عمومی

آژانس انرژی اتمی: مواد منفجره‌ای در نیروگاه زاپوریژیا نیست

ناظران هسته‌ای سازمان ملل مستقر در نیروگاه اتمی زاپوریژیا وجود هرگونه مین یا مواد منفجره در این نیروگاه را رد کردند.

آژانس انرژی اتمی: مواد منفجره‌ای در نیروگاه زاپوریژیا نیستبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، روسیه و اوکراین روز سه شنبه یکدیگر را به طرح ریزی برای حمله به بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متهم کردند، جایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی بار‌ها درباره وقوع فاجعه احتمالی ناشی از درگیری‌های نظامی نزدیک هشدار داده است.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در روز‌ها و هفته‌های اخیر بخش‌هایی از تأسیسات را بازرسی کرده‌اند – ازجمله بخش‌هایی از محیط حوض خنک‌کننده بزرگ – بدون اینکه هیچ نشانه‌ای از مین یا مواد منفجره مشاهده کنند».

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست دسترسی‌های بیشتر را داده‌اند که به گفته آن‌ها برای تأیید عدم وجود مین یا مواد منفجره ضروری است.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکیده شده است: «با افزایش تنش‌های نظامی و فعالیت‌ها در منطقه‌ای که این نیروگاه بزرگ هسته‌ای در آن قرار دارد، کارشناسان ما باید بتوانند حقایق را در میدان بررسی کنند»

بنا به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، خط اصلی برق به نیروگاه زاپوریژیا عصر دیروز بار دیگر وصل شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در گفتگو با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی وی مدعی شد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای «تحریکات خطرناک» پیرامون نیروگاه اتمی زاپوریژیا است که هم‌اکنون در تصرف روسیه قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا