علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

علت بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

ممکن است شما هم شنیده باشید افرادی بعد از کاشت ایمپلنت  دندان دچار بوی بد دهان شده باشند. البته به صورت عادی هم برخی افراد دچار بوی دهان هستند و از این مشکل رنج می برند. عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی رابطه ایمپلنت و بوی بد دهان بپردازیم.

آیا ایمپلنت باعث بوی بد دهان می شود ؟

در پاسخ به این سوال باید گفته شود که ایمپلنت دندان به هیچ وجه سبب ایجاد بوی بد در دهان نمی شود و اگر بعد از ایمپلنت دندان احساس بوی بد در دهان خود دارید، ممکن است نشانه عفونت باشد که به علت عدم مراقبت صحیح معمولا ایجاد می شود.

علت اصلی بوی بد دهان در ایمپلنت چیست ؟

از دلایل اصلی بوی بد در دهان عفونی شدن محل کاشت ایمپلنت یا به وجود آمدن ترک و شکستگی در ایمپلنت دندان است و باید بدانید که ایمپلنت به خودی خود هرگز دچار عفونت یا خرابی نخواهد شد و تنها مواقعی در ناحیه کاشت ایمپلنت عفونت به وجود می آید که پزشک یا بیماران به درستی مراقبت های لازم و مهارت کافی در زمان کاشت را رعایت نکرده باشند. البته موردی که می تواند بسیار در عفونت و بوی بد دهان بعد از ایمپلنت تاثیر گذار باشد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

چرا کاشت دندان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود؟

همانطور که می دانید ایمپلنت دندان یک روش بسیار مناسب جهت جایگزین کردن دندان خراب شده و از دست رفته  است. اما ممکن است در بلند مدت یا کوتاه مدت بعد از کاشت ایمپلنت مشکلاتی برای فرد به وجود آید که ایجاد بوی بد در دهان یکی از آنها است. دلیل های متنوعی وجود دارد که موجب ایجاد بوی بد دهان در کاشت ایمپلنت خواهد شد. این عوامل عبارتند از:

1- گیر کردن مواد غذایی در ایمپلنت دندان 

دلیل آنکه پزشکان بعد از کاشت ایمپلنت توصیه می کنند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید به این علت است که با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید به پیشگیری از رشد باکتری و تجمع باکتری ها کمک کنید تا سلامت دهان و دندان های شما حفظ شده و از بروز بوی بد دهان جلوگیری کنید. در صورتی که بخشی از مواد غذایی که گاز زدید یا جویدین بین دندان هایتان باقی بماند ممکن است ذرات غذا شروع به تولید بوی بد در دهان کنند. هر چه غذای بیشتری در دهان باقی بماند بوی بد ایجاد شده بیشتر خواهد شد. ایمپلنت ها نیز مانند دندان طبیعی ممکن است محل مناسبی برای گیر کردن مواد غذایی بین خط لثه و تاج دندانی داشته باشند که با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن بعد از وعده های غذایی می توان از بروز عفونت و بوی بد دهان جلوگیری کرد.

2- ایجاد پلاک بعد از کاشت ایمپلنت دندان

همانطور که دندان طبیعی ممکن است دچار رشد پلاک شود ایمپلنت دندان هم موجب رشد باکتری و پلاک می شود. در صورتی که دندان های خود را به خوبی تمیز نکنید پلاک هایی که بر روی دندان ها باقی می مانند باعث بوی بد در دهان می شوند. همچنین فعالیت این پلاک های دندانی به مرور زمان باعث تحلیل لثه می شوند که اگر این تحلیل لثه شدید باشد باعث از دست رفتن دندان های متعددتر خواهد شد. پس با تمیز نگه داشتن دندان های ایمپلنت شده می توانید از ایجاد پلاک و بوی بد دهان جلوگیری نمائید. ممکن است این سوال برای شما پیش آید چگونه این کار را انجام دهیم؟ با استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید و قرقره آب و نمک ولرم می توانید از ایجاد بوی بد در دهان خود جلوگیری کنید.

3- عفونت کردن ایمپلنت دندان

ممکن است مانند دندان طبیعی ایمپلنت هم به دلیل های مختلفی عفونی شود . البته پایه ایمپلنت دچار عفونت نخواهد شد و ممکن است بافت اطراف ایمپلنت و لثه دچار عفونت شوند. از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد عفونت شود عدم استحکام کافی ایمپلنت در جایگاه خود است. زمانی که ایمپلنت لق باشد محل مناسبی برای رشد باکتری و عفونت را فراهم می کند و در صورتی که باکتری و عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده نشوند می توانند به مرور کل ایمپلنت را خراب کنند. در صورتی که ایمپلنت دچار عفونت شود می تواند موجب بوی بد در دهان شود. در صورت باید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم برای ایمپلنت لق شده را از سر بگیرد و بوی بد دهان از بین برود.

4- مشکلاتی در تاج دندانی ایمپلنت

در صورتی که در تاج دندان ایمپلنت ترک یا شکستگی وجود داشته باشد ممکن است مواد غذایی بین آن گیر کند که در این صورت باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود و ممکن است مزه بدی در دهان حس کنید. در این صورت باید تاج ایمپلنت دندان را ترمیم کرده تا از بوی بد و عفونت دهان و دندان خلاص شوید.

چگونه می توان بوی بد دهان بعد از ایمپلنت را درمان کرد؟

هر چند که در بخش قبلی بیان کردیم دلیل های متعددی برای ایجاد بوی بد در دهان بعد از کاشت ایمپلنت وجود دارد اما واقعیت آن است که همه آن موارد با رعایت بهداشت دهان و دندان حل خواهد شد و مشکلی برای ایمپلنت به وجود نخواهد آمد. رهایی از بوی بد دهان در کاشت ایمپلنت دندان روشی بسیار راحت است و فقط نیاز به نظم و بهداشت بیمار دارد.  مواردی که با رعایت آن ها می توانید از بوی بد دهان بعد از ایمپلنت جلوگیری کنید عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان

حداقل روزی سه مرتبه بعد از وعده های غذایی مسواک بزنید و حداقل روزی دو مرتبه نخ دندان بکشید تا هر گونه مواد غذایی بین دندان هایتان به صورت کامل خارج شود. هنگام مسواک زدن زبان خود را نیز تمیز کنید و مسواک بکشید تا پلاک و باکتری های موجود بر روی زبان شما از بین برود. و هرگونه مواد غذایی موجود در دهان شما به صورت کامل خارج شود. زبان یک محیط عالی برای رشد باکتری است و به همین علت توصیه می شود از تمیز بودن زبان خود به صورت کامل روزانه مطمئن شوید. در صورتی که به غیر از ایمپلنت از دندان مصنوعی یا اوردنچر استفاده می کنید باید آن ها را روزی یک مرتبه از دهان خارج کرده و به صورت کامل آن ها را مسواک زده و تمیز کنید تا از ایجاد بوی بد در دهان جلوگیری کنید.

استفاده از دهانشویه برای رفع بوی بد دهان

حداقل هفته ای سه مرتبه از دهانشویه حاوی فلوراید برای پاکسازی استفاده کنید تا به صورت کامل باکتری و پلاک ها از بین بروند و از لثه های خود به خوبی مراقبت کرده باشید.

عدم مصرف دخانیات

از سیگار کشیدن، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی خود داری نمائید تا سلامت لثه شما حفظ شود. در صورتی که دهان شما خشک می شود آن را درمان کنید زیرا خشکی دهان یکی از عوامل رشئ باکتری و پلاک در دهان و دندان و عامل به وجود آمدن بوی بد است.

استفاده از آدامس در رفع بوی بد دهان

در صورت امکان از آدامس هایی که بدون شکر هستند و حاوی نعنا، پونه و هرگونه خوشبو کننده دهان هستند برای خوش بو تر کردن دهان خود استفاده کنید. دلیل الزام به استفاده از آدامس بی شکر این است که مواد شیرین و قند دار خود عامل ایجاد بوی بد دهان هستند.

مراجعه منظم هر 6 ماه یکبار به پیش پزشک

بهتر است بعد از کاشت ایمپلنت دندان به صورت مرتب هر 6 ماه یک بار جهت معاینه به دندان پزشک متخصصی که ایمپلنت را برای شما کاشت کرده است مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد. علت اهمیت این مراجعات این است که در صورتی که عفونت و مشکلی به وجود آمده باشد می توان در کمترین زمان ممکن آن را رفع کرده از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کرد.

کلام آخر

عوامل بوی بد دهان که به صورت مستقیم امکان دارد پس از به وجود بیایند؛ عدم صحت جایگیری دندان در مکان دقیق و فاصله و ارتفاع مناسب با دندان های کناری است که ناشی از عملکرد نا مناسب دندانپزشک بوده و در نهایت باقی مانده غذای بیشتر بین دندان ها و حتی بین دندان و لثه باقی مانده و در ادامه به همین دلیل گفته شده و یا دلایل خارجی دیگر امکان عفونت و لق شدن دندان ایمپلنت شده و در نهایت ایجاد بوی بد در دهان خواهد شد. اگر مشکلات دندان های شما ناهماهنگی و کج بودن است میتوانید از خدمات ارتودنسی نامرئی در تهران استفاده کنید . بهداشت دهان را رعایت کنید و در صورت لزوم به دندانپزشک نیز مراجعه کرده و از مشورت های او نیز استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا