اقتصادی

نانوکامپوزیت کاربردی برای صنعت هوافضا تولید شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ایجاد نوعی کامپوزیت نانوساختار در صنعت هوافضا شدند.

به گزارش نازک نارنجیمحمدجواد قاسمی پاریزی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «پاک کردن الیاف با نانوذرات و بررسی تجربی تأثیر آرایش ساختاری و خواص رابط بین الیاف و رزین ها» گفت: و متفاوت است. کاربرد در صنایع مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از این کاربردها صنعت هوافضا است، این قطعات باید در عین سبک بودن نیروها را نیز تحمل کنند، با توجه به سرعت و قدرت مانور هواپیما، استفاده از مواد نانوکامپوزیت به جای آلیاژهای فلزی مورد توجه قرار گرفته است.

قاسمی پاریزی ادامه می دهد: در این راستا با استفاده از فناوری نانو و کاربردهای آن، روشی ابداع شده است که علاوه بر سادگی روش، منجر به افزایش خواص مکانیکی و استحکام نانوکامپوزیت شده است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر می گوید: در این پروژه آزمایشی برای دستیابی به ساختاری از کامپوزیت ها با روش ساده تاثیرگذاری بر خواص مکانیکی انجام شد.

وی افزود: ناظر این پروژه دکترها هستند. حسین شاهوردی و دکتر. پابلو گاردیا و استاد مشاور دکتر. پی پی پلوزاده با توجه به اینکه اولین قدم در این راستا در یک قطعه کوچک آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است، می تواند در مراحل بعدی علاوه بر اجرای کاربرد نیمه صنعتی، سایر خواص نیز مورد بررسی قرار گیرد. به طور کلی، اگر چشم‌انداز مورد نظر خود را در این راستا در نظر بگیریم، می‌توانیم با توجه به امکانات موجود، گام‌های اساسی‌تری برای بهبود کاربرد نانوکامپوزیت‌ها برداریم.

قاسمی پاریزی در خصوص رویکرد خود به کار بر روی این پروژه گفت: روش مورد استفاده در این پروژه به این صورت است که با پوشاندن سطح با فایبرگلاس، از طریق سه نوع مواد متخلخل سیلیسی ساختار در ابعاد نانومتری، خواص فاز مشترک تغییر می کند. که در نهایت خواص چند لایه نانوکامپوزیت ها را بهبود می بخشد.

وی در خصوص ابعاد این طرح گفت: خوبی این طرح سهولت اجرای آن است. تکرارپذیری این طرح به گونه ای است که پوشش الیاف توسط این نوع سازه به راحتی در هر شرایطی امکان پذیر است.

قاسمی پاریزی با بیان اینکه این طرح ابتدا در نمونه های کوچک اجرا شد، گفت: با توجه به نیاز صنعت به استفاده از کامپوزیت ها با توجه به خواص آنها، می توان از این ایده برای توسعه اموال دیگر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مواد اولیه برای پوشش الیاف در دسترس و ارزان است، گفت: در ساخت این محصول از مواد آلی استفاده می شود و عدم استفاده از روش های شیمیایی از مزیت های طرح است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، قاسمی پاریزی افزود: از مزیت های رقابتی این طرح می توان به زمان اجرای کوتاه، مواد اولیه ارزان قیمت و راندمان بالا برای افزایش خواص مکانیکی کامپوزیت ها بدون استفاده از روش های شیمیایی اشاره کرد.

از کاربردهای این پروژه می توان به صنایعی اشاره کرد که از کامپوزیت ها برای سبک سازی و افزایش استحکام استفاده می کنند. یکی از این صنایع، صنعت هوافضا است که مورد توجه سازندگان و محققان هواپیماسازی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا