بین الملل

پاشینیان: کشته‌های ارمنستان در درگیری با باکو به 105 نفر رسید

به گزارش خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، نخست وزیر ارمنستان بعدازظهر چهارشنبه آخرین آمار تلفات این کشور در دور جدید درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرمن پرس»، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جمع نمایندگان پارلمان این کشور گفت: بر اثر حملات نیروهای آذربایجانی تعداد ارامنه جان باختگان به 105 نفر رسید.

وی یادآور شد: روز سه شنبه تعداد فوتی ها 49 نفر اعلام شد و متاسفانه این تعداد افزایش یافت. من دوباره در برابر مردگانمان تعظیم می کنم.”

منابع خبری همچنین اعلام کردند که نخست وزیر ارمنستان بر اساس بند 4 برای بازگرداندن تمامیت ارضی این کشور و تضمین خروج نظامیان آذربایجان از ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک نظامی کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد که باکو به حملات خود با توپ، خمپاره و سلاح های کالیبر بزرگ در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان ادامه می دهد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بامداد چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای ارمنستان شبانه به مواضع این کشور در مناطق «کلبجار» و «لاچین» حمله کردند. باکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارمنی با هویتزر سه روستای این کشور را هدف قرار دادند، اما آرام توروسیان، سخنگوی ارتش ارمنستان این اتهامات را رد کرد.

درگیری شدید میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اواخر شب دوشنبه رخ داد و ارمنستان از ادامه پیشروی نظامیان جمهوری آذربایجان به سمت خاک خود خبر داد. پس از این تحرکات، رسانه های جمهوری آذربایجان صبح سه شنبه از توافق ایروان و باکو برای برقراری آتش بس خبر دادند (جزئیات بیشتر).

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو رقیب اتحاد جماهیر شوروی سابق، در دو جنگ در سه دهه گذشته برای کنترل قره باغ کوهستانی با یکدیگر جنگیده اند. ادامه این گونه درگیری های خونین نشان می دهد که وضعیت این منطقه کوهستانی و مرزهای رسمی دو کشور تا چه اندازه بحرانی است.

انتهای پیام/ص




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا