علمی و پزشکی

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی گرفته تا ثبت رکورد روزهای داغِ اروپا در ۲۰۲۳ از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش نازک نارنجی، وقوع حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله اخباری هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

اخبار مرتبط با سیل و بارندگی مرگبار در پاکستان، تیراندازی‌های خونین در آمریکا و کاهش نرخ تولد در کره جنوبی از جمله این اخبار مهم اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود ۱۰۰ تن رسید

پس از بارش شدید باران و وقوع سیل در مناطق شمال غربی و جنوب غربی پاکستان، نزدیک به ۱۰۰ نفر در حوادث ناشی از این سیل در یک هفته گذشته، کشته و ده ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA)، باران های شدید باعث جاری شدن سیل در ایالت های «خیبر پختونخوا»، «بلوچستان»، «پنجاب» و «جامو و کشمیر» تحت مدیریت پاکستان شده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان، تاکنون ۹۸ نفر در این مناطق بر اثر ریزش سازه ها کشته و ۸۹ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

۲ مهمانی خونین در یک روز در آمریکا

منابع خبری آمریکایی روز شنبه به وقت محلی از حادثه برخورد یک خودروی سواری با مهمانان حاضر در یک جشن تولد کودکان در ایالت «میشیگان» خبر داده‌اند که منجر به مرگ دست‌کم ۲ کودک شده و پلیس اعلام کرده که راننده خودرو تحت تاثیر مصرف الکل بوده است.

راننده خودرو که یک زن ۶۶ ساله است به اتهام رانندگی در حالت مستی در بازداشت پلیس است و احتمالا با اتهامات جنایی روبرو خواهد شد.

راننده با وسیله نقلیه‌اش به مهمانان حاضر در محوطه برگزاری این جشن تولد برخورد کرده است.

این در حالی است که به فاصله زمانی کمی در همین روز در شهر «ممفیسِ» ایالت «تنسی» نیز حادثه تیراندازی در یک مهمانی رخ داده و این حادثه هم چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است.

مقامات پلیس ایالتی آمریکا تایید کردند در پی تیراندازی در این مهمانی ۲ نفر کشته و دست‌کم ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی

متخصصان علوم پزشکی هشدار دادند آنفلوآنزا عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» به زودی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

«جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.

این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID)  فاش شود که به زودی در بارسلونا برگزار می‌شود.

رکورد روزهای داغِ اروپا در ۲۰۲۳ شکست

ناظران آب و هوایی هشدار داده‌اند اروپا به طور فزاینده‌ای با گرمای شدید مواجه است و این افزایش دما به حدی است که بدن انسان نمی‌تواند با آن مقابله کند.

سرویس نظارت بر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز دوشنبه اعلام کردند این قاره در سال ۲۰۲۳ رکورد تعداد روزهای فشار گرمایی شدید را شکسته است.

کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی در نوشتن آخرین گزارش خود به شرایط شدید آب و هوایی سال گذشته اشاره کردند از جمله موج گرما در ماه ژوئیه که ۴۱ درصد از جنوب اروپا را به شرایط تنش گرمایی شدید یا بسیار شدید سوق داد.

این قاره همچنین تحت تاثیر سیل‌های فاجعه‌بار، خشکسالی‌های شدید، طوفان‌های شدید و بزرگترین آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار گرفت.

سیل در جنوب چین قربانی گرفت؛ بیش از ۱۱۰ هزار نفر آواره شدند

در پی بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در جنوب چین دست‌کم چهار تن تاکنون کشته و هزاران نفر نیز مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

بارندگی و سیلاب بیشتر استان «گوانگ‌دونگ» چین را تحت تاثیر قرار داده و تلفات در این استان گزارش شده است. همچنین تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر از منازل خود تخلیه شده‌اند.

گفته می‌شود یکی از فوتی‌های این حادثه یک امدادگر بوده است.

در سراسر این استان، حدود ۱.۱۶ میلیون خانوار بدون برق بودند اما برق ۸۰ درصد آنها تا یکشنبه شب وصل شد.

در همین حال، چهار ایستگاه هواشناسی در گوانگ‌دونگ تاکنون رکورد باران را برای ماه آوریل ثبت کرده‌اند.

اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی

بررسی‌های متخصصان در آمریکا نشان می‌دهد برنامه‌های کاری نامعقول و مدیریت نشده در جوانی ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی و بیماری مزمن را در سنین میانسالی افزایش دهد.

بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

«ون جویی هان»، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این مطالعه، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در مطالعه از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌وپنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ سالگی دچار بیماری و افسردگی شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

آسیا در ۲۰۲۳ بیشترین بلایای مرتبط با تغییرات اقلیمی را متحمل شد

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد آسیا در سال ۲۰۲۳ متحمل بیشترین بلایای مرتبط با تغییرات اقلیمی و بیشترین تلفات ناشی از این حوادث بوده است.

در این گزارش آمده است ۷۹ مورد بلایای طبیعی طی سال گذشته میلادی در این قاره گزارش شده است که طوفان و سیل ۸۰ درصد آنها را تشکیل می‌دهند. همچنین بیش از ۲۰۰۰ نفر بر اثر این فجایع جان باخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید آسیا سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است.

همچنین بالاترین دمای میانگین مناطق غرب سیبری تا مرکز آسیا و شرق چین تا ژاپن در سال گذشته به ثبت رسیده‌ است.

ثبت رکورد جدید «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی

داده‌های یک مطالعه آماری که روز چهارشنبه منتشر شد نشان‌ می‌دهد تعداد نوزادان متولد شده در کره جنوبی برای اولین بار در فوریه سال جاری میلادی (۲۰۲۴) به کمتر از ۲۰ هزار مورد رسیده است.

کره جنوبی در حال حاضر با بحران‌هایی مانند پیری سریع و نرخ زاد و ولد بسیار پایین دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس داده های گردآوری شده، مجموعا ۱۹ هزار و ۳۶۲ نوزاد در فوریه ۲۰۲۴ به دنیا آمدند که نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

این پایین‌ترین رقم در ماه فوریه از زمانی است که آژانس آمار کره جنوبی شروع به جمع‌آوری داده‌های مرتبط در سال ۱۹۸۱ میلادی کرد.

انتهای پیام

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا