عمومیمطالب کسب و کار

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق سیاه که با اسم نیز شناخته می شود به روش نورد گرم و در دمای بالا در کارخانه تولید می گردد. در نورد اولیه و نهایی عملیات رنگ زدایی انجام شده که سبب کاهش ضخامت آن از 1.2 تا 16 میلی متر می شود. نوع دیگر ورق های فولادی، ورق گالوانیزه است که به روش سرد نورد ساخته می شود و با ورق سیاه از لحاظ مختلف تفاوت دارد. در این مقاله ضمن آشنایی با ورق سیاه و ورق گالوانیزه به بررسی تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه می پردازیم.

مقایسه ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع فولاد ساختمانی هستند که شباهت ها و تفاوت هایی را با هم دارند در ادامه به طور مفصل تفاوت های این دو ورق فولادی را بیان می کنیم.

  1. پایه تولید: اصلی ترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه این است که ورق سیاه به عنوان ورق فولادی پایه به حساب می آید؛ ولی ورق گالوانیزه زیر مجموعه ورق سیاه بوده و از این ورق تولید می شود.
  2. مقاومت در برابر اکسید آهن: ورق گالوانیزه برای محیط های بسیار مرطوب یک ورق فولادی مقاوم و مستحکم است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خوبی دارد؛ در حالی که ورق سیاه در برابر رطوبت مقاومت خوبی ندارد و برای استفاده در محیط های مرطوب توصیه نمی شود.

3.کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه: با توجه به ویژگی ها و مشخصات فنی ورق سیاه، کاربردهای خاصی برای این ورق فولادی وجود دارد برای مثال در صنایع سنگین و بزرگ مانند کشتی سازی و قسمت های حساسی که نیاز به فولاد مقاومی است از این ورق آهنی استفاده می شود. در صورتی که ورق گالوانیزه در صنایع کوچک و ظریف به شکل اختصاصی به کار می رود.

  1. زمان تولید ورق های فولادی: در فرآیند تولید ورق های فولادی سرعت بالا است؛ به طوری که در سفارش های شخصی نیز سرعت عمل کارخانه برای تحویل به مشتری زیاد هست؛ اما تولید ورق سیاه با سرعت کم و با توجه به تقاضای بازار انجام می شود و زمان بر است.
  2. ظاهر ورق سیاه و گالوانیزه: بارزترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه، ظاهر متفاوت این دو ورق فولادی است. ورق سیاه یا ورق St37 دارای ظاهری مات و خشن و سطحی زبر بوده؛ ولی ورق های گالوانیزه سطحی صیقلی و شفاف دارند.
  3. ابعاد ورق های فولادی: از لحاظ ابعاد و ضخامت ورق گالوانیزه نسبت به ورق سیاه محدودیت بیشتری دارد؛ ولی ورق سیاه با ابعاد و ضخامت های متنوعی تولید و وارد بازار می شود.

ویژگی های ورق سیاه

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق سیاه استحکام کششی بالای آن در مقایسه با ورق سرد یا ورق گالوانیزه است. این در برابر ضربات و فشارهای احتمالی مقاومت زیادی دارد و در هنگام جابه جایی یا انتقال خطری آن را تهدید نمی کند. علاوه بر این ورق سیاه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. کاربردهای ورق سیاه همان طور که گفتیم ورق سیاه در ابعاد و ضخامت های گوناگون تولید می شوند و در بخش های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال در صنایع بزرگ از ورق سیاه با ابعاد بزرگ و از ورق سیاه با اندازه کوچک در ساخت قطعات ظریف تر استفاده می شود.

  • استفاده از این فولاد ساختمانی در ساخت انواع قوطی و پروفیل ساختمانی و صنعتی؛ به طوری که هر کدام از این قطعات مصارف خاصی دارند.
  • کاربرد ورق سیاه برای ساخت انواع ابزارآلات و ماشین‌ های کوچک و بزرگ صنایع مختلف نظیر کشاورزی
  • استفاده از ورق ST37 در ساخت برخی از قطعات اصلی خودرو
  • به کارگیری ورق سیاه برای تولید انواع مخازن سوخت در صنعت کشتی‌ سازی
  • استفاده از این فولاد ساختمانی در تولید انواع گاردریل، تابلوهای تبلیغاتی و انواع بیلبوردهای بین‌شهری.

ابعاد استاندارد ورق سیاه ورق سیاه از لحاظ ضخامت، وزن، طول و عرض به صورت متنوع ساخته می شوند و به شکل رول یا کلاف و شیت وارد بازار شده و به دست مصرف‌کننده می رسد. این محصول در آهن رسان بهینه مهرگان با ضخامت و ابعاد متنوع در قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد؛ همچنین قیمت ورق سیاه به بستگی دارد؛ زیرا این ورق فولادی از عناصر آهن و فولاد ساخته شده است. در ادامه به معرفی ابعاد رایج ورق سیاه و وزن تقریبی آن می پردازیم.

  • طول 2 متر در عرض 1 متر و ضخامت 2 تا 2.5 میلی‌متر با وزنی حدود 32 تا 40 کیلوگرم.
  • طول 2.5 متر در عرض 1.25 متر و ضخامت 3 میلی‌متر با وزنی حدود 75 کیلوگرم.
  • طول 6 متر در عرض 1.5 متر و ضخامتی حدود 4 تا 15 میلی‌متر با وزنی حدود 288 تا 1000 کیلوگرم.
  • طول 6 متر در عرض 2 متر و ضخامتی حدود 20 تا 25 میلی‌متر با وزنی حدود 2400 کیلوگرم.

ویژگی های ورق گالوانیزه

مقاومت بالای ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و اکسید آهن مهم ترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه است و برجسته ترین ویژگی این ورق فولادی هست. ورق های فولادی گالوانیزه خاصیت ضد زنگ زدگی دارند؛ بنابراین برای شرایط آب و هوایی گوناگون مناسب هستند. ویژگی دیگر این ورق ها آماده سازی سریع آن طی مراحل تولید، برش، بارگذاری و نصب است. ورق گالوانیزه در اثر ایجاد پیوند بین فولاد و روی می تواند استحکام بالایی داشته باشد؛ زیرا عنصر روی در ریزترین شکاف های ورق نیز نفوذ می کند. کاربرد ورق گالوانیزه در بخش مربوط به تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه بیان کردیم که این برای موقعیت های با رطوبت بالا بسیار مناسب است؛ زیرا در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت خوبی دارد.

  • >استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید پروفیل انواع پنجره، درب و چارچوب ضد زنگ.
  • تولید لوله‌ های گالوانیزه با هدف استفاده در محیط ‌های مرطوب و سیستم آبرسانی
  • استفاده از ورق گالوانیزه برای ساخت لوله‌ی بخاری، انواع کابینت، کانال‌های کولر یا سیستم‌ های خنک‌کننده.

ابعاد استاندارد ورق گالوانیزه کارخانه تولیدکننده ورق های فولادی طبق استانداردهای خاصی ورق های گالوانیزه را تولید می کنند که بر اساس هر استاندارد ابعاد، وزن و ضخامت ورق ها متفاوت هستند. رایج ترین ابعاد استاندارد برای تولید ورق گالوانیزه به شرح زیر است.

  • طول 2 و عرض 1 متر با ضخامتی حدود 0.5 تا 2 میلی‌متر و وزنی حدود 8 تا 32 کیلوگرم.
  • طول 2.5 و عرض 1.25 متر با ضخامتی حدود 0.5 تا 1.5 میلی‌متر و وزنی حدود 13 تا 37 کیلوگرم.
  • طول 6 متر و عرض 1 متر با ضخامت 0.5 میلی‌متر و وزنی حدود 24 کیلوگرم.
  • طول 6 متر و عرض 1.25 متر با ضخامت 0.5 میلی‌متر و وزنی حدود 30 کیلوگرم.

به روش نورد گرم تولید شده و سطحی زبر، خشن و رنگی سیاه و مات دارد. دو استاندارد مهم آن ورق ST37 و ST52 هستند که مقاومت بالایی داشته و در ساخت سد و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. در این مقاله بدسترسی سریع به محتوای این مطلب ورق‌های فولادی، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌های آن‌ها هم بسیار مهم و قابل ‌توجه است. ورق سیاه و ورق گالوانیزه، دو نوع از ورق‌های فولادی پُرکاربرد هستند که هرکدام، کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله، قصد داریم به تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه بپردازیم.

فایل صوتی مطلب

فایل صوتی زیر برای آن دسته از مخاطبین مجموعه اصفهان آهن تهیه شده است که فرصت کافی برای مطالعه این مطلب نداشته و یا تمایل دارند در هنگام مطالعه به فایل صوتی مطلب نیز گوش دهند. آلیاژ فولاد، پایه‌ی تولید هر دو ورق سیاه و گالوانیزه است، اما نکته اینجاست که این دو ورق، بر اساس ویژگی‌های ساخت، مشخصه‌های شیمیایی و شکل ظاهری، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. همچنین جدول استاندارد، خواص و کاربردهای ورق گالوانیزه و ورق سیاه، کاملاً با هم متفاوت هستند. ورق سیاه و ورق گالوانیزه، همیشه جزء بهترین و پُرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف و ساخت‌وساز بوده‌اند که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه ورق گالوانیزه، ورقی بر پایه‌ی فولاد است که کاربردها و ویژگی‌های خاصی دارد. ورق‌های فولادی، استحکام کششی و مقاومت بُرشی فوق‌العاده‌ای دارند، اما در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار آسیب‌پذیر هستند. متخصصان عرصه‌ی فلز، ورق‌های فولادی را با روش‌های گوناگونی مقاوم می‌کنند؛ یکی از این راه‌ها «روی‌اندودکردن» یا «گالوانیزاسیون» است. به ورق‌هایی که برای افزایش مقاومت، روی‌اندود می‌شوند، ورق گالوانیزه می‌گویند. ورق‌های گالوانیزه ممکن است با ورق‌های نورد سرد یا گرم تولید شوند و با شیوه‌های گوناگونی روی‌اندود می‌شوند.

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه در چیست؟

اکنون که این دو ورق را به صورت مختصر بررسی کردیم، وقت آن رسیده تا مهم‌ترین تفاوت‌هایشان را توضیح دهیم. موارد زیر، مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه و گالوانیزه هستند. دقت کنید که این ورق‌ها علاوه بر این تفاوت‌ها، شباهت‌های زیادی نیز با هم دارند.

تفاوت اول: پایه تولید اساسی‌ترین تفاوت میان ورق سیاه و گالوانیزه، این نکته است که ورق سیاه، یک ورق فولادی پایه محسوب می‌شود، در حالی ‌که ورق گالوانیزه، یک ورق فولادی ثانوی است؛ به بیان دیگر، ورق گالوانیزه ممکن است از ورق سیاه تولید شده باشد.

تفاوت دوم: مقاومت در برابر اکسید آهن ورق گالوانیزه به صورت اختصاصی برای موقعیت‌هایی طراحی شده که رطوبت بالایی دارند. پروفیل‌های گالوانیزه هم مقاومت و استحکام بسیاری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند. ورق سیاه، مانند سایر ورق‌های فولادی، مقاومت چندانی در برابر آسیب‌هایی از این دست ندارند.

تفاوت سوم: کاربرد ورق سیاه، مطابق با ویژگی‌های ساخت و مشخصه‌های فنی متفاوت، کاربردهای خاصی دارد؛ مثلاً ورق سیاه در صنایع بسیار عظیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق در ساخت بسیاری از قسمت‌های حساس که نیاز به یک فولاد مقاوم دارند، استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه اما به صورت اختصاصی برای صنعت‌ها و کاربردهای کوچک‌تر و ظریف‌تر تولید شده است.

تفاوت چهارم: زمان تولید فرآیند تولید ورق‌های گالوانیزه با سرعت زیادی انجام می‌شود؛  حتی سفارش‌های شخصی‌سازی‌شده هم با سرعت عمل کارخانه به دست مشتری می‌رسند، در حالی ‌که فرآیند تولید ورق‌های سیاه تا حدودی زمان‌بر است.

تفاوت پنجم: ظاهر ورق یکی دیگر از تفاوت‌های بارز ورق‌های گالوانیزه با ورق‌های سیاه، ظاهر متفاوت این دو ورق است. ورق‌های سیاه، ظاهری مات و خشن دارند، در حالی ‌که ظاهر ورق‌های گالوانیزه، صیقلی و شفاف است.

تفاوت ششم: ابعاد اگر بخش‌های مربوط به ابعاد ورق گالوانیزه و سیاه را به دقت مطالعه کرده باشید، احتمالاً فهمیده‌اید که تنوع سایز و ضخامت ورق‌های سیاه بسیار بیشتر از ورق‌های گالوانیزه است. ورق‌های سیاه در ابعاد متنوع‌تری در بازار موجود هستند، در صورتی‌ که سایز و ابعاد ورق‌های گالوانیزه، محدود است.

برای دسترسی به قیمت انواع روق‌های فولادی، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید: ورق‌های گالوانیزه با پوشش‌دهی فلز روی بر سطح ورق فولادی تولید می‌شوند و در موقعیت‌های مرطوب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق سیاه نیز محصول نورد گرم است و با توجه به ابعاد و سایزهای گوناگونش، گزینه‌ی مناسبی برای صنایع غول‌پیکر است. برای اطلاع از روند تغییرات ، می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید. این دو ورق از جهات گوناگونی، مانند ابعاد، ظاهر، کاربرد و زمان تولید با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله، ما از جهات متعددی این تفاوت را بررسی کردیم و نتایج را نیز در اختیار شما قرار دادیم. اگر سؤال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا