علمی و پزشکی

تاخت و تاز اعتیاد در سایه هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

نازک نارنجی/اصفهان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است که با ضرب در جمعیت 5.5 میلیونی استان اصفهان، قطعا عدد قابل توجه و نگران کننده ای است.

مسعود مهدویان فر صبح امروز شنبه 20 تیرماه در سومین نشست نخبگان از سلسله نشست های هم اندیشی پیشگیرانه با موضوع اعتیاد و سیاست های شهری که در سالن سمینار کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، از زحمات همگان قدردانی کرد. نهادهای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر. با روند بد مواد مخدر برای ایران اسلامی، تاکنون بیش از 3800 شهید و 12000 جانباز کشته شده اند، بنابراین توجه به ابعاد مختلف این موضوع ضروری به نظر می رسد.

وی با مقایسه سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی آن تأثیر برخی سیاست‌ها در شکل‌گیری فرهنگ اجتماعی، ادامه داد: ایران چندین نسل از سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر را طی کرد، از سال 1985، زمانی که اولین قانون محدود کردن کشت تریاک در کشور تصویب شد و حتی بعد از انقلاب سیاست های اصلی در حوزه زیرساخت ها بود، اما به ویژه قبل از انقلاب سیاست های متناقضی در مورد مواد مخدر وجود داشت تا جایی که حتی تریاک به عنوان کوپن ملی فروخته شد.

تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر توسط دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل ستایش می شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان که معتقد است بخشی از پیشینه فرهنگی مردم همچنان متاثر از سیاست های متناقض است، به سیاست های مخالف بعد از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مبارز بوده است. مبارزه با مواد مخدر و گواه آن، به رسمیت شناختن دائمی UNODC (دفتر سازمان ملل متحد در امور مواد مخدر و جرم) است.

مهدویان فر ادامه می دهد: اصولاً نظام بین الملل بسیاری از اقدامات کشور ما را به رسمیت نمی شناسد و یا به صورت متناقض در مورد آنها اظهار نظر می کند، اما یکی از تلاش هایی که همواره مورد تبلیغ و تمجید جامعه جهانی بوده، تلاش برای ایران است. موضوع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است، موضوعی که حتی در نشست اخیر سران کشورها از جمله رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی حساس ایران در مواجهه مکرر با مواد مخدر، تصریح کرد: 85 درصد تریاک جهان در افغانستان و همسایه ایران تولید می‌شود و بر اساس آخرین آمار دفتر جنایی سازمان ملل متحد آمریکا. و مواد مخدر، حجم تولید تریاک از سال 2010 تا 2020، از 4800 تن به 7600 تن حدود 60 درصد افزایش یافت، در حالی که افغانستان برای نزدیک به دو دهه توسط دولت ها با شعارها و ادعاهای همکاری در مبارزه با مواد مخدر اداره می شد.

60 درصد تریاک افغانستان از ایران عبور می کند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعلام اینکه 50 تا 60 درصد تولیدات در افغانستان از مسیر معروف بالکان و از ایران می گذرد، ادامه داد: پلیس مواد مخدر همچنین بهترین سال کشف آن تنها توانسته است کشف هزار تن از چهار هزار تن مواد مخدر وارداتی از افغانستان به ایران به طرق مختلف و بخشی از این مقدار نیز صادر می شد. و قطعه در داخل کشور واریز می شود.

مهدویان فر با تاکید مجدد بر اینکه مبارزه، مقابله و تقویت زیرساخت ها بهترین راه مقابله با مواد مخدر است، درباره میزان شیوع انواع مواد مخدر در کشور توضیح داد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده مربوط به سال 1394، میزان شیوع مواد مخدر در کشور اعتیاد در کشور 5.3 درصد است که معادل نرخ جهانی 5.4 درصد برای گروه سنی 15 تا 64 سال است.

نرخ شیوع اعتیاد در کشور 2.4 درصد است

وی با اعلام اینکه میزان شیوع اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است، هشدار داد: اگر این درصد در جمعیت 5.5 میلیونی استان اصفهان ضرب شود، عدد قابل توجه و نگران کننده ای است چرا که تحقیقات نشان می دهد برای اعتیاد درمان دارویی نیز کمتر است. پاسخگو باشد، حتی اگر تلاش های برخی سازمان های مردم نهاد و گروه های مشابه برای درمان اعتیاد نادیده گرفته شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان که معتقد است برای درمان اعتیاد تنها یک گزینه وجود دارد، ادامه داد: پیشگیری و تطبیق سیاست های کلی تنها راه ممکن برای مبارزه با مواد مخدر است. سال‌های 1975 تا 1995 که در قالب پایان‌نامه دکتری منتشر شد، نشان می‌دهد که بخش مهمی از سیاست‌های کلان تا چه اندازه بر سرنوشت مبارزه با مواد مخدر تأثیر گذاشته است.

بودجه اعتیاد تنها 11 درصد است!

مهدویان فر در عین حال با انتقاد از رویکرد پیشگیرانه در سیاست گذاری تصریح کرد: گاهی در کشور پرهیز از یک عبارت یا شعار تزئینی به طوری که مثلاً در بهترین سال بودجه تخصیص یافته ستاد مبارزه با مواد مخدر است. ستاد بیش از 11 درصد در حوزه اعتیاد است.اما در مبارزه ریشه ای با مواد مخدر باید به بحث نیروی انسانی، تولید محتوا و گسترش محتوا نیز اهمیت داد.

وی افزود: حتی دیده شده است که بودجه در حوزه اعتیاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر طی چند سال به 4 درصد رسیده است در حالی که اگر به دنبال مبارزه منطقی با موضوع هستیم باید توجه داشته باشیم. نسبت به سایر ادارات ستادی، بودجه در حوزه اعتیاد 40 درصد رشد داشته است. تا 50 درصد، زیرا هزینه یک ریال در بخش پیشگیری بیش از 70 ریال برای مبارزه و درمان است.

شهرداری ها باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با یادآوری انتظارات رهبری از شهرداری ها، با طرح این سوال که منظور از نهاد چیست و نهاد اجتماعی چیست، گفت: در یکی از سخنان خود در خصوص مقام معظم رهبری فرمودند شهرداری ها فقط سازندگی نیستند و شهرداری ها باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند، حال سوال اینجاست که منظور از نهاد چیست و نهاد اجتماعی چیست؟

مهدویان فر ادامه داد: درست است که رسیدگی به اقلام خدماتی، زیباسازی شهر، فضای سبز، راهسازی و حمل و نقل بر عهده شهرداری هاست، اما خواسته رهبری این است که شهرداری یک نهاد اجتماعی باشد. علاوه بر مراقبت از این موارد، زیرا بر اساس ماده 85 قانون برنامه ششم توسعه، اعتیاد بالاتر از طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و آسیب در حوزه کودکان است.

انحلال کمیسیون اجتماعی شورای شهر اشتباه بود

وی با انتقاد از انحلال کمیسیون اجتماعی و ادغام آن در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: کمیسیون اجتماعی می تواند با جدیت بیشتری مشکلات و مسائل حوزه شهری را بررسی کند که اکنون امیدواریم بتوانیم به این نیاز در حوزه شهری پاسخ دهیم. رهبری. این سیاست باید با چالش های اجتماعی و تبدیل مدیریت شهری به یک نهاد اجتماعی تغییر کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به خطری که محیط بی دفاع شهری برای گسترش آسیب های اجتماعی در شهر و استان دارد، گفت: بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری به صراحت می گوید شهرداری ها باید در راستای امنیت محیطی، شهرداری باید اقدامات ویژه ای را برای رفع خطر انجام دهد، این مناطق به اصطلاح امروزی مناطق شهری بدون حفاظت هستند، محیط هایی که سهم عمده ای از تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر نیز در این مناطق انجام می شود. خواهد بود

وی مسئولیت ساماندهی مناطق حفاظت نشده شهری در شهرداری ها را بر عهده دارد.

مهدویان فر با تاکید بر اینکه شناسایی، توسعه و اصلاح فضاهای شهری غیرحفاظتی بر اساس قانون بر عهده شهرداری ها است، ادامه داد: بر اساس آمار هزار منطقه شهری بدون حفاظت در استان اصفهان و اداره کل اجتماعی و اجتماعی استان وجود دارد. معاونت فرهنگی استانداری اصفهان با توجه به این امر برای توسعه این گونه مناطق، سامانه جامعی برای پیگیری اقدامات شهرداری ها برای شهر در نظر گرفته شده است، استانداری نیز برای تسریع در این امر در استان تلاش خواهد کرد.

وی در عین حال توجه به موضوع حاشیه نشینی در کنار احیای بافت از هم گسیخته شهر را مهم خواند و تاکید کرد: جایگزینی یکی از شش راهکار پیشگیری است به طوری که اگر فردی را از انجام کاری منع کنیم، راه جایگزینی آن نیز بیایید او را معرفی کنیم و در این میان ارتقای اوقات فراغت، افزایش نشاط شهری با تفریحات سالم، ارزان و مهیج از وظایفی است که بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با طرح این سوال که ظرفیت های موجود تا چه اندازه متناسب با نیاز شهر است خاطرنشان کرد: البته شهرداری ها برای رسیدن به شهر شادی قدم هایی برداشته اند اما باید با تشکل های مردمی همکاری کنند. نهاد، اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی باید تلاش کنند و بستری را برای تحقق هر چه بیشتر این هدف ایجاد کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا