علمی و پزشکی

ضروری‌ترین مواد مغذی برای افراد کهنسال

به گزارش شفاف، با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری های مختلف در افراد افزایش می یابد. بنابراین لازم است سالمندان از رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف استفاده کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که افراد با افزایش سن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها هستند.

در این مقاله به مهمترین مواد مغذی مورد نیاز افراد در سنین بالا می پردازیم:

1- کلسیم:

متأسفانه با افزایش سن، افراد مسن بیشتر از دریافت کلسیم از دست می دهند. بنابراین، افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. این امر به ویژه در مورد زنان یائسه صادق است. کلسیم به ماهیچه ها، اعصاب، سلول ها و عروق خونی کمک می کند تا به درستی کار کنند.

2- ویتامین B12:

این ویتامین به طور مستقیم در تشکیل خون و سلول های عصبی نقش دارد. مردم به طور طبیعی این ویتامین را از محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی دریافت می کنند. خطر کمبود ویتامین B12 در گیاهخواران زیاد است.

3- ویتامین D:

این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری است. بنابراین افراد برای پیشگیری از پوکی استخوان باید به مصرف ویتامین D توجه ویژه ای داشته باشند. همچنین در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، سیستم عصبی و عضلات نقش دارد.

4- ویتامین B6:

بدن از این ویتامین برای مبارزه با میکروب ها و همچنین برای تولید انرژی استفاده می کند. ویتامین B6 همچنین به رشد مغز کودک کمک می کند. با افزایش سن، نیاز بدن به این ویتامین افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که بزرگسالان با سطوح بالای ویتامین B6 عملکرد مغز بهتری دارند.

5- منزیم
6- پروبیوتیک ها
7- اسیدهای چرب امگا 3
8- روی
9- سلنیوم
10- پتاسیم
11- فولات
12- لانوت
13- مولتی ویتامین

سالمندان باید رژیم غذایی غنی و متنوع داشته باشند. متاسفانه با افزایش سن میزان جذب مواد مغذی توسط دستگاه گوارش نیز کاهش می یابد. به همین دلیل توجه به میزان مواد مغذی مصرفی سالمندان ضروری است. بهتر است این افراد هر سال کسری بدنی خود را اندازه گیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا