عمومیمطالب کسب و کار

تفاوت کرکره برقی فولادی و آلومینیومی

محتوای این مطلب پنهان

تاریخچه تیغه کرکره و مقایسه تیغه کرکره تک جداره و دوجداره

در ابتدای پیدایش کرکره برقی با استفاده از یک دستگاه فرمینگ ورق گالوانیزه این ورق ها را بصورت تیغه های کرکره برقی تک جداره تولید می نمودند.

مشکل تیغه کرکره تک جداره

این تیغه درب کرکره ای برقی دو مشکل اصاصی داشتند و به همین دلیل به  مرور از رده خارج شدند.

  1. زنگ زدگی
  2. کج رول شدن دهنه کرکره برقی

در خصوص زنگ زدگی که نیاز به توضیح خاصی نیست و همه می دانیم که آهن و گالوانیزه زمانی که در معرض رطوبت قرار گیرند دچار زنگ زدگی می شوند. ولی در خصوص کج رول شدن ابتدا یک نمونه تیغه گالوانیزه که کج رول شده است را برای نمونه در عکس پایین قرار داده ایم.

مکانیزم رول شدن کرکره برقی دقیقاً مشابه رول کردن و جمع کردن یک فرش است و این تیغه های کرکره اگر بصورت میزان روی هم قرار نگیرند کج رول شده و کرکره برقی در رول گیر می کند. مشکلی که در کرکره برقی گالوانیزه وجود داشت این بود که فرم و ساختار آن چندان مستحکم نبوده و به مرور تغییر شکل داده و به صورت صحیح رول نمی شد.

 پیدایش کرکره برقی الومینیوم دو جداره

جهت استحکام بخشیدن به ساختار تیغه کرکره برقی ، آنرا به صورت دوجداره تولید نمودند و بهترین نوع کرکره برقی آلومینیوم اکسترود بود. در این سیستم شمش الومینیوم توسط حرارت ذوب می شود و توسط پرس های هیدرولیک از داخل یک قالب عبور داده می شود و نتیجه آن است.

پیداش کرکره برقی فولادی

در عمل وجود خارجی ندارد و عملاً ورق فولاد را با دستگاه فرمینگ نمی توان خم نمود. ولی بعضی از کارگاههای تولید کننده کرکره برقی گالوانیزه با توجه به اقبال مشتریان به تیغه نسل جدید آلومینیوم و مشکلات تیغه کرکره گالوانیزه تصمیم گرفتند تیغه های خود را با نام فولادی ارائه نمایند و ادعا کنند این تیغه ها کاملاً متفاوت از گالوانیزه هستند. ولی در عمل تیغه کرکره فولادی هیچ تفاوتی با نسل اولیه گالوانیزه ندارد و تمام مشکلات این تیغه ها را به مرور زمان نشان خواهند داد.

مقایسه صدای کرکره برقی آلومینیوم و فولادی

هر دو نوع تیغه در ابتدا در یک حد صدا دارند ولی به مرور زمان و پس از گذشت تقریباً 6 ماه تا یکسال (بسته به تردد ) تیغه فولادی شروع ب تغییر شکل و ایجاد صدا می نماید.

مقایسه کیفیت رنگ تیغه کرکره فولادی و آلومینیوم

با توجه به اینکه تیغه کرکره فولادی معمولاً بصورت گارگاهی تولید می شود ولی کرکره برقی آلومینیوم در کارخانه بزرگ تولید می شود در اکثر موارد QC در تیغه الومینیوم بهتر رعایت می شود و کیفیت رنگ آمیزی الکترواستاتیک و سایر موارد کیفی در تیغه های الومینیوم بهتر است

کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیوم چه جایگاهی در بازار ایران دارند؟

تیغه گالوانیزه  به تیغه فولادی هم معروف است. اولین تیغه از تیغه فولادی استفاده می‌کردند. این تیغه‌ها ، تک جداره و به صورت دستی باز و بسته می‌شدند. از معایب این نوع مکانیزم علاوه بر دستی بودن ، بعد از مدتی از زوار خود بیرون می‌آمدن و تراز کردن آنها بسیار سخت بود. اما بعد از مدتی جای خود را به تیغه‌های گالوانیزه دوجداره تک و چند پل دادند. با این کار علاوه بر اتوماتیک شدن مشکلات قبلی حل شدند.

اما این سری از گالوانیزه هم به دلیل سنگین بودن و زنگ زدگی نتوانست خوب در دل بازار و مردم جا کند. بنابرین تیغه‌های آلومینیوم با انواع شکل ظاهری و مشخصات فنی پدید آمدند. در ادامه به خصوصیات هر کدام می‌پردازیم و سپس نتیجه گیری می‌کنیم که کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیوم هر کدام کجا استفاده کنیم.

 مقایسه تیغه کرکره برقی گالوانیزه با آلومینیوم از همه لحاظ

در این قسمت برای هر دو پارامترها و فاکتورهای زیر را بررسی می‌کنیم.

2-1- از لحاظ صدا کرکره برقی آلومینیوم نسبت به گالوانیزه بهتره

در اوایل کار تا حدود 7 تا 8 ماه از لحاظ صدا در یک سطح هستند، اما بعد از گذشت این مدت صدای گالوانیزه بیشتر می‌شود.

 2-2- رنگ تیغه‌های آلومینیوم بهتر از گالوانیزه می‌باشد

رنگ آلومینیوم به صورت کارخانه ای است اما رنگ گالوانیزه کارگاهی انجام می‌شود.

2-3- استحکام و مقاومت گالوانیزه بیشتر از آلومینیوم هست

با توجه به اینکه گالوانیزه یک نوع فولاد است، پس استحکام و مقاومت بیشتری دارد.

 2-4- طول عمر گالوانیزه بیشتر است

از آنجایی که جنسش از فولاد است پس طبیعتا طول عمر بیشتری دارد

 2-5- وزن تیغه های آلومینیوم کمتر می‌باشد.

چون وزن کمتری دارند می‌توان موتور با توان کمتر برای آن در نظر گرفت و در نتیجه هزینه پایین می‌آید.

2-6- زیبایی آلومینیوم نسبت به گالوانیزه بیشتر می باشد

آلومینیوم ذاتا یک فلز زیبا به حساب می‌آید.

2-7- از لحاظ نوع تولید

تیغه آلومینیوم به صورت اکستروژن ولی گالوانیزه به صورت رول فرمینگ تولید می شود.

2-8- قیمت کرکره برقی آلومینیوم کمتر است.

در یک مساحت معین، قیمت تیغه آلومینیوم به دلیل سبک بودن و استفاده از موتور با توان کمتر پایینتر است.

2-9- شکل ظاهری هر دو به یک صورت است

معمولا از لحاظ ظاهر موقعی که نصب و راه اندازی می‌شوند، یکسان هستند.

2-10- امنیت کرکره برقی گالوانیزه بیشتر است

به دلیل اینکه جنس آن از فولاد است پس امنیت ان هم بیشتر می‌باشد.

2-11- سرعت بالا و پایین آمدن تیغه آلومینیوم بیشتر است

چون سبکتر است پس راحت تر باز و بسته می‌شود.

2-12- زنگ زدگی گالوانیزه بسیار زیاد است

زنگ زدگی آلومینیوم صفر درصد ولی گالوانیزه با خش افتادن بر روی آن بسیار بالا می باشد.

2-13- از لحاظ تردد هر دو در یک سطح هستند

می‌توان از هر دو برای ترددهای زیاد و کم استفاده نمود

کجا می توان از آلومینیوم و کجا از گالوانیزه استفاده کرد؟

از تیغه آلومینیوم برای همه مکان‌ها و شرایط آب و هوایی می توان استفاده نمود اما از کرکره برقی گالوانیزه نمی‌توان در مناطق شرجی استفاده کرد.

نتیجه گیری از مقایسه کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیوم

با توجه پارامترهای بررسی شده در بالا در مجموع می‌توان گفت که کرکره برقی آلومینیوم بهتر از گالوانیزه است.

 کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی کدام بهتر است؟

خریدارانی که مناسب‌ترین گزینه‌های کرکره برقی را خریداری می‌کنند، معمولاً انتخاب نهایی خود را بر اساس عواملی انجام می‌دهند. چالش‌های امنیتی در حوزه مزایای امنیتی محصول استانداردها و اهداف زیبایی‌شناختی، نوع خاصیت یا کالایی که محافظت می‌شود. قابلیت‌های نمایش برای جلوی فروشگاه یا کسب‌وکار، کار سبک در مقابل ساخت‌وساز کارهای سنگین و هزینه و بودجه پایین تر باعث می شوند که برخی از کرکره ها به عنوان انتخاب مناسبی در نظر گرفته شود.

کرکره سبک وزن یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. وقتی صحبت از کرکره سبک وزن به میان می‌آید، عملکرد بهتر از کرکره‌های آلومینیومی سبک وزن غیرممکن است. این کرکره ها مانع فیزیکی و مانع بصری مورد نظر را فراهم می کنند که به صاحب مغازه خرده فروشی، صاحب کسب و کار تجاری و صاحب خانه مسکونی آرامش و محافظت می دهد. این یک راه مقرون به صرفه برای محافظت از افراد، اجناس و اموالی است که از آن ها محافظت شود. زیبایی آلومینیوم در این است که آشکار نیست، آزار و اذیت گرافیتی را ایجاد نمی کند اما امنیت میان رده فوق العاده ای را با قیمت مناسب ارائه می دهد.

کرکره های برقی آلومینیومی چگونه اند؟

یکی از ویژگی های مهم کرکره های آلومینیومی این است که آن ها مانند تمام کرکره های غلتکی، لایه دفاعی اضافی فضای زیادی را اشغال نمی کند. کرکره می تواند بچرخد و اجازه دهد نمای فروشگاه  همان طور که مد نظر است به نظر برسد. کارمندان ادارات می توانند از آفتاب لذت ببرند و کارگران مغازه ها می توانند پذیرای عموم باشند. تولیدکنندگان به نظرات مشتریان پاسخ داده‌اند و کرکره‌های آلومینیومی امروزی را می‌توان به جذاب‌ترین شکل بر روی درب ها نصب کرد.

بدون شک برای نصب کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی باید به مزیت های هر کدام توجه کرد. اگر کسب و کار یا مغازه دارای یک نام تجاری متمایز باشد، صاحبان می توانند درب کرکره ای پارکینگ آلومینیومی را به یک جواهر تبلیغاتی تبدیل کنند. مشتریان و عابران بعد از مشاهده فروشگاه متوجه می‌شوند که برند بر روی کرکره در ساعات خاموشی نقش بسته است. با این وجود، دیگر نباید نگران بسته شدن کسب و کار و یک بیلبورد جذاب برای راه اندازی بود. برای تجارت در منطقه پر رفت و آمد، این ابزار بازاریابی معمولاً می تواند هزینه کرکره غلتکی را در کوتاه مدت بپردازد.

ویژگی های کرکره برقی آلومینیومی و گالوانیزه

کرکره های برقی ساخته شده از آلومینیوم، به طور خاص برای سبک، راحتی و امنیت طراحی شده است. این کرکره ها با  روکش پودری و رنگ‌های مختلف موتوردار (موتورهای لوله‌ای) عملکرد نسبتاً خوبی نسبت به کرکره های دیگر دارد. کاربردهای مختلف در اطراف خانه یا محل کار، پاسیو، درب های ورودی، معابر، راه پله ها، محفظه های پنجره برای قفل کردن درب و پنجره ها موجب شده است تا این کرکره به عنوان انتخاب مناسبی شناخته شود.

  • در انتخاب کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی باید به نیازها توجه ویژه ای داشت‌.
  • کرکره غلتکی استیل گالوانیزه قوی و بسیار بادوام است.
  • انتخاب مناسب به عنوان کرکره هایی با روکش الکترونیکی و پودری ایده آل
  • کاربردهای مختلف مانند کارخانه‌ها، جلوی مغازه‌ها، پاسیوها، ورودی‌های راهرو، دریچه‌های سرویس دهی، مناطق بارگیری، تعویض درب‌های گاراژ با حفاظت امنیتی بالاتر و غیره.

مزایای کرکره برقی آلومینیومی

بسیاری از مشتریان هنوز از مزایای درب کرکره برقی آلومینیوم پانچ دار با وجود اینکه چندین سال است که وجود دارند، آگاه نیستند. انتخاب نوع کرکره برقی به نیاز و شرایط بستگی دارد. کرکره های امنیتی اصلی به طور سنتی همیشه از فولاد ساخته می شدند و هنوز هم کاربرد زیادی دارند. به طور کلی، کرکره امنیتی فولادی سنگین با ظاهر صنعتی واقعی به نظر می رسد زیرا تعداد زیادی در شهرهای مختلف نصب شده است و عمدتاً به دلیل هزینه های زیاد با یک پرده فولادی گالوانیزه رنگ نشده مناسب است.

برای خرید کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی باید به نکات زیادی توجه کرد. اکثر مردم بلافاصله پس از وقفه طولانی مدت، کرکره های امنیتی می خرند و تاکنون قیمت مشکل اصلی بوده است. کرکره های امنیتی اغلب در ویترین مغازه ها و اماکن تجاری جدید طراحی می شوند و با کمی تفکر در مورد رنگ بندی، می توان شرایط امنیتی ساختمان را بهبود بخشید. پروفیل‌های پرده کرکره‌ای آلومینیومی بسیار جذاب‌تر از استیل هستند و طرح‌های ظریف مختلف را انتخاب می‌کنند که معمولاً به شکل کمی خمیده است تا به پرده کمک کند و از آسیب دیدن سطح جلوگیری کند.

فاکتور های مهم کرکره برقی

به طور کلی می توان گفت که هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کرکره های فولادی یا آلومینیومی برای شما بهتر است،  وجود ندارد. هر کسب‌وکاری با توجه به ماهیت کسب‌وکار نیازمندی‌های متفاوتی خواهد داشت، در حالی که هر صاحب کسب‌وکار ترجیحات و اولویت‌های خاص خود را دارد. ابتدا مهم است که در نظر گرفته شود که آیا محافظت سبک وزن یا سنگین وزن برای کسب و کاری که در حال اجرا است منطقی تر باشد.

گام بعدی این است که در نظر گرفته شود که داشتن کرکره های شفافی که به افراد امکان می دهد تا محصولات خود را به نمایش بگذارند، به نفع کسب و کار خواهد بود. با توجه اینکه کسب و کار بهتر است پس از ساعات کاری، حریم خصوصی بیشتری داشته باشد، انتخاب کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی از اهمیت بالایی برخوردار است. مشبک‌های غلتکی آلومینیومی تهویه هوا را فراهم می‌کنند و در عین حال از محل محافظت می‌کنند. مزیت این محافظ سبک وزن این است که مشتریان بالقوه می توانند آنچه را که در محل به نمایش گذاشته می شود، مشاهده کنند.

ویژگی های مهم کرکره های آلومینیومی

با توجه به‌ قابلیت ها و ویژگی های منحصر بفرد این کرکره ها، آن ها به عنوان گزینه مناسبی انتخاب می شوند. از نظر وزن، عملکرد بهتر از کرکره های غلتکی آلومینیومی در بین کرکره ها وجود نخواهد داشت. کرکره های آلومینیومی مانع فیزیکی و بصری کافی برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که به صاحبان مشاغل آرامش خاطر می دهد. کرکره های غلتکی آلومینیومی علاوه بر سبک وزن بودن، زیبایی ظاهری زیادی را در فضای کاری ایجاد می کنند که می تواند مهم باشد.

برای کارهای سنگین ممکن است کرکره های فولادی یا کرکره برقی گالوانیزه انتخاب مناسب تری به نظر برسند‌ زیرا به اندازه کافی سنگین و محکم هستند و به دلیل ماهیت جنس آن، امنیت بالاتری را ارائه می دهند. برای نصب کرکره های برقی، باید در ابتدا ویژگی های مهم آن ها در نظر گرفته شوند. پس از آن، از بین کرکره برقی گالوانیزه و آلومینیومی باید هر کدام که اهداف بیشتری را دنبال می کند، انتخاب شوند.

ویژگی های مهم کرکره برقی گالوانیزه

اکثر کرکره های گالوانیزه به دلیل وزن  بسیار بالا دارای موتورهای قوی هستند و بلند کردن کرکره های سنگین تر به صورت روزانه منطقی نیست. کرکره‌های برقی گالوانیزه همچنین تضمین می‌کنند که شرکت تصویر مناسبی را نمایش می دهد. صنایع سنگین تمایل دارند که فولاد را به جای آلومینیوم انتخاب کنند. در حالی که صاحبان مغازه های خرده فروشی اغلب به سراغ کرکره های آلومینیومی می روند.

طیف وسیعی از کرکره برقی چیست برای کلیه کاربردهای صنعتی و تجاری از جمله کارخانه ها، انبارها، مراکز توزیع، مراکز خرید بارگیری اسکله، ورودی های پارک خودرو، فروشگاه، مدارس و مجتمع های ورزشی استفاده می شوند. تهیه و نصب کرکره برقی گالوانیزه و آلومینیومی در مصارف مختلفی صورت می گیرد.

امکانات تولیدی شامل خط رنگ پوشش پودری برای ارائه طیف وسیعی از رنگ ها با کیفیت بالا به محصولات کرکره‌ای فولادی است. همچنین؛ پوشش گالوانیزه در محدوده کرکره های فولادی ارائه داده می شود. به طور گسترده از برنامه های طراحی به کمک کامپیوتر در فرآیند تحقیق و توسعه استفاده می شود تا قدرت و کارایی محصولات بهبود پیدا کند.

تفاوت های مهم کرکره برقی گالوانیزه و آلومینیومی

کرکره ها معمولاً به هنگام باز کردن درب، صداهای ناهنجاری را از خود تولید می کنند. از این نظر می توان گفت که کرکره برقی آلومینیوم بسیار بهتر است. کرکره های برقی آلومینیومی با توجه به این که وزن بسیار کمتری دارند، انتخاب مناسبی در برخی از موارد به شمار می روند. در ابتدای کار خیلی تفاوتی بین آنها وجود ندارد اما با گذشت زمان کرکره گالوانیزه صدای بیشتری تولید می کند. کرکره های آلومینیوم از رنگ های بهتری ساخته شده است که زیبایی بیشتری به فضا می بخشند.

با توجه به وزن زیاد گالوانیزه مقاومت بیشتری خواهد داشت و برای مصارف سنگین گزینه مناسبی است. به طور کلی می‌توان گفت که وضعیت ظاهری هر دو به یک صورت است اما کرکره های آلومینیومی زیباتر هستند. در صورتی که برای مکان های تفریحی فروشگاهی و تجاری نیاز به کرکره برقی باشد، بهترین گزینه کرکره آلومینیومی خواهد بود.

در این صورت، می توان از کرکره گالوانیزه هم استفاده کرد. هر دوی کرکره ها برای مکان های پر رفت و آمد مناسب هستند اما هر کدام باید برای مصارف مختلفی استفاده شوند. یکی از مشکلات بزرگی که تیغه های گالوانیزه دارند، قابلیت زنگ زدگی است که محبوبیت آن را بسیار کم می کند اما با این حال نمی‌توان گفت که نباید از آن استفاده کرد.

قیمت و امنیت کرکره برقی گالوانیزه و آلومینیومی

به طور کلی می توان گفت که کرکره برقی آلومینیومی قیمت کمتری دارند. با توجه به اینکه این کرکره ها از موتورهای برقی کم توان تر استفاده می کنند، هزینه تمام شده بسیار کمتری نسبت به کرکره های برقی گالوانیزه خواهند داشت. از این رو، در مصارفی که کمتر به پله های برقی محکم تر نیاز است، می توان از نوع آلومینیومی استفاده کرد. این کرکره هم مقرون به صرفه است و هم کارایی بسیار بالایی در عین زیبایی خواهد داشت. کرکره های آلومینیومی از اکستروژن ساخته شدند، در حالی که کرکره های گالوانیزه به صورت رول فرمینگ تولید شده است.

برای آشنایی با این که کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیومی کدام بهتر است، ابتدا باید میزان امنیت مورد نیاز مشخص شود. در صورتی‌ که محوطه یا اماکن مورد نظر به امنیت بیشتری نیاز داشته باشند، بهتر است که از کرکره برقی نیز استفاده شود.

  • با توجه به وزن بسیار بالا، خطر بسیار کمتری مکان های فروشگاهی تجاری راه تهدید خواهد کرد.
  • کرکره های گالوانیزه سرعت بسیار کمتری دارند و این کاهش سرعت به دلیل افزایش وزن آن است.
  • با توجه به سبک تر بودن تیغه های آلومینیومی، آنها با سرعت بیشتری باز و بسته خواهند شد.
  • همین موضوع موجب راحتی و رفاه بیشتری برای تردد افراد خواهد شد.

نکات مهم در مورد کرکره برقی

سازندگان تفاوت کرکره برقی فولادی و آلومینیومی باید بالاترین استانداردها را رعایت کنند. آنها باید در برابر باد، آب و هوا و سر و صدا محافظت کنند، حریم خصوصی را فراهم کنند، در برابر سارقان از اماکن محافظت کنند و با خانه هوشمند سازگار باشند. آنها همچنین می توانند به صرفه جویی در انرژی کمک کنند. اگرچه کرکره های آلومینیومی برای یک ساختمان جدید و مقاوم سازی، نشان می دهد که هنگام انتخاب خود چه مواردی باید در نظر گرفته شوند. ویژگی های منحصر به فردی وجود دارد که کرکره های آلومینیومی را از انواع دیگر آن متمایز می کند.

منبع : کرکره برقی آهن سازه

دکمه بازگشت به بالا