بین الملل

امیرعبداللهیان: مذاکرات باید به لغو موثر تحریم‌ها منجر شود/ غربی‌ها درباره تضمین به ایران ابتکاری ندارند

به گزارش نازک نارنجی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفتگو با فایننشال تایمز درباره مذاکرات وین گفت:ما در دولت جدید هفته هاست که با هم صحبت می کنیم. آنچه در مذاکرات وین برای ما مهم بود لغو تحریم های یکجانبه آمریکا و بازگشت همه طرف ها به تعهدات نهایی بود. من فکر می کنم بین هیئت جمهوری اسلامی ایران و طرف های غربی تفاوت اساسی وجود دارد و به همین دلیل است که هیئت جمهوری اسلامی ایران با ابتکار و جدیت و با برنامه مدون پای میز مذاکره آمدند. شروع در مذاکرات اخیر در وین یکی از مشکلاتی که در این مقطع با آن مواجه هستیم این است که طرف مقابل ابتکار جدی ندارد. حتی گاهی شک می کنیم که آیا غرب واقعاً به دنبال توافق است. آیا طرف های غربی بر اساس قطعنامه 2231 به دنبال لغو تحریم ها علیه ایران هستند یا تنها آنها هستند و نگرانی آنها برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است و در چارچوب آن فقط می خواهند به نگرانی های خود رسیدگی کنند؟ . ما حتی چندین بار در مذاکرات به آنها گفتیم که اگر می‌خواهید نگرانی‌های خود را در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برطرف کنید، باید به نگرانی‌های ما در مورد تحریم‌هایی که قرار است توسط شورای امنیت لغو شود نیز رسیدگی کنید. در این زمینه اتفاق دیگری افتاد و آن این بود که راب مالی، نماینده ایالات متحده آمریکا از طریق تبادل غیر کاغذی در مذاکرات شرکت کرد. طرف آمریکایی بارها به ما گفته است که رئیس جمهور آمریکا حسن نیت دارد و آنها به دنبال توافق هستند و زمان زیادی برای رسیدن به آن توافق ندارند. ما به آنها گفتیم و تکرار کردیم که ما نیز به دنبال یک معامله خوب هستیم. ما هم در کوتاه ترین زمان ممکن توافق خوبی را پذیرفتیم اما این توافق باید شامل حقوق مردم ایران باشد. این معامله خوب، از نظر ما، باید شامل تمام مجازات هایی باشد که در سال 2015 لغو شده و به نام برجام شناخته می شود. اکنون همانطور که می گوییم پیشرفت در مذاکرات حاصل شده است، اما هر آنچه که باید بر اساس برجام به دست آوریم محقق نشده است. بخشی که در مورد تعهدات بخش ایرانی بحث می کند به اندازه یک فرمول ریاضی واضح است. بسیار واضح است که باید چه کار کنیم و چگونه اعمال خود را آزمایش کنیم. از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی است تا طرف مقابل را نگران نکنیم، اما ما همچنان نگران هستیم. اول از همه، ما نگران گارانتی هستیم. طرف آمریکایی هنوز تضمین محکمی به ما نمی دهد. حتی با نقض قوانین بین المللی، آقای. راب مالی اظهار داشت که ما نمی توانیم تضمین کنیم که دولت بعدی ایالات متحده به تعهداتی که ما متعهد به انجام آن هستیم پایبند خواهد بود. می دانید که این خلاف قوانین بین المللی است. این برخلاف حقوق غیرمنقول مندرج در متون معروف حقوقی بین المللی است. طبق قوانین بین المللی، حتی اگر یک دولت شورشی یا کودتا بر کشوری حکومت کند، آن دولت موظف است به تعهدات بین المللی دولت و پیشینیان خود عمل کند. بنابراین، این که ما در طرف آمریکایی بگوییم تا پایان این دولت به طور معتبر با شما مذاکره خواهیم کرد، کاملا غیرقابل قبول است. می گویند حتی با اعتبار آن تا پایان این دولت، شرایط، حاشیه ها و محدودیت های زیادی دارد. با این حال، ما در میز مذاکره پیشرفت هایی داشته ایم و امیدوارم این پیشرفت به توافق خوبی منجر شود. برای رسیدن به این توافق خوب، رئالیسم غربی باید تعیین کننده باشد.

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد که ایران به دنبال لغو کامل تحریم های مذاکره است. در یک مفهوم واقع بینانه، ساختار تحریم ها در جهت رفع این دور از مذاکرات است که به مذاکرات وین معروف است و کشورهای 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا بر آن تمرکز دارند، بنابراین تحریم هایی که در برجام است. و سند شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 باید لغو شود، همه باید لغو شود. در عین حال تمامی تحریم های یکجانبه اعمال شده علیه افراد و نهادها در جمهوری اسلامی ایران در دوره ترامپ باید لغو شود. در مذاکراتی که تاکنون در آن سوی وین داشته‌ایم، تنها برداشتن بخشی از تحریم‌ها در دوره ترامپ را پذیرفته‌اند که مانع سود اقتصادی ما از برجام شده است. این تنها چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. این غیرقابل قبول است که ترامپ به طور یکجانبه، خشونت‌آمیز و نادرست اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران را تحت برخی ادعاها، مانند برنامه موشکی ایران، مسائل منطقه‌ای یا مسائل بشردوستانه تحریم کرده باشد، درست است و وقتی ما در تعهدات اصلی هستیم، طبیعی است. همه به تولید بیش از حد اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژها مربوط می شود و هر کاری که انجام می دهیم، انتظار داریم نقش دولت ایالات متحده فراتر از دوره ترامپ باشد. این یکی از چالش هایی است که در حال حاضر در وین روی میز است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تضمین یکی از بحث ها و چالش های جدی ما بر سر میز مذاکره بود، افزود: ما معتقدیم طرف مقابل باید به ما تضمین هایی بدهد. این ضمانت‌ها باید از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نشان داده شود. اولین سطح تضمین، ضمانت سیاسی است. به ما گفته می شود آنچه که آقای جو بایدن در اجلاس اخیر G7 گفت، جایی که او تعهد خود را اعلام کرد، می تواند یک تضمین قوی سیاسی باشد. در درجه اول در افکار عمومی کشور ایران، به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام و بدبینی طرف های غربی، سخنان رئیس جمهور یک کشور، یعنی آمریکا در آمریکا، تضمینی است. قابل قبول نیست. من باید هفته گذشته در حدود دو ساعت و نیم در مورد مذاکرات وین با نمایندگان مردم به پارلمان پاسخ می دادم. در آنجا، قانونگذاران به من گفتند که تعهد آقای جو بایدن، که همچنان از رویکرد اشتباه ترامپ برای اعمال تحریم‌ها علیه مردم ایران پیروی می‌کند، ممکن است یک تعهد قوی نباشد، اما اطمینان سیاسی علیرغم سطحی از اطمینان است که طرف آمریکایی باید و جزئیات این مذاکرات در وین انجام شد. تضمین های حقوقی نیز برای ما مهم است. طرف آمریکایی، از طریق میانجی اتحادیه اروپا، در غیر کاغذها و پیام‌هایی که می‌فرستد، از ما می‌خواهد که هرگز امکان تصویب این توافق در کنگره وجود نخواهد داشت. برای ما ضمانت های حقوقی از طرف آمریکایی و طرف غربی نیز مهم است. حتی به همکارم دکترم گفتم. باقری که در مذاکرات می توانند به طرف های غربی بگویند که اگر نمی توانید این توافق را به صورت قانونی در مجلس خود تصویب کنید، حداقل مجلس کشورتان یا رئیس مجلس کشورهایی که ما طرف مذاکره هستیم. بیانیه بدهند. تعهد خود را به این توافق و بازگشت به اجرای توافق برجام از لحاظ سیاسی اعلام کنند. اما در بحث ضمانت های قانونی، طرف های دیگر و آمریکا و سه کشور اروپایی ابتکار خاصی ندارند. در مورد ضمانت اقتصادی هم می گویند اگر دولت بعدی روی کار بیاید هیچ تضمینی در این باره نداریم. امیدواریم واقع بین باشند. زیرا ما به سطح جدی ضمانت نیاز داریم. من در جلسه هفته گذشته مجلس دیدم که برخی از نمایندگان ما به این فکر افتادند که مجلس باید در این زمان قانونی را تصویب کند، اگر هر یک از احزاب در برجام از تعهدات خود عدول کردند، ما می توانیم بر اساس یک ما می توانیم. بلافاصله به بهبود از مکانیسم ماشه، به هر سطحی که مجلس دولت را ملزم می کند، بازگردید. این می تواند اوضاع را پیچیده کند. بنابراین به نفع سایر طرف ها است که در موضوع ضمانت واقع بینانه عمل کنند و ابتکارات و اقدامات را مطابق با قوانین بین المللی روی میز بگذارند.

امیرعبداللهیان با اعلام اینکه آمریکایی ها پیام های متعددی برای ارتباط مستقیم با ما ارسال کردند، افزود: پاسخ نهایی ما به آمریکایی‌ها و میانجی‌هایی که آمدند این بود که هرگونه گفتگو، تماس و مذاکره در آمریکا برای دولت من بسیار پرهزینه خواهد بود. ما آماده ورود به یک روند مذاکره مستقیم در ایالات متحده بدون چشم انداز روشن و قوی برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین پایدار نیستیم. ما از طریق میانجی‌ها به آمریکایی‌ها می‌گوییم که اگر قصد واقعی دارید، باید قبل از هر گفت‌وگو یا تماسی، گام‌های عملی و عملی و ابتکار عملی و ملموس بردارید. مثلاً بخشی از پول های بلوکه شده ما در اختیار بانک های خارجی قرار گیرد یا بخشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران با یک دستور اجرایی با حسن نیت رئیس جمهور برداشته شود تا حرف آمریکایی ها را باور کنیم. قابل اجرا است و اراده قوی برای اجرای آن دارند. همچنین این میز مذاکره است که جهت تصمیمات بعدی ما را تعیین می کند. اما در کل ما خوشبین هستیم. طرف مقابل با شوک دادن و استفاده از دیپلماسی سعی می کند زمان بازی ما را محدود کند و بگوید که شما زمان را تلف می کنید و باید هر چه زودتر به توافق برسید، اما ما معتقدیم اینطور نیست. به نقطه خوبی می رسیم و نمی کنیم. کار کند مطمئن نباشید که توافق خوبی وجود دارد، مذاکرات باید ادامه یابد. بستگی به طرف مقابل دارد که چه زمانی به این توافق خوب برسیم. ایالات متحده مسئول اصلی این وضعیت تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران است و ایالات متحده باید در عمل نشان دهد که آیا واقعاً به دنبال یک توافق خوب و رضایت بخش متقابل است یا خیر. . .

311311

دکمه بازگشت به بالا