بین الملل

هشدار شهروندان ارمنستان به پاشینیان در زمینه مذاکره با علی اف

به گزارش خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، هزاران تن از ارامنه در نشست نخست وزیری رئیس جمهوری آذربایجان در بیانیه ای از سوی دو ائتلاف بزرگ اپوزیسیون ارمنی به رهبری رابرت کوچاریان و سرژ سرکیسیان تظاهرات کردند. .

به گزارش خبرگزاری آرکا، در تظاهرات روز سه شنبه چندین هزار نفر به نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان درباره موافقت با بازگرداندن کنترل جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی هشدار دادند.

در این بیانیه آمده است: «ما شرکت کنندگان در این راهپیمایی که در دفاع از ارمنستان و آرتساخ (قره باغ کوهستانی) تشکیل شدیم، برنامه تحمیل شده به آذربایجان و ترکیه را بدون توجه به اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی قاطعانه رد می کنیم.

جمهوری آذربایجان برای ایجاد مقدمات صلح باید اسرا، گروگان ها و سایر زندانیان ارمنی محکوم به حبس را بازگرداند و نیروهای خود را از سرزمین های مستقل ارمنستان خارج کند.

شرکت کنندگان در راهپیمایی اعلام کردند که حق تضمین امنیت و تعیین سرنوشت مردم اردشیر در مذاکرات لحاظ خواهد شد و محاصره منطقه پایان خواهد یافت. معترضان همچنین خواستار عدم ایجاد کریدورهایی شدند که به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان آسیب می رساند.

رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان روز چهارشنبه در بروکسل دیدار می‌کنند تا درباره اقدامات اتخاذ شده پس از مناقشه قره‌باغ کوهستانی در بحبوحه اعتراض‌ها به مذاکرات در ایروان پایتخت ارمنستان گفتگو کنند. انتظار می رود علی اف و پاشینیان در جریان گفتگوهای خود با میانجیگری چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، درباره آغاز مذاکرات درباره «توافقنامه صلح جامع» گفتگو کنند.

در جریان جنگ دوم قره باغ، ارتش جمهوری آذربایجان مناطقی از جمله شوش را از کنترل ارامنه آزاد کرد. نیروهای حافظ صلح روسیه در ماه نوامبر پس از مذاکره مسکو در مورد توافق آتش بس و پایان دادن به نبردهای 44 روزه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی در منطقه مستقر شدند. دو کشور بارها یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کرده اند.

انتهای پیام/ م




برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا