اقتصادی

تلاش محققان برای معرفی نوعی پلیمرهای معدنی با کاربردی وسیع

گروهی از محققان دانشگاه تربیت مدرس با توسعه نوعی پلیمرهای معدنی به دنبال تولید اقتصادی و تجاری این مواد در کشور هستند چرا که بر اساس مستندات علمی، بازار این مواد با کاربردهای گسترده در زمینه بیوتکنولوژی و صنعت غذا تا سال 2050 تا چند سال دیگر رشد خواهد کرد. یک پله دارد.

حسین قاسم پور، محقق فوق دکتری در آزمایشگاه دکتر. مرسلی از دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با نازک نارنجی. وی با بیان اینکه از سال 1371 فعالیت علمی در زمینه پلیمرهای معدنی و چارچوب های فلزی-آلی (MAF) را آغاز کردم، گفت: از سال 1998 این مواد به دنیا معرفی شدند و از اوایل دهه 2000 برخی از شرکت های مطرح در این زمینه از مواد پیشرفته هوشمند آنها برای معرفی این مواد در صنعت سرمایه گذاری زیادی روی این مواد کرده اند.

وی استفاده از این مواد را برای جذب هیدروژن، متان و انرژی پاک و جایگزینی آنها با سوخت های فسیلی دانست و اظهار داشت: این ترکیبات ماهیت هیبریدی یعنی مخلوطی از مواد آلی و معدنی دارند در حالی که سطح بالایی دارند، به طوری که با تکیه بر منابع علمی می توان ادعا کرد که این مواد با مساحت 7000 متر مربع بر گرم، رکورددار مواد جامد متخلخل از این نظر هستند.

قاسم پور با بیان اینکه در حال حاضر محصولات زیادی بر اساس این مواد در دنیا ساخته می شود، گفت: این مواد برای بسته بندی محصولات غذایی صادراتی و کپسول هایی با یک سری گازها تجاری سازی می شود.

این پژوهشگر فوق دکتری با بیان اینکه این مواد تاکنون در کشور توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: این مواد در مرز تجاری سازی قرار دارند و تخمین می زنند تا سال 2050 چندین پله رشد داشته باشند.

وی با اشاره به استفاده گسترده از این مواد در زمینه های بیوتکنولوژی، الکتروشیمی، جاذب ها، فیلترها و حامل های دارویی گفت: یک سری مواد تجاری را در دنیا با روش های آزمایشگاهی ایمن و سریعتر دکتر مرسلی سنتز کرده ایم.

قاسم پور با تاکید بر اینکه روش های سنتز این مواد هزینه تولید این ترکیبات را کاهش داده است، گفت: این مواد به دلیل جدید بودن در بازار ایران موجود نیستند و با توسعه این فناوری به دنبال معرفی این مواد هستیم. مواد به کشور..

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا