علمی و پزشکی

رقابت ۱۵۲۷ رمان و مجموعه داستان در جایزه مهرگان ادب

به گزارش خبرگزاری نازک نارنجی ، اولین گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان که شامل شمارش اعمال و پیشرفت کار داوری در دو قسمت مهرگان ادب و مهرگان علم است ، منتشر شد.

با تشکر از دبیرخانه جایزه مهرگان ، 1527 عنوان رمان و مجموعه داستان در چاپ اول در سالهای 1398 و 1399 در این رویداد فرهنگی به دست آمد. تعداد کتابهای چاپ شده در قسمت مهرگان ادب را نشان می دهد

دبیرخانه جایزه مهرگان همچنین گزارش داد که تعداد 165 عنوان کتاب علمی-طبیعت چاپ شده در چاپهای اول در سالهای 1398 و 1399 که به دبیرخانه رسیده است ، نسبت به دوره قبل 15 درصد افزایش یافته است ، اما تعداد کتابهای مهرگان دانش تغییر نکرده است.

در جایزه مهرگان علم ، کارنامه و عملکرد 77 سازمان مردم نهاد محیط زیستی (در سالهای 1398 و 1399) نیز توسط داوران بررسی می شود. حضور و مشارکت این تعداد سازمان های مردم نهاد نشان دهنده افزایش 25 درصدی تعداد سازمان های مستقل در این دوره از جایزه مهرگان علم است.

داوری اعمال قسمت مهرگان ادب در دو مرحله با حضور 12 داور و در قسمت مهرگان علم با حضور 7 داور انجام شد.

جایزه مهرگان ادب در دور اول توسط قباد آذرآئین ، مانی پارسا ، سودابه سلگی ، آرزو چردست و کرامرضا تاجمهر داوری می شود. ابوالفضل حسینی تمام شد.

جایزه مهرگان علم توسط هوشنگ ضیایی ، عبدالحسین وهاب زاده ، محمد درویش ، زهرا قلیچی پور ، محمدرضا داهی ، بهرام معلمی و مژگان جمشیدی داوری می شود.

علیرضا زرگر ، مدیر جایزه مهرگان با اشاره به تجربه انتخاب و معرفی بهترین «رمان به زبان مادری» در بیستمین دوره جایزه ادبیات مهرگان ، می گوید: این کتاب ابتدا به زبان هایی نوشته شد که فارسی نبودند. در زمینه در فرهنگ ایرانی – زبان مادری نویسنده – و بعداً به فارسی ترجمه و توسط ناشران ایرانی منتشر شده است. برای احترام به حقوق مالکیت معنوی نویسندگان ایرانی چنین آثاری ، امکان داوری و بررسی این کتابها در “بخش ویژه” جایزه مهرگان ادب بوجود آمد و مجسمه “ادبیات در زبان مادری” و جایزه مهرگان اعطا می شود

مجموعه آثار و داوری کتابهای این دوره در جوایز مهرگان ادب و مهرگان علم در پاییز 1399 آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این مدت ، جایزه به برندگان مجسمه مهرگان ، جایزه نقدی و لوح در 9 رده مختلف اهدا می شود.

5757

دکمه بازگشت به بالا