اقتصادی

آشنایی با روند تولید مفتول گالوانیزه

تولید مفتول گالوانیزه پروسه ای است که فولاد بری از اکسید در وان ذوب شده روی فرو رفته و سرانجام حفاظی چسبناک و پوششی از جنس روی به وجود می‌آید این محافظ حاوی لایه های هم جوش است که به توانایی آن در برابر فرسودگی فلز پایه کمک به سزایی می کند. نگهداری در برابر فرسودگی فلز پایه به دو روش انجام می گیرد. نخست نگهداری در برابر هوای اتمسفر و دومی نگهداری پوشش روی و علت آن الکترونگاتیو بودن روی در مقابل آهن یا فولاد است. سیم مفتول گالوانیزه به دو گروه طبقه بندی می شوند:

  • مفتول گالوانیزه سرد
  • مفتول گالوانیزه گرم

در شیوه ساخت مفتول گالوانیزه سرد فلز روی با سامانه آبکاری با برق بر روی سطح سیم قرار می گیرد. در نهایت قطر روی کم شده که این عامل سبب می شود در برابر نمناکی مقاوم نباشد اما در نوع گرن قطر و ضخامت روی بیشتر بوده و در نهایت خیلی دیر فرسوده می شود و زنگ می زند.

مفتول گالوانیزه

این مفتول یک فراوری پر مصرف می باشد که از مواد مختلفی ساخته شده است، در حالات گوناگون گاهی به عنوان مصالحی برای ساخت محصولات دیگر و گاه به شکل کاربرد مستقیم استفاده می شود. این سیم از آن دست از محصولاتی به حساب می‌آید که مراحل ساخت آن خیلی زیاد بوده و اینکه باید مراحل گوناگونی را سپری کند تا به عنوان یک فرآوری مستعد و مصرفی بتوان از آن استفاده نمود.

فرایند تولید مفتول گالوانیزه سرد و گرم

  • در شیوه تولید مفتول گالوانیزه سرد پس از تمیز نمودن قطعات و اکسید زدایی مفتول سیاه به وسیله به کار بردن جریان الکتریکی و با پروسه الکترولیزر پوسته ای بر روی آن می نشیند. این پوسته اساس پوسته گالوانیزه سرد بوده که در قیاس با شیوه گرم خیلی نازک می باشد. این پروسه علاوه بر پایداری مفتول گالوانیزه در مقابل رطوبت و ترک خوردگی آن را انعطاف پذیر می سازد.این کار با قصد خودداری از فرسودگی و زنگ خوردگی فلز پایه صورت می گیرد.

مفتول گالوانیزه به شیوه سرد اکثراً با ضخامت0.5 تا 6 میلی‌متر و به دو نوع کلاف و شاخه ساخته شده و ترکیب های شیمیایی و خواص مکانیکی آن ها تحت تأثیر میل‌گردی است که از آن ساخته شده است. از آنجایی که در ساخت این نوع مفتول از مفتول سیاه استفاده می شود از این رو خیلی نرم بوده و در پی تکثیر طولی آن و همچنین استقامت آن در برابر خمش و پیچش بالا می رود.

  • مفتول گالوانیزه گرم یا در اصطلاح مفتول گونه ای از مفتول گالوانیزه است که به وسیله گالوانیزاسیون سوزنده، به مفتول سیاه گرما داده شده و کاور دهی می شود. این نوع در حقیقت مفتول سیاه گرما داده شده ای است که به علت گرمای زیاد کربن آن به کمترین حد ممکن رسیده خیلی نرم و قابل نفوذ شده است. سرانجام به وسیله فرو رفتن در وان ذوب شده روی به شکل کاملاً ژرفی و زیبا کاور دهی می شود.

از خصوصیات منحصر به فرد مفتول گالوانیزه گرم می توان به یک دست بودن، انعطاف پذیری و دارا بودن سطح صاف آن اشاره نمود. توانایی کشسانی و پیچیده شدن بسیار آن باعث شده که در تولیدات بافتی مانند اقسام توری حصاری، سیم خاردار، توری مرغی و…. به کار گرفته شود.

مراحل تولید مفتول گالوانیزه گرم

در این بخش می خواهیم به مراحل تولید مفتول گالوانیزه بپردازیم:

تمهید مفتول سیاه برای گالوانیزاسیون را می توان به دو شیوه انجام داد نخست می توان آن را در آتشگاه آنیل گرما داد و آن را نرم کرد روش دوم اینکه کوره در خط این عمل را انجام داد. این کار در درجه حرارت 800  تا 900 درجه فارنهایت صورت می گیرد و به آن باز پخت هم گفته می شود.

اکسید زدایی به وسیله گذر مفتول سیاه گرما داده شده از وان اسید

گذر از آتشگاه ذوب شده روی و بعد از آن فرا گرفتن روی مازاد از روی مفتول

سامانه خنک کننده که توسط آب و هوا صورت می گیرد.

سامانه جمع کن که به یکی از 3 روش عمومی معمولی، عمومی پروانه ای و بغل ریز افقی صورت می گیرد.

در پروسه تولید مفتول گالوانیزه گرم چه اتفاقی رخ می دهد؟

هر آنچه بایستی درباره روند تولید مفتول گالوانیزه گرم دانست. گالوانیزاسیون داغ یک پروسه کاور دهی آهن و فولاد توسط روی است. در این فرایند هم جوش های پایه را در دمای تقریباً 450 درجه سانتی گراد از وان ذوب شده روی گذر می دهند. زمانی که مفتول ها از این وان می گذرند روی خالص با اکسیژن عکس العمل نشان داده و زینک اکساید را تشکیل می دهد که آن هم در تعامل با دی‌اکسید کربن ، یک ماده خاکستری رنگ کربنات روی تشکیل می دهد که این ماده از فولاد در مقابل زنگ زدگی و فرسودگی مراقبت می کند. این پوسته محافظتی که روی فولاد را به صورت ژرفی و کامل پوشش می دهد و همانند یک سامانه پوششی و سد بین فولاد و هوا قرار می گیرد  و از اثرگذاری عوامل خورنده جوی بر فولاد خودداری می نماید. روی در قیاس با فولاد الکتروپوزیتیو تر است. این ویژگی منحصر به فرد  هنگامی که محافظ گالوانیزه صدمه ببیند و فولاد در برابر هوا قرار می گیرد، روی به وسیله پوشش کاتدی می تواند از فولاد در مقابل فرسودگی نگهداری کند.

ویژگی های مفتول گالوانیزه گرم

  • از ویژگی های مفتول گالوانیزه می توان به قابلیت سازش با کلیه نواحی جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی
  • استقامت زیاد در مقابل رطوبت و زنگ زدگی
  • استقامت در مقابل پیچیده شدن و به هم ساییدن
  • دستیابی آسان برای کلیه اشخاص
  • از لحاظ اقتصادی کاملاً مقرون به صرف و مطلوب است.
  • نصب و راه اندازی آسان و مراقبت راحت
  • تداوم و ماندگاری بالا در وضعیت سخت آب و هوایی
  • دارای رویه ای صیقلی، مسطح و براق

https://hesarnovinalmas.com/product/galvanized-wire/

دکمه بازگشت به بالا