بین الملل

کمک بشردوستانه روسیه از «آغدام» به «قره باغ کوهستانی» رسید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه روسیه روز سه‌شنبه از شهر «آغدام» در جمهوری آذربایجان به قره باغ کوهستانی رسید.

به گزارش وبگاه «رادیوی اروپای آزاد» روسیه این اقدام را «اولین گام» برای بازگرداندن کمک‌های امدادی به منطقه مسدود شده توسط جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

برخی منابع خبری گزارش کردند که به دنبال ادامه محصره کریدور لاچین، نان در قره باغ کوهستانی سهمیه بندی شده و به صورت کوپنی بین مردم تقسیم می‌شود. طبق تصمیم مقامات برای هر نفر روزانه ۲۰۰ گرم نان پیش بینی شده است.باکو، ایروان را در ماه‌های گذشته متهم کرده که از کریدور لاچین برای قاچاق تسلیحات استفاده می‌کند و پیشنهاد بازگشایی همزمان جاده‌ها را رد کرده است. 

«داویت گالستیان» رئیس فراکسیون «عدالت» پارلمان قره باغ کوهستانی روز دوشنبه گفت که محموله‌های روسی به قره باغ کوهستانی نرسیده است. بنابرادعای گالستیان، جمهوری آذربایجان موانعی برای رسیدن کالا به قره باغ ایجاد می‌کند. گالستیان گفت که این محموله‌ها هم اکنون در شهر «بردع» در جمهوری آذربایجان است.

 

بر اساس این گزارش، یک کامیون حامل ۱۵ تن مواد غذایی و سایر اقلام ضروری ارائه شده توسط صلیب سرخ روسیه از شهر آغدام در جمهوری  آذربایجان وارد قره باغ شد، نکته مهم  این است که این کمک‌رسانی از مسیری که باکو به عنوان جایگزینی برای کریدور لاچین که قره باغ را به ارمنستان متصل می کند، ارسال شده است.

مقامات شهر استپانکرت (خانکندی) در قره باغ کوهستانی به طور مشروط موافقت کردند که کمک‌های روسیه از طریق جاده آغدام انجام شود.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی  وزارت خارجه روسیه نیز گفت که مسکو انتظار دارد کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی از هر دو جهت به طور منظم به منطقه سرازیر شود.

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد شوروی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شد، به دست جمعیت ۱۲۰ هزار نفری قوم ارمنی کنترل می‌شود. جمهوری آذربایجان بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ کوهستانی را در جنگ ۲۰۲۰ پس گرفت و قره‌باغ را تقریبا به طور کامل محاصره کرد. از دسامبر ۲۰۲۲غیرنظامیان جمهوری آذربایجان شروع به مسدود کردن آخرین راه ارتباطی قره‌باغ به ارمنستان کردند که باعث کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو شده است. 

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا