ گذاری در عرضه اولیه‌ سکه و خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال هستید، باید در نظر داشته باشید که ICO ها ریسک بسیار بالایی دارند و احتمال کلاهبرداری در آن ها بسیار زیاد است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با مفهوم عرضه اولیه سکه و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

عرضه اولیه سکه یا ICO یک عرضه عمومی و بین المللی است که برای جذب سرمایه عمومی و تامین مالی یک پروژه ارز دیجیتال یا برنامه غیرمتمرکز از آن استفاده می‌ شود. در ICO افراد با استفاده از سایر رمزارزها مثل بیت کوین و اتریوم یا ارزهای رایج مثل دلار و پوند در پروژه سرمایه گذاری کرده و در قبال سرمایه خود توکن دریافت می کنند.

جذاب‌ ترین قابلیت ICO عدم وجود خط قرمز و تشریفات گوناگون است چرا که برای خرید یک توکن ICO تنها لازم است به اینترنت دسترسی داشته باشید. یک شرکت به این منظور که بتواند عرضه اولیه سکه داشته باشد، باید مقاله ای در خصوص با اهداف و نحوه عملکرد پروژه ثبت و منتشر نماید. با کمک عرضه اولیه سکه شرکت ها قادر خواهند بود در چند ثانیه میلیون‌ ها دلار سرمایه جمع‌ آوری کنند.

جالب است بدانید که مقدار سرمایه‌ ای که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی از طریق ICO جمع‌ آوری شده است بسیار قابل توجه است. در سال ۲۰۱۷ شرکت های ارز دیجیتال از طریق ICO توانستند ۵٫۶ میلیارد دلار سرمایه جمع کنند. چنانچه این عدد باعث تعجب کردنتان شده است باید بدانید که در سال ۲۰۱۸ شرکت ها از طریق عرضه اولیه سکه تنها در عرض ۴ ماه نیم توانسته‌ اند تقریبا ۶٫۳ میلیارد دلار سرمایه جمع کنند! از نظر فنی ICO فروش جمعی در بستر بلاک چین و نسخه دیجیتالی تأمین مالی جمعی است.

عرضه اولیه سکه ساده ترین روش برای توسعه دهندگان برنامه های غیرمتمرکز در راستای جمع‌ آوری سرمایه مورد نیاز آنهاست، به صورتی که هر فرد به سادگی بتواند در پروژه‌‌ ها و برنامه‌ های غیرمتمرکزی که قصد خرید توکن‌ های آن را دارد، سرمایه گذاری نماید. عرضه اولیه سکه نخستین بار در جولای سال ۲۰۱۴ در مرکز توجه قرار گرفت. در آن تاریخ اتریوم با استفاده از ICO توانست بیش از ۱۸٫۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند و موجب ایجاد موج جدیدی در عرضه اولیه سکه شود.

امروزه با موفقیت اتریوم از عرضه اولیه سکه به عنوان روشی مطمئن برای تامین مالی پروژه‌ های ارزهای رمزنگاری شده و عرضه توکن استفاده می‌ شود، ولی با تمام این مزایا و قابلیت ها، یک روی دیگر قضیه هم در ICO وجود دارد و آن هم این است که چنانچه مدیر پروژه و توسعه دهندگان با ارائه پروژه‌ای جذاب کلی سرمایه جذب کنند و پس از آن پول سرمایه‌ گذاران را بالا بکشند چه؟ همان‌ طور که گفته شد خرید عرضه اولیه سکه ریسک بالایی دارد و حتی در مواردی امکان دارد کلاهبرداری باشد و پولتان را از دست بدهید.

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چگونه انجام میشود؟

هنگامی که یک استارت آپ ارز دیجیتال قصد جمع آوری سرمایه از طریق عرضه اولیه سکه را دارد، به صورت معمول یک وایت پیپر یا همان Whitepaper را منتشر می‌ کند که نقشه‌ ای کلی از پروژه به شمار می رود که در آن اهداف کلی پروژه، سرمایه مورد نیاز، میزان توکن‌ های قابل نگهداری به وسیله سرمایه گذاران، نوع ارز قابل قبول برای خرید توکن‌ ها و مدت زمانی که عرضه اولیه سکه ادامه دارد به صورت کامل توضیح داده شده است.

در مدت زمانی که عرضه اولیه سکه ادامه دارد، طرفداران و حمایت کنندگان می‌ توانند توکن‌ های پروژه را با ارزهای رایج یا ارز دیجیتال خریداری کنند. این توکن‌ ها تا حدی مشابه سهام شرکت‌ های گوناگون هستند که عموم مردم توانایی خرید آن ها را دارند.

چنانچه سرمایه جمع آوری شده به حدی که در وایت پیپر تعیین شده بود نرسد، پول سرمایه گذاران عودت داده شده و اصطلاحا می گویند که آن عرضه اولیه ناموفق بوده است. چنانچه سرمایه لازم در مدت زمان تعیین شده جمع آوری شود، به آن یک عرضه اولیه موفق خواهیم گفت و شرکت از آن برای رسیدن به اهداف پروژه استفاده می کند.

نکته حائز اهمیتی که در این بین باید در نظر داشته باشید این است که با وجود اینکه برای عرضه‌ های اولیه سکه قانون خاصی در نظر گرفته نشده است، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا توانایی جلوگیری انجام آنان را دارد. به عنوان مثال سازنده تلگرام با عرضه اولیه موفق به جذب ۱٫۷ بیلیون دلار شد ولی این کمیسیون به دلیل اتهاماتی مبنی بر انجام اقدامات غیرقانونی به وسیله تیم توسعه دهنده به دنبال متوقف سازی این پروژه است.

افرادی که قصد سرمایه گذاری در عرضه‌ های اولیه دیجیتال را دارند، بهتر است پیش از هر چیز خودشان را با دنیای رمزارزها آشنا کنند. در اکثر عرضه‌ های اولیه سرمایه گذاران باید توکن‌ های از پیش ساخته شده آن شرکت را بخرند. این یعنی سرمایه گذار می بایست از پیش یک کیف پول برای رمز ارزهایی چون بیت کوین و اتریوم ساخته باشد. علاوه بر این، به یک کیف پول که قادر به نگهداری توکن‌ های مدنظر نیز باشد نیاز است. شاید برایتان سوال شود که چگونه از زمان عرضه اولیه ارز دیجیتال باخبر شویم؟

با توجه به این که دستورالعمل خاصی برای اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال جدید وجود ندارد، بهترین کار این است که به شکل آنلاین در مورد این گونه پروژه‌ ها مطالعه نمایید. عرضه‌ های اولیه سکه هیجان زیادی میان مردم به وجود می آورند و سایت‌ ها و اجتماعات اینترنتی زیادی وجود دارند که فرصت‌ ها و پروژه‌ های جدید را مورد بحث قرار می‌ دهند. تعدادی از سایت‌ ها به صورت اختصاصی روی عرضه‌ های اولیه سکه تمرکز می‌ کنند و سرمایه گذاران می‌ توانند با استفاده از آن، از عرضه‌ های اولیه جدید مطلع شوند و آن‌ ها را با یک دیگر مقایسه نمایند.

انواع عرضه اولیه سکه یا ICO

عرضه اولیه ارز دیجیتالی یا همان ICO ها به اشکال گوناگونی وجود دارند که هر کدام از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردار هستند. در ادامه به توضیح ۳ مورد از معروف ترین ICO ها طبق روش انجام آن ها پرداختیم :

  1. عرضه اولیه سکه صرافی ها – IEO : عرضه اولیه سکه صرافی ها که به اختصار IEO نامیده می شود، به خرید عرضه اولیه سکه ها از طریق صرافی های معتبر ارز دیجیتال می گویند. به این دلیل که صرافی ها قبل از سرمایه گذاری بر روی یک پروژه طراحی ارز دیجیتال به اعتبار سنجی آن می پردازند، بنابراین در صورتی که یک ارز دیجیتال را بتوان از طریق صرافی ها خریداری کرد، می توان گفت که رمز ارز مربوطه اعتبار نسبتا بالایی دارد.
  2. عرضه اولیه توکن اوراق بهادار – STO : عرضه اولیه توکن اوراق بهادار که به صورت خلاصه STO نامیده می شود. این نوع توکن ها دقیقا شبیه اوراق بهادار هستند و از فیلتر های قانونی مثل احراز هویت رد شده اند و دارای پشتوانه هستند که به عنوان یکی از کم ریسک ترین عرضه های اولیه سکه محسوب می شوند.
  3. عرضه اولیه سکه برگشت پذیر – RICO : عرضه اولیه سکه برگشت پذیر که به اختصار RICO نام دارد و در آن امکان پس دادن توکن ها و دریافت وجه پرداختی سرمایه گذاران در هر مرحله از پروژه وجود دارد.

سود و زیان شرکت در عرضه اولیه

بسیاری از عرضه های اولیه رمزارزها سود خوبی برای سرمایه‌ گذاران به همراه داشته اند. هر ارز اتریوم برای مثال ۰٫۰۰۰۵ بیت‌ کوین فروخته شد و در حال حاضر بیش از ۲۵۰ برابر شده است! غیر از اتریوم چند مورد ICO دیگر که بازدهی‌ های شگفت‌ انگیزی نصیب سرمایه گذاران کرده‌ اند که به شرح زیر هستند:

آیوتا – Iota : این ارز تنها ارز دیجیتال با ارزش بازار بالاست که از یک بلاک‌ چین برای انجام تراکنش‌ ها استفاده نمی کند. آیوتا یک شبکه با نام Tangle را مورد استفاده قرار می دهد. عرضه اولیه آیوتا در سال ۲۰۱۵ انجام شد و با موفقیت سرمایه‌ ای ۴۰۰ هزار دلاری جمع آوری کرد. در عرضه اولیه هر توکن با قیمت کمتر از ۰٫۰۰۱ دلار عرضه شد و همه ۱ میلیارد توکن این ارز در زمان عرضه به فروش رسید. خرید و فروش توکن آیوتا نزدیک یک و سال نیم بعد یعنی حدود ژوئن ۲۰۱۷ در پلتفرم‌ های معاملاتی شروع شد و قیمت آن ۰٫۶۳ دلار بود و جالب است بدانید که قیمت این ارز از زمان عرضه تا به امروز بیشتر از ۲۰۰۰ درصد سود نصیب خریداران عرضه اولیه آیوتا کرده است.

پروژه NXT : این پروژه یکی از قدیمی‌ ترین پروژه‌ های بلاکچین است که در نوامبر ۲۰۱۳ به وسیله یک توسعه‌ دهنده ناشناس ایجاد شد. ICO این ارز در فروم Bitcointalk در سپتامبر ۲۰۱۳ اجرا شد و مقدار بیت‌ کوین با ارزش ۱۶۸۰۰ دلار جمع آوری گردید. در آن زمان هر توکن از این ارز با قیمت ۰٫۰۰۰۰۱۶۸ دلار به فروش رفت و باورکردنی نیست که قیمت این ارز از آن زمان تا الان بیش از ۱۸ هزار برابر شده است!

نئو – NEO : نام این ارز پیش از این Antshares بود اما به NEO تغییر نام پیدا کرد. این ارز یک استارت آپ چینی در حوزه بلاکچین است و ICO آن در اکتبر ۲۰۱۵ انجام شد که در آن ۱۷٫۵ میلیون توکن فروخته شد و نزدیک ۵۵۰ هزار دلار سرمایه جمع آوری شد. قیمت هر توکن در زمان عرضه اولیه ۰٫۰۳۲ دلار بود و در حال حاضر ارزش این ارز از زمان عرضه اولیه بیش از ۴۰۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

نکته مهم : با ذکر این اعداد و ارقام، نباید فکر کنید که تمامی ICO ها چنین سودی خواهند داشت. این آمار و ارقام برای گذشته است و گذشته هیچ وقت شبیه آینده نیست. بسیاری از ICO ها بودند که به صورت وحشتناکی شکست خوردند و مبالغ زیادی از سرمایه‌ گذاران از بین رفت. اسکمرها و کلاهبرداران زیادی از ICO ها برای فریب استفاده می‌ کنند و سعی در جذب سرمایه افراد و کلاهبرداری از آن ها را دارند و متاسفانه بعضی از آن ها هم با مبالغ زیادی از پول افراد فرار می‌ کنند.

کلاهبرداری‌ در ICO ها

با این وجود که پروژه های ICO معمولا همراه با ایده های خلاقانه‌ و بسیار سودآور هستند، ولی در بیشتر اوقات یا با شکست مواجه می شوند و نتیجه خاصی ندارند یا کلاهبرداری هستند. در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۰ درصد از عرضه اولیه های سکه کلاهبرداری بودند و یا به نتیجه نهایی نرسیدند، در نتیجه افراد زیادی که رویای ثروتمند شدن یک شبه را داشتند در این راه ضررهای بسیاری متحمل شدند.

در بیشتر کشورهای جهان قوانین خاصی برای ICO‌ وجود ندارد و به علت آنلاین بودن عرضه اولیه سکه و عدم نیاز به مراجعه حضوری، این رخداد به ایده‌ ای برای کلاهبرداری تبدیل شده است. متاسفانه کلاهبرداران با نوشتن چند مقاله جذاب و طراحی یک وب سایت‌ زیبا، به سادگی سرمایه گذاران مبتدی را به دام می‌ اندازند، چرا که مبالغ پرداختی به صورت معمول بیت کوین و اتریوم است و با توجه به امنیت بالا و ناشناس بودن تراکنش ارزهای دیجیتال، پیگیری قانونی آن ها بسیار مشکل است و تقریبا بعد از ارسال وجه دیگر نباید انتظار بازگشت آن را داشت.

ترفندهای تشخیص معتبر بودن ICO ها

با توجه به این که موارد زیادی از کلاهبرداری در ICO ها تا به امروز دیده شده است، لذا هنگام خرید یک عرضه اولیه رمزارز حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  • دنبال عرضه اولیه ای باشید که بیشتر افراد شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال آن را تایید می کنند و توصیه به خرید و سرمایه گذاری در آن دارند.
  • با عقل تصمیم بگیرید؛ ICO ها همواره به دنبال ترغیب کاربران با دادن وعده های جذاب هستند تا بتوانند سرمایه آن ها را جذب کنند، ولی گول آنها را نخورید و با عقل خود تصمیم گیری کنید که کدام پروژه آینده درخشان تری دارد.
  • عرضه اولیه ارز های دیجیتال باید تیم مشخص و سایت مشخصی داشته باشد. توجه داشته باشید که این تیم در شبکه های اجتماعی فعال باشد. وجود افراد موفق و توسعه دهندگانی که قبلا این کار را انجام داده اند و در نهایت درصد موفقیت پروژه را افزایش می دهند.
  • مقاله سفید یا همان White Paper مربوط به توکن عرضه شده، هدف از پروژه و نحوه عملکرد آن را حتما به صورت کامل و دقیق مطالعه کنید. توکنی که هدف آن مشخص نیست و نقشه راه ندارد، به احتمال زیاد عملکرد خوبی هم ندارد.
  • در شبکه‌ های اجتماعی به دنبال این باشید که سایر افراد در مورد آن پروژه چه نظری دارند، همچنین قادرید با مراجعه به سایت‌ هایی که عرضه اولیه‌ ها را لیست می‌ کنند، رتبه ICO مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید.

مزایا و معایب عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

مزایا

  • حذف کاغذ بازی
  • نقدشوندگی بالا
  • دسترسی بصورت آنلاین برای خرید و فروش
  • بازده بسیار بالا البته در صورتی که کلاهبرداری نباشند!
  • دسترسی آسان و از پیش برنامه ریزی شده برای سرمایه گذاران و شرکت های تازه تاسیس

معایب

  • کلاهبرداری های متعدد در این زمینه
  • ممکن است به نتیجه نرسند یا سود مطلوبی که از قبل پیش‌بینی شده، محقق نشود.
  • نوسانات زیاد قیمت ارزهای دیجیتال؛ در این خصوص با ورود ارزهای دیجیتال جدیدتر و با ایده‌های خلاقانه تر، امکان افت قیمت سایر توکن ها وجود دارد.

عرضه اولیه کوین چیست؟ نحوه دریافت عرضه اولیه ارز دیجیتال چگونه است؟

عرضه اولیه کوین یا سکه شروع ماجراجویی یک ارز دیجیتال است. عرضه اولیه اگرچه شاید به ظاهر فرایندی ساده باشد اما اهمیت آن ربای پروژه چیزی فراتر از معنای ظاهری آن است. عرضه اولیه موفق یک پروژه می‌تواند زیربنای محکمی برای یک رمزارز و پروژه بلاکچین باشد. حال با این همه، عرضه اولیه بعدی چیست و آن را باید از کجا باید پیدا کنیم؟ در ادامه این مقاله از حامی سرمایه بیشتر در خصوص عرضه اولیه کوین، نحوه دریافت و بهترین سایت معرفی آن صحبت شده است.

عرضه اولیه کوین چیست؟

عرضه اولیه کوین (ICO) فرایندی است که طی آن پروژه‌ها و مشاغل با فروش توکن خود در ازای ارزهای فیات یا کوین‌های دیجیتال دیگر اقدام به جذب سرمایه می‌کنند. از آنجا که این شرکت‌ها رگوله نیستند می‌توانند بدون گذراندن مراحل سخت‌گیرانه وام دهندگان متعارف مانند بانک‌ها به سرعت سرمایه قابل توجهی را جمع‌آوری کنند.

عرضه اولیه‌ها به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهند تا در پروژه‌های بزرگ رمزارزی مشارکت کرده و در صورت افزایش ارزش رمزارز این پروژه سودهای قابل قبولی کسب کنند. اگر پروژه‌ای به‌عنوان مکانیسم اجماع خود از پروتکل اثبات سهام (PoS) استفاده کند می‌توان صرفاً با استیک کردن (سهام‌گذاری) آن رمزارز پاداش دریافت کرد.

تاریخچه و سیر تکامل عرضه اولیه کوین

اولین عرضه اولیه توسط مَستر کوین در سال ۲۰۱۳ انجام شد که در جریان آن برای پیشبرد پروژه ایجاد صرافی و پلتفرم تراکنش‌های بیت کوین تقریباً ۶۰۰۰۰۰ دلار آمریکا جمع‌آوری شد. این در حالی بود که بیت کوین در زمینه رمزارزها بود پیشرو بود و در سال ۲۰۰۹ به اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز تبدیل شد و رمزارزهای دیگر که به‌عنوان آلت کوین شناخته می‌شدند به‌تازگی وارد بازار شده بودند.

روی‌آوردن به روش‌های جدیدتر به‌جای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای جمع‌آوری سرمایه موفقیت بزرگی برای بازار رمزارزها بوده است و تعداد عرضه اولیه‌ها همچنان در حال افزایش است و نقدینگی مرتبط با عرضه اولیه‌ها در مقایسه با نقدینگی سرمایه‌گذاران خطرپذیر موجب شگفتی این افراد شده است.

برخلاف پول الکترونیکی متمرکز / سیستم‌های بانکی، رمزارزها غیرمتمرکز هستند. بیت کوین و آلت کوین‌های اولیه به دلیل نوپا بودن بازار رمزارزها بدون عرضه اولیه وارد بازار شدند اما هنوز دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نسبت به ایجاد یک چارچوب قانونی رسمی برای رمزارزها و عرضه اولیه‌های بعدی نسبتاً کند عمل کرده‌اند.

در شرایطی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر از ترس جا ماندن از رویدادهای بزرگ جذب سرمایه وارد عمل شده‌اند، اخباری نیز در آوریل سال جاری در مورد اولین متعهد پذیره‌نویس عرضه اولیه‌های کوین در رسانه‌ها منتشر شد. شرکت فرست بیت کوین کاپیتال (First Bitcoin Capital) خود را یک ناظر می‌داند و در نقش متعهد با دقت نظر در عرضه اولیه‌ها پذیره‌نویسی شده سعی می‌کند پروژه‌های خوب را از بد شناسایی کرده و به موفقیت بلندمدت این بازار کمک کند.

در حال حاضر هنوز مسیر طولانی پیش روی بازار است و تا زمانی که یک چارچوب منسجم که توسط دولت‌ها و نهادهای نظارتی به رسمیت شناخته شود وجود نداشته باشد این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاران نتوانند با اطمینان وارد این حوزه شوند. حتی در طرح پانزی (کلاهبرداری) مونداف که در آن سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار از دست دادند، بخشی از سرمایه به صاحبان آن بازگردانده شد اما در مورد عرضه اولیه‌ها هیچ نهاد حقوقی وجود ندارد که سرمایه‌گذار بتواند به آن روی بیاورند چه برسد به اینکه در آن از این پروژه شکایت کنند.

از نظر آمار و ارقام عرضه اولیه‌ها تا به امروز ۳۲۷ میلیون دلار از طریق جذب سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند؛ این رقم برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر که شامل استارت آپ‌های بلاکچین هستند ۲۹۵ میلیون دلار بوده است. با افزایش تعداد عرضه اولیه‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر امسال برای اولین بار در میزان سرمایه‌گذاری عقب افتادند.

پس از عرضه اولیه مستر کوین تخمین زده می‌شود عرضه اولیه‌ها در سال ۲۰۱۴ مبلغ کم ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کردند که سال بعد به دنبال سقوط قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ میلیون دلار کاهش یافت. اما در سال ۲۰۱۶ این روند معکوس شد و تخمین زده می‌شود عرضه اولیه‌ها به لطف افزایش قیمت بیت کوین ۲۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کردند. این تغییرات باعث توجه بیشتر همگان به بلاکچین و فناوری مالی شد.

تا کنون داستان‌های زیادی در مورد موفقیت آمیز بودن عرضه اولیه‌ها وجود داشته است؛ در این حین و در سه ماهه دوم سال گذشته پروژه‌ای مبتنی بر اتریوم به نام دائو (DAO) برای راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری بدون نیاز به مدیر صندوق وارد عرضه اولیه کوین شد که در آن سرمایه‌گذاران در تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری مشارکت داشتند.

در جریان این عرضه اولیه تقریباً ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا، تقریباً معادل ۷۰ درصد از کل سرمایه جمع‌شده از طریق عرضه اولیه‌ها در سال ۲۰۱۶ جمع‌آوری شد. تا اواسط سال ۲۰۱۶ هکرها توانستند بیش از ۴۰ میلیون دلار از پروژه دائو دزدی کنند؛ در نتیجه ضربه مهلکی به این پروژه وارد شد و قیمت اتر با سقوط از ۱۹ دلار به کمتر از ۱۲ دلار در مدت زمان کوتاهی به شدت کاهش یافت.

اتریوم به منظور حفظ سرمایه بازار خود و حمایت از سرمایه‌گذاران بلاکچین جدیدی ایجاد کرد و از بلاکچین اصلی اتریوم که اکنون با نام اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود و طرفداران کمتری دارد جدا شد. به رغم خطرات ذاتی دنیای رمزارزها که علاوه بر خطر هک شدن شامل تهدید کلاهبرداران نیز است، سال ۲۰۱۷ سال بسیار درخشانی برای دنیای رمزارزها بود و رشد چشمگیری در عرضه اولیه‌های کوین و سرمایه جذب شده در این رویدادها رخ داد.

مفاهیم تعریف کننده عرضه اولیه بیش از پیش ابتکاری‌تر شده و سرعت جذب سرمایه روز به روز بیشتر می‌شود؛ با این حال در نبود نظارت نهادهایی مانند سازمان بورس ممکن است اتفاقات ناگواری برای سرمایه‌گذاران این حوزه بیفتد.

دکمه بازگشت به بالا