اقتصادی

حسین زهی: بی‌تدبیری برای بحران کم‌آبی شهرها را خالی از سکنه می کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروزه بیش از 300 شهرداری در کشور با تنش آبی روبرو هستند و ادامه مدیریت غیر ماهر در این زمینه می تواند وضعیت را بدتر کند.

اسماعیل حسین زهی در گفت وگو با نازک نارنجی ، با اشاره به اقدامات لازم برای کنترل بحران کم آبی کشور ، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1400 ، آب روستاها و مناطقی را که دچار تنش آبی هستند تأمین می کند. امروزه بیش از 300 شهر در سراسر کشور با تنش آبی روبرو هستند. اگر دولت در این زمینه اقدامات جدی انجام ندهد ، حتی شهرهایی با جمعیت زیاد به دنبال تنش آب بی خانمان ها هستند.

وی افزود: امروزه مهمترین مشکل در این حوزه بحث مدیریت منابع آب است. مدیریت صحیح آبهای مرزی وجود ندارد و ما برای کل کشور یک قانون داریم و در حال حاضر کشورهای همسایه از آبهای مرزی استفاده می کنند و ما نداریم.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که قسمت قابل توجهی از روستاها دارای آب مرزی باشند اما نیاز به مدیریت صحیح دارد. دولت و وزارت نیرو باید از مدیریت صحیح آب استفاده کنند. در برخی نقاط سدها ساخته شده است اما متأسفانه آب پشت آنها بخار می شود.

وی افزود: مشکلات ما به موضوع مدیریت منابع آب برمی گردد. در برخی مناطق حوزه انتخابیه بنده ، عمق سفره های آب زیرزمینی به 6 متر رسیده است ، زیرا هیچ سد و کار کارشناسی وجود ندارد ، سدی در جوی ساخته می شود که باران کمی در آن وجود دارد. ما سالها با خشکسالی روبرو بودیم و اکثر قنات ها و سفره ها خشک شدند و برخی روستاها بی خانمان بودند.

وی افزود: نیاز ما اعمال مدیریت مناسب در این زمینه است. متأسفانه در سالهای اخیر ، وزارت نیرو نه تنها تخصص کافی در این زمینه ندارد ، بلکه برخی اقدامات غیرماهرانه که منجر به بدتر شدن اوضاع و در نتیجه مهاجرت مردم از روستاها به مناطق شهری شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا